Teorie kyselin a zásad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH I
CHEMIE
Analytická chemie KCH/SPANA
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
opakování učiva chemie 8.ročníku
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Kyseliny a zásady.
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemické výpočty – část 2
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Rovnováhy v roztocích elektrolytů. Elektrolyt je látka, která se při interakci s molekulami polárního rozpouštědla štěpí nebo-li disociuje na volně pohyblivé.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Elektrochemie.
Rovnováhy v roztocích elektrolytů
Brönstedovo-Lowryho pojetí kyselin a zásad
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické rovnováhy (rovnováhy kyselin a zásad) pH - definice silné a slabé kyseliny a zásady, výpočet pH soli slabých kyselin a zásad, hydrolýza, výpočet.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
OBECNÁ CHEMIE ROZTOKY ELEKTROLYTŮ Ing. Alena Hejtmánková, CSc.
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Chemické rovnováhy ve vodách
Rovnovážné stavy.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Rovnovážné stavy.
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyseliny a zásady – Arrheniova teorie
Karboxylové kyseliny Petra Ustohalová.
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Disociace slabých elektrolytů
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Vyšetření žaludeční šťávy v experimentu
Disociace vody a koncept pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické a oxidačně-redukční reakce
A CIDOBAZICKÉ VLASTNOSTI ROZTOKŮ RNDr. Marta Najbertová.
Nebezpečné Látky Název opory – Fyzikální a chemické vlastnosti Látek Josef NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání.
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
REAKČNÍ KINETIKA X Y xX + yY zZ
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Roztoky - elektrolyty.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
PH.
pH a pufry Základy lékařská chemie 1. ročník - zimní semestr
Transkript prezentace:

Teorie kyselin a zásad

acidum kyselina = .................. zásada = .............. → reakce mezi kyselinou a zásadou = ...................................... baze acidobazická reakce

obecně ZOH → Z+ + (OH)- např. ARRHENIOVA TEORIE ve vodných roztocích kyselina = ................................................................ obecně HB → H+ + B- např. proton ......................................., proto reaguje s molekulou rozpouštědla tedy HB + H2O → (H3O)+ + B- HNO3 + H2O → (H3O)+ + (NO3)- zásada = ................................................................ obecně ZOH → Z+ + (OH)- např. látka schopná odštěpit proton (vodíkový kation) H+ HNO3 → H+ + (NO3)- nemůže existovat sám H+ + H2O → (H3O)+ látka schopná odštěpit hydroxoniový anion (OH)- KOH → K+ + (OH)-

neutralizace reakce ..........................., vzniká ..................... HCl → H+ + Cl- KOH → K+ + (OH)- H+ + Cl- + K+ + (OH)- → H2O + KCl název reakce je zavádějící, nemusí vzniknout neutrální roztok! kyseliny a zásady sůl a voda

TEORIE BRÖNSTED-LOWRYHO kyselina = ....................................................... zásada = ....................................................... konjugovaný pár – kyselina a zásada lišící se navzájem o ..................... HCl → H+ + Cl- HNO3 → H+ + (NO3)- NH3 + H2O → (NH4)+ + (OH)- acidobazická reakce = .................. (protolytická reakce) = .......................... látka schopná odštěpit proton látka schopná přijmout proton 1 proton kyselina zásada kyselina zásada zásada 1 kyselina 2 kyselina 1 zásada 2 protolýza přenos protonu

HNO3 + H2SO4 → (HSO4)- + (H2NO3)+ HCl + H2O → (H3O)+ + Cl- NH3 + H2O → (NH4)+ + (OH)- HNO3 + H2O → (NO3)- + (H3O)+ HNO3 + H2SO4 → (HSO4)- + (H2NO3)+ látka se .................................................. vždy jen ............................... některé látky se mohou chovat někdy jako kyseliny (vůči jedné látce) a jindy jako zásady (vůči jiné látce) = ....................... k1 z2 k2 z1 z1 k2 k1 z2 k1 z2 z1 k2 z1 k2 z2 k1 chová jako kyselina nebo zásada vůči jiné látce amfolyty

autoprotolýza přenos ............... mezi molekulami ................ protonu téže látky H2O + H2O → (H3O)+ + (OH)- NH3 + NH3 → (NH4)+ + (NH2)-

Síla kyselin a zásad Čím snadněji kyselina .........................., tím je silnější Čím snadněji zásada ............................, tím je silnější odštěpí proton (má sílu ho někomu vnutit) přijímá proton (má malou sílu proton někomu vnucovat, naopak jej ráda přijme)

Orientační určení síly kyselin Čím větší převaha ................................, tím je kyselina silnější. velmi slabé kyseliny – ( ) slabé kyseliny - ( ) silné kyseliny - ( ) velmi silné kyseliny ( ) bezkyslíkaté kyseliny – v tabulce → síla kyselin ............ – nejsilnější jsou .............................. kyseliny, z nich .......................... kyslíků nad vodíky HnXOn HClO, H3BO3 HnXOn+1 H2CO3, H2SO3, H3PO4 HnXOn+2 HNO3, H2SO4, HClO3 HnXOn+3 HMnO4, HClO4 roste halogenovodíkové jodovodíková

slabší Konstanty obecná reakce HB + H2O → (H3O)+ + B- její rovnovážná konstanta K = K*[H2O] = KA = konstanta acidity čím je KA menší, tím je kyselina ................ [(H3O)+] * [B-] [(H3O)+] * [B-] [HB] [HB] * [H2O] [(H3O)+] * [B-] [HB] slabší

slabší obecná reakce ZOH → Z+ + (OH)- její rovnovážná konstanta KB = konstanta bazicity čím je KB menší, tím je zásada ........... [Z+] * [(OH)-] [ZOH] slabší

VYJADŘOVÁNÍ KYSELOSTI A ZÁSADITOSTI LÁTEK Měření el VYJADŘOVÁNÍ KYSELOSTI A ZÁSADITOSTI LÁTEK Měření el.vodivosti čisté vody ukázalo, že voda je minimálně schopna vést el. proud – 10 000 000 l vody obsahuje 1 mol iontů (H3O)+ a 1 mol iontů (OH)- → koncentrace iontů (H3O)+ a (OH)- je 1*10-7 mol/l

KV = [1*10-7] * [1*10-7] = 1*10-14 rovnice autoprotolýzy vody H2O + H2O → (H3O)+ + (OH)- rovnovážná konstanta   KV = [(H3O)+]*[(OH)-] iontový součin vody po dosazení tato hodnota je za standardních podmínek ........................, zvýšení koncentrace jednoho z iontů (např. přidáním další látky) má za následek ....................................................... [(H3O)+] * [(OH)-] K = K*[H2O]2 = [(H3O)+]*[(OH)-] [H2O] * [H2O] KV = [1*10-7] * [1*10-7] = 1*10-14 konstantní snížení koncentrace druhého iontu

Číselné vyjádření – pH a pOH písmenko p znamená „záporný dekadický logaritmus koncentrace iontů“ H nebo OH značí ........... pH = -log c (H3O)+ pOH = -log c (OH)- např. koncentrace iontů (H3O)+ v roztoku je 1*10-5 mol/l → koncentrace iontů (OH)- je 1*10-9 mol/l → pH je 5, pOH je 9 konstantní hodnota iontového součinu vody → pH + pOH = ionty 14

Roztoky, ve kterých je koncentrace iontů. větší než koncentrace iontů Roztoky, ve kterých je koncentrace iontů ............ větší než koncentrace iontů .......... jsou .............., ............. Roztoky, ve kterých je koncentrace iontů ............ menší než koncentrace iontů ........ jsou ..............., ............. Roztoky, ve kterých je koncentrace iontů ........... stejná jako koncentrace iontů ........ jsou ..............., .......... (H3O)+ (OH)- kyselé pH < 7 (H3O)+ (OH)- zásadité pH ˃ 7 (H3O)+ (OH)- neutrální pH = 7

Indikátory - látky, které mají při různých hodnotách pH různé .........., využívají se při neutralizační titraci. Zbarvení indikátor fční oblast pH kys. zás. methyloranž 3,1 až 4,5 methylčerveň 4,4 až 6,3 bromthymolová modř 6,0 až 7,6 fenolftalein 8,2 až 10,0 barvy červené žluté červené žluté žluté modré bezbarvé růžové