Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P07/4. 2. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

SRDCE.
Název Oběhová soustava člověka
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Neúnavná srdeční pumpa
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Srdce (cor, cardia) - dutý svalový orgán uložený nad bránicí za kostí hrudní - zevně je kryto vazivovým obalem, osrdečníkem (perikard) - perikard přechází.
Oběhová soustava člověka
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Srdce Tereza Potužáková.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Cévní a dýchací soustava
VY_52_inovace_PRV.5.24 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Oběhová soustava člověka
SRDCE (COR).
Srdce Velký a malý krevní oběh Procvičování
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
SOUSTAVA OBĚHOVÁ Soustava krevního oběhu tvoří srdce, soustavu cév a krev Srdce je uloženo v dutině hrudní za hrudní kostí ve vazivovém vaku OSRDEČNÍKU.
PŘÍRODOPIS - 8. ročník Stavba a činnost srdce
Srdce (Cor).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Oběhová soustava- srdce
Tvoří ji: Tělní tekutiny Cévy srdce
Stavba a činnost srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA Mgr. Jan Marek
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Oběhová soustava u Člověka
Zpracoval: Ondřej Boček
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Srdce a krevní oběhy Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Srdce.
Srdce Prezentace byla vytvořena s použitím obrázků Google a tohoto webu: vytvořil: Richard Jonáš.
Cévní systém lidského těla
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_52_INOVACE_PŘ.36 Vytvořeno: únor 2013 Základní škola a mateřská škola.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, srdce Ročník: 8.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava srdce a cévy
GE - Vyšší kvalita výuky
Krevní oběh.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_04-13 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SRDCE (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KREVNÍ OBĚH (opakování)
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: PřírodopisTřída: VIII. Tematický okruh: Oběhová soustava Téma: Srdce Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro osmý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z:

SRDCE

Srdce • Ústřední orgán cévní soustavy • Pracuje jako tlakové čerpadlo, svými pravidelnými stahy pohání krev v cévách • Rytmickým smršťováním a ochabováním dodává potřebnou energii k pohybu krve v cévách až k jednotlivým orgánům • Srdce dospělého člověka má hmotnost 230 až 340g • Odpovídá to 4,5% u muže a 4% u žen celkové hmotnosti těla

Umístění srdce • Dutý svalový orgán, kuželovitého tvaru • Uložen uprostřed dutiny hrudní, za hrudní kostí,nad bránicí • 2/3 zasahují do levé a 1/3 do pravé části hrudníku • Srdeční hrot směřuje vlevo dolů • Otisk srdce je patrný na obou plících

Srdce

Stavba srdce • Srdce je rozděleno podélnou přepážkou na 2 poloviny • V každé je 1 síň a 1 komora • pravá a levá síň jsou tenkostěnné dutiny, do kterých přitéká krev ze žil • Pravá a levá komora jsou silnostěnné a krev je vypuzována do tepen • Síň a komora jsou spojeny otvory,uzavíratelnými chlopněmi • Jednosměrný tok krve • Pouze ze síní do komor • Další chlopně jsou při odstupu velkých tepen (srdečnice a plicnice) • Jsou poloměsíčité a brání návratu krve do komor

Srdce • Povrch srdce kryje blána • Osrdečník • Vazivový obal srdce

Pohyb krve v srdci

Činnost srdce • Činnost srdce je zabezpečena převodním systémem tj. některá vlákna srdeční svaloviny se přizpůsobila na přenos vzruchů • Při činnosti vznikají v srdci elektrické proudy tzv.akční potenciály • Zapisují se pomocí EKG záznam elektrokardiogram • Podněty vznikají přímo v srdci a vzruchy jsou vedeny k srdeční svalovině • Nervy,které přicházejí do srdce činnost srdce zrychlují nebo zpomalují (v rovnováze) • Srdce je vyživováno levou a pravou věnčitou tepnou

Vyšetření činnosti srdce • Elektokardiogram elektrokardiograf

Krevní oběh • Rozeznáváme velký a • malý krevní oběh • Velký – tělní • Začíná z LK aortou • Končí horní a dolní dutou žílou v PS • Malý – plicní • Začíná v PK plicní tepnou • Končí v LS plicními žílami

nakreslíme • do sešitu • + doplnit

Krevní oběh • Srdce neustále přečerpává krev a udržuje krevní oběh • Rytmicky se naplňuje krví z žil a vyprazdňuje do tepen • Střídavě se smršťuje = systola • a ochabuje = diastola • Síně jsou zásobárnou krve tenčí svalovina • Komory-pracovní část silnější svalovina • Srdce se stahuje 60-70x za minutu • Za tu dobu přečerpá asi 5l krve • Tzv. minutový objem krve • Při námaze 25-30l/min • Za 24 hodin práce přečerpá 7000l krve

Tlak krve • Je tlakové působení krve na stěny cév • Nejvyšší ve velkých tepnách • Nejnižší v horní a dolní duté žíle • Krev z poraněné tepny stříká x ze žíly volně vytéká • Nejvyšší tlak je v systole systolický • Nejnižší v diastole diastolický

Tlak krve - měření • K diagnostickým účelům měříme tlak na paži • Systolický bývá torry (mm Hg, 14,6- 18,6 KPa) • Diastolický torry (mm Hg, 9,3-11,9 KPa) • Ve stáří se tlak zvyšuje • Hypertenze –vysoký tlak x nízký • tlakoměr

Tep (puls) • Je současný s činností srdce • V klidu 70 tepů za minutu • Při tělesné práci, horečce, rozčilení…se tlak zrychluje • Měření na vřetenní tepně na zápěstí nad palcem

Průtok krve orgány • Mění se podle intenzity látkové výměny • Vždy musí být zajištěn dostatečný průtok krve mozkem,plícemi, srdcem a ledvinami • V nitroděložním životě se krev tvoří ve slezině a v játrech • Slezina může uchovávat krev do zásoby

Vady a onemocnění • Vrozené vady – Vlivem toxických látek,infekčních onemocnění, radioaktivity – Některé vady lze odstranit ihned po narození nebo jsou neslučitelné se životem • Získané vady – Revmatická choroba srdce – Vady chlopní – Chudokrevnost – Leukémie – Kornatění tepen – Infarkt – Mozková mrtvice – Arytmie

Doplň správně následující text • Srdce je uloženo v dutině ………………… • Je kryto blanou zvanou ……………………… • Srdce je tvořeno svalovinou …………………, kterou …………… ovládat vůlí • Výživu srdce zajišťují ………………….. tepny • Zpětnému toku krve brání …………………… • Malý neboli …………………. oběh začíná v ………………………., odkud je krev vedena ……………….. do …………………. a končí v …………………. • Velký neboli …………….. oběh začíná v ………………. odkud krev vede ……………………………… do ……………….. a končí v …………………………… • Tlak krve vyjadřují 2 hodnoty. Vyšší hodnota je tlak ……………………….. • Nižší hodnota udává tlak ……………………………………………. • Jaký je minutový objem krve? • Který orgán může sloužit jako zásobárna krve?

Použité zdroje • wnM/T4Mv1ualdMI/AAAAAAAACOs/hqJ7WOyQXP8/s1600/lidsk%C3%A9+srdce.jpg wnM/T4Mv1ualdMI/AAAAAAAACOs/hqJ7WOyQXP8/s1600/lidsk%C3%A9+srdce.jpg • • rezonance-ekko.jpg?width=300&height=300 rezonance-ekko.jpg?width=300&height=300 • • • • • 285_o2.jpg 285_o2.jpg • • • • • jpg jpg • biokyb.lf1.cuni.cz/wiki/_media/wiki/user/komponenty_obrazky/slezina.png?w=45&h=55 biokyb.lf1.cuni.cz/wiki/_media/wiki/user/komponenty_obrazky/slezina.png?w=45&h=55 •