Úvod do studia dějepisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními dějepisnými pojmy.
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Český stát za vlády Jagellonců
Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Kolonialismus a imperialismus ve druhé polovině 19. st. (1850 – 1914)
Úvod do učiva dějepisu.
Metodologie historického výzkumu volného času
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Stvoření světa, vznik člověka
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Periodizace dějin 6. ročník.
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
6. ročník Pravěk.
Instituce zpracovávající historické prameny
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Pomocné vědy historické
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
I. Starověké středomoří
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Úvod do vyučování dějepisu
Vnímání historického času
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
pomocné vědy historické
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Opakování národních dějin (1)
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Dějiny tělesné výchovy a sportu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Úvod do studia dějepisu

Hérodotos „otec historie“ Historia – Výsledek bádání

Historie (dějiny) společenská věda zkoumající minulost lidské civilizace v určitém čase a prostoru, v celé komplexnosti a konkrétnosti – od vzniku až po současnost

úkol – poskytovat poučení o změnách, jimiž společnost prošla, odhalovat jejich příčiny typický rys – nerovnoměrnost historického vývoje v prostoru a čase výběr faktů – interpretace

2 období prehistorické – bez písemných záznamů, pouze hmotné památky historické – písemné i hmotné památky

zdroje poznání prameny hmotné (muzea) písemné (archivy) měření času – opakování ročních období – koloběh → detailnější členění → kalendář letopočet – sled roků počítaných od určité události

Význam výuky dějepisu součást obecného vzdělání doklad kulturnosti člověka nutnost pro pochopení současného světa možnost odhadnout vývojové tendence v budoucnu budování vztahu k zemi, národu Marcus Tulius Cicero: „Nevědět, co se přihodilo dřív, než jsi se narodil, znamená být stále dítětem.“

Rozdělení historické vědy z hlediska prostorového: obecné …..světové regionální….národní z hlediska věcného: politické hospodářské sociální kulturní právní atd. z hlediska časového: pravěk (do 7. – 4. tis. př. n. l.) (periodizace) starověk (do 476) středověk (do 1453 nebo 1492 nebo 1648) novověk (konec 19. st. nebo 1914) dějiny doby nejnovější

Vědy blízké a pomocné archeologie – věda o hmotných památkách antropologie – věda o vývoji člověka etnografie – věda o lidských kulturách literární historie diplomatika – listiny genealogie – posloupnost rodů heraldika – erby, znaky numismatika - mince paleografie – vývoj písma