Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Semenné rostliny, rostlinné orgány
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
BEZ VODY NENÍ ŽIVOT.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Primární krycí pletiva
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Byliny a dřeviny – rozdělení, stavba
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Abiotické faktory prostředí
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
NázevVodní režim rostlin 2 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prezentace způsobů výdeje vody rostlinou, doplněná fotografiemi.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Metabolismus rostlin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
VODA Vodní režim rostlin.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Anatomie rostlinných orgánů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 8. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.8 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Vodní režim rostlin Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Vodní režim rostlin. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: transpirace, difuze, osmóza Ověřený dne: 9. 12. 2013

Vodní režim rostlin

Otázka… Kolik procent vody obsahuje lidské tělo a kolik tělo rostlinné?

Vodní režim rostlin Čerstvá rostlina obsahuje 70-80% vody U vodních rostlin až 95 % Zdřevnatělé části rostlin do 50 % Zralá semena 5-15 % Snížení obsahu vody omezuje životní děje (lidské tělo obsahuje okolo 60-ti % vody)

Úkol: zkus vyjmenovat všechny funkce vody v rostlinném organismu, které tě napadnou…

Funkce vody Rozpouštědlo Transport látek rostlinným organismem Účastní se většiny metabolických reakcí Termoregulace Význam při oplození výtrusných rostlin Rozšiřování semen a plodů Pohyby a růst rostlin

Příjem vody Vodní nižší rostliny Příjem vody celým povrchem vody pomocí osmózy a difuze DIFUZE = pohyb molekul vody z oblasti vyšší koncentrace (vyššího tlaku) do oblasti nižší koncentrace (nižšího tlaku) OSMÓZA = difúze přes semipermeabilní membránu = transport vody na buněčné úrovni Osmotický tlak = tlak, který je nutné vyvinout proti částicím, aby nedocházelo k jejich pohybu přes semipermeabilní membránu

Příjem vody Vyšší suchozemské rostliny Příjem vody kořenovými vlásky Rozvod vody pomocí cév či cévic Vše je zajištěno transpiračním proudem zabezpečeným kohezí mezi molekulami vody Úkol: Vyhledej význam pojmu transpirační proud a koheze a pokus se je vysvětlit vlastními slovy.

Příjem vody Transpirační proud - PRINCIP: Voda v listech se vypařuje do mezibuněčných prostor houbového parenchymu Houbový parenchym je průduchy spojen s atmosférou V atmosféře je nižší koncentrace vodní páry než v listu Na základě difuze tedy voda uniká ven z listu do atmosféry Díky soudržným silám (kohezi) mezi molekulami vody táhnou unikající molekuly za sebou další molekuly vody v cévách listů = TRANSPIRAČNÍ PROUD

TRANSPIRACE = výdej vody rostlinou (listem) Pokožková Průduchová pronikání vody z pokožkových buněk přes kutikulu max. 10% celkové transpirace Průduchová Regulována otevíráním a uzavíráním průduchů Úkol: Vyhledej a vlastními slovy vysvětli význam pojmu transpirační koeficient.

Správné řešení: Transpirační koeficient = množství vody (v gramech), které musí rostlina vypařit, aby vznikl 1 g sušiny

Faktory ovlivňující transpiraci Vnitřní faktory Velikost a počet průduchů Stavba a tvar listu Vnější faktory Teplota vlhkost vzduchu Pohyb vzduchu Půdní vlhkost

Význam transpirace Úkol: Zamysli se a pokus se vyjmenovat všechny významy transpirace, které tě napadnou…

Význam transpirace Zásobování všech částí rostliny vodou Zabraňuje přehřívání listů Otevřenými průduchy proniká do rostliny CO2 a O2 (fotosyntéza a dýchání) Souvislé rostlinné porosty vyrovnávají teplotní rozdíly mezi dnem a nocí – viz. veliké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí v poušti

Příjem vody kořeny PASIVNĚ = v době, kdy má rostlina vyvinuté listy Molekuly vody prostupují submikroskopickými prostory v buněčné stěně Tuto difuzi zajišťuje koncentrační spád do vnitřní části kořene, způsobený transpiračním sáním

Příjem vody kořeny AKTIVNĚ = když rostlina nemá ještě vyvinuté listy, je spotřebovávána energie Molekuly vody prostupují cytoplazmou do vakuoly Tím se zvětšuje její objem a vzrůstá tlak Tlak vtlačuje vodu do výše položených pletiv = KOŘENOVÝ VZTLAK

Použitá literatura ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5