Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které jsou financovány MŠMT prostřednictvím programu EUPRO II. Výzkum – cílové populace Mgr. Jana Hamanová, SC&C Liberec, 7. května 2014
• Výběr • Pravděpodobnost • Reprezentativita • Zobecnění • Cílová populace • Základní soubor • Operacionalizace Jaké termíny dnes uslyšíme? • Opora výběru • Sběr dat • Metoda výběru • Výběrový soubor • Přesnost • Respondent
• Druh zjišťované informace: – Kvalitativní – Kvantitativní – O lidech – jednotlivcích – O jiných jednotkách (domácnosti, firmy, knihy, patenty, texty, školy… )
• Kanály sběru dat aneb jaké máme možnosti: – Osobní rozhovory – Telefonické rozhovory – Self-completed
• Kdy přemýšlíme o výběrech? – Nemůžeme se zeptat všech – Požadujeme specifickou informaci – Máme omezený rozpočet / čas – Vědecký výzkum – Nechceme anketu…
• Co je to anketa? – Neřízený sběr informace – Příliš mnoho neznámých faktorů – Žádná reprezentativita, možnost zobecnění – Zkreslení
zlomi-ukrajina-putinovi-vaz-nebo- potvrdi-jeho/ vec-o-ktere-lide-vubec-netusi html Výsledky ankety: Víte, co je to Kodex mobility bankovních klientů? • Ano, pomohl mi změnit banku. (44) 9 % • Zaslechl jsem o tom. (70) 14 % • Vůbec nevím, o co jde. (383) 77 % Celkem: 497 odpovědí
Cílová populace definovaná s ohledem na cíle výzkumu obecná definice nebo detailní definice pro konkrétní výzkum jednoznačné určení budoucího respondenta výzkumu – přesná operacionalizace firmy / instituce nebo domácnosti / jednotlivci základní soubor (statistické závěry)
• Reprezentativita – vlastnost zaručující, že výběr bude dobře odrážet charakteristiky základního souboru • charakteristiky zjevné (sociodemografické / geografické proměnné) • charakteristiky skryté (postoje, názory, znalost)
• Reprezentativita závisí na: – Přesnosti vymezení populace – Adekvátnosti výběru – Homogenitě / heterogenitě populace • reprezentativitu výběrového souboru dokáže nejlépe zajistit náhodný (= pravděpodobnostní) výběr, kdy má každý prvek základního souboru stejnou šanci (=pravděpodobnost) dostat se do výběru
• Metoda výběru – Pravděpodobnostní – Ostatní (kvótní, záměrný, snow-ball atd.)
• Výběrový soubor vs. vzorek – jaký je v tom rozdíl? – jak přesný je můj výběr? – co všechno mě to bude stát?
• Velikost výběrového souboru je dána: – cíl výzkumu – základní cílová populace – požadovaná přesnost výsledků – srovnatelnost – finanční náročnost & návratnost investice – časové hledisko
• Přesnost výsledků – velikost souboru Tabulka hodnot vychází z předpokladu pravděpodobnostního výběru.
• Přesnost výsledků – návratnost
Monitoring • Počet kontaktovaných osob / firem • Počet odmítnutých • Počet nevyhovujících / mimo screening, kvótu • Počet nezastižených • Počet nemocných • Celková návratnost • Poměr odmítnutí / respondenti • Regionální přehledy • Přehledy podle sociodemografických nebo jiných charakteristik
• Co s výběrem souvisí? – Screening – Kvóty – Váhy – Komparace – Projekce