PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Advertisements

Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
PRAVĚK.
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
6. ročník Pravěk a starověk
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Původ a vývoj člověka, rod člověk - homo
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Paleolit 6. ročník.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Původ a vývoj člověka III
Název: Člověk současného typu – homo sapiens sapiens
Život člověka v době kamenné
Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková
ČLOVĚK ZRUČNÝ (HOMO HABILIS)
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
PRAVĚK Starší doba kamenná
a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
6. ročník Pravěk.
Čtvrtohory vývoj člověka
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
Člověk Neandrtálský.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009

Člověk zručný přisvojovací hospodářství obživa: sběr semen, plodů, vajec ubití drobných živočichů – náhodně, výběr nástroje: úštěpy, sekáče – opracovaná hrana – břit tlupy – posunky, zvuky obydlí: dočasný úkryt / jeskyně, převis / náhodné využití ohně /blesk/ výskyt – Afrika / nejtepleji / věk: 30let vzhled: chybí brada, obličej vpředu, nos široký, nadočnicové oblouky

Člověk vzpřímený před 1,5 mil. let – 200 tis. Let dokonalejší myšlení, řeč nástroje: souměrné pěstní klíny – kovadlina a otlouk /jemněji opracovaný sekáč-ostřejší/ obživa: lov velkých zvířat útok na osamělé kusy – oštěpy, kyje kolektivní lov – cíl – oddělit kus obydlí: tlupa za zvěří-přístřešky u jezer, řek – kůly, kůže oheň – teplo, světlo-ochrana, pečení výskyt: Afrika- Asie u nás: Přezletice u Prahy, Stránský skála u Brna, Bečov u Mostu vzhled: větší mozkovna, dokonalejší ruka

Člověk rozumný Světadíl v němž žil člověk rozumný a my dnes.   Světadíl v němž žil člověk rozumný a my dnes. Světadíl v němž žil člověk vzpřímený Světadíl, kde žil člověk zručný. Pojmenuj pojmy v tajence. Přeskupením slabik v tajence dostaneš značku busů z Vysokého Mýta

Otázky k zápisu Jak se říkalo člověku rozumnému v Evropě? Proč právě tak? Jaké druhy zvěře dovedl ulovit? - velké - drobné Co přispělo k úspěšnějšímu lovu než dříve? Jaké kamenné nástroje vyráběl?

Odkud získávali drobné úštěpy? nápověda / morseovkou/ . - - ./ . -/ - - . ./ - - - / . . -/ . - ./ . / . . -// V čem bydleli? V co se přeměnily tlupy? Dle čeho soudíme, že měli představu o duši? Kde se našly pozůstatky tohoto člověka u nás? Čím se odlišoval ve vzhledu od vzpřímeného?

Odpovědi člověk neandertálský–podle naleziště v SRN velké:mamuti, divocí koně, sloni, jeskynní medvědi drobná: králíky, ptáci, bobři, ryby dokonalejší zbraně –zpevněný zaostřený hrot oštěpu specializovaný lov nástroje: škrabadla, hroty, nože, vrtáky, rydla

úštěpy dostávaly z pazourku- druh vápence – křídy žili v jeskyních, oválné chaty tlupy se přeměnily v rod – pokrevně příbuzní pohřbívali ve skrčené poloze do hrobu s vybavením mrtvého – nové zrození naleziště: Bečov u Mostu, Šipka u Štramberka, Kůlna u Blanska vzhled: větší mozkovna,výraznější nos a brada, menší postava, obličej tak nevystupuje dopředu

ČLOVĚK DNEŠNÍHO TYPU KDY: 40 000 – 10 000 let př. n l. – končí doba ledová VÝSKYT : Afrika, Evropa, Asie pruhy pevnin Amerika, Austrálie U nás: např. Dolní Věstonice, Pavlov, Praha – Jemerálka …. OBŽIVA: specializovaný lov velké zvěře nástroje: LUK, HARPUNY – základem čepele tenké úštěpy pomocí hole KOPÁČE z paroží OBYDLÍ: stanové chaty – kryté kůžemi, jeskyně trvalejší tábořiště s dostkem zvěře PŘIROZENÁ DĚLBA PRÁCE mezi muže - lov a ženu – sběr, voda starost o oheň, děti ROD UMĚNÍ - malby, sošky z kostí, hlíny – zajistit úspěšný lov - sdělení ostatním NÁBOŽENSTVÍ – obřady „šamanů“ k uctívání přírodních živlů - oběti