Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 8. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.8 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Vodní režim rostlin Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Vodní režim rostlin. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: transpirace, difuze, osmóza Ověřený dne: 9. 12. 2013
Vodní režim rostlin
Otázka… Kolik procent vody obsahuje lidské tělo a kolik tělo rostlinné?
Vodní režim rostlin Čerstvá rostlina obsahuje 70-80% vody U vodních rostlin až 95 % Zdřevnatělé části rostlin do 50 % Zralá semena 5-15 % Snížení obsahu vody omezuje životní děje (lidské tělo obsahuje okolo 60-ti % vody)
Úkol: zkus vyjmenovat všechny funkce vody v rostlinném organismu, které tě napadnou…
Funkce vody Rozpouštědlo Transport látek rostlinným organismem Účastní se většiny metabolických reakcí Termoregulace Význam při oplození výtrusných rostlin Rozšiřování semen a plodů Pohyby a růst rostlin
Příjem vody Vodní nižší rostliny Příjem vody celým povrchem vody pomocí osmózy a difuze DIFUZE = pohyb molekul vody z oblasti vyšší koncentrace (vyššího tlaku) do oblasti nižší koncentrace (nižšího tlaku) OSMÓZA = difúze přes semipermeabilní membránu = transport vody na buněčné úrovni Osmotický tlak = tlak, který je nutné vyvinout proti částicím, aby nedocházelo k jejich pohybu přes semipermeabilní membránu
Příjem vody Vyšší suchozemské rostliny Příjem vody kořenovými vlásky Rozvod vody pomocí cév či cévic Vše je zajištěno transpiračním proudem zabezpečeným kohezí mezi molekulami vody Úkol: Vyhledej význam pojmu transpirační proud a koheze a pokus se je vysvětlit vlastními slovy.
Příjem vody Transpirační proud - PRINCIP: Voda v listech se vypařuje do mezibuněčných prostor houbového parenchymu Houbový parenchym je průduchy spojen s atmosférou V atmosféře je nižší koncentrace vodní páry než v listu Na základě difuze tedy voda uniká ven z listu do atmosféry Díky soudržným silám (kohezi) mezi molekulami vody táhnou unikající molekuly za sebou další molekuly vody v cévách listů = TRANSPIRAČNÍ PROUD
TRANSPIRACE = výdej vody rostlinou (listem) Pokožková Průduchová pronikání vody z pokožkových buněk přes kutikulu max. 10% celkové transpirace Průduchová Regulována otevíráním a uzavíráním průduchů Úkol: Vyhledej a vlastními slovy vysvětli význam pojmu transpirační koeficient.
Správné řešení: Transpirační koeficient = množství vody (v gramech), které musí rostlina vypařit, aby vznikl 1 g sušiny
Faktory ovlivňující transpiraci Vnitřní faktory Velikost a počet průduchů Stavba a tvar listu Vnější faktory Teplota vlhkost vzduchu Pohyb vzduchu Půdní vlhkost
Význam transpirace Úkol: Zamysli se a pokus se vyjmenovat všechny významy transpirace, které tě napadnou…
Význam transpirace Zásobování všech částí rostliny vodou Zabraňuje přehřívání listů Otevřenými průduchy proniká do rostliny CO2 a O2 (fotosyntéza a dýchání) Souvislé rostlinné porosty vyrovnávají teplotní rozdíly mezi dnem a nocí – viz. veliké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí v poušti
Příjem vody kořeny PASIVNĚ = v době, kdy má rostlina vyvinuté listy Molekuly vody prostupují submikroskopickými prostory v buněčné stěně Tuto difuzi zajišťuje koncentrační spád do vnitřní části kořene, způsobený transpiračním sáním
Příjem vody kořeny AKTIVNĚ = když rostlina nemá ještě vyvinuté listy, je spotřebovávána energie Molekuly vody prostupují cytoplazmou do vakuoly Tím se zvětšuje její objem a vzrůstá tlak Tlak vtlačuje vodu do výše položených pletiv = KOŘENOVÝ VZTLAK
Použitá literatura ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5