Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 12.4.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
studenti se seznamují se správnými tvary přivlastňovacích zájmen
Advertisements

Rozhovor s Bohem.
krásný rok, kdy jsme dovršili naši lásku sňatkem.
STAŇ SE ZÁZRAK... Sk 3/1 Petr a Jan vystupovali o třetí hodině odpoledne — hodině modlitby — do chrámu. 2 Právě tam přinášeli nějakého muže, který byl.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Každé ráno začíná život....
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Kolja 9.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_ 02_ Lidé a čas
Můj život je jak pestrý kolotoč, chvíli vzhůru – pak zas dolů, nevím proč, jednou se mi daří, výsknu si "juchú", potom bum – a všechno.
Zněl pláč 1. Zněl pláč noci té, když se narodil a měl jenom tu stáj a bez nároků žil. Zněl pláč noci té, tam Bůh našel nás, kde pláč je nám domovem. 1/5.
Zněl pláč 1. Zněl pláč noci té, když se narodil a měl jenom tu stáj
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Zlatovláska Autorka: Dáša Kudová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Ledová kráska.
Konverzace: Kam pojedete v létě?. Kolja 3 Otázky a film.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Dopis od Boha.
Anotace : ICT ČJ přídavná jména II. - 5.ročník
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Stará čínská moudrost (s hudbou) Jedna starší čínská žena měla dvě velké hliněné nádoby. Visely na obou koncích váhadla, které nosila zavěšené na ramenou.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 14 Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Křížovky s VS po B II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Přítomný čas Rewrite the following sentences in the present tense. Vzor: Bolela mě hlava. Bolí mě hlava. *Taken from Review Lesson 4, pg. 193, ex. 1 of.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Pár vtípků.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_13_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Pro svého miláčka na dobré ráno ….. Já a Ty Jsme my.
ICT ČJ 5.ročník Význam slov I.
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_NJ Ročník: IV. Vzdělávací oblast: jazykové vzdělávání a komunikace.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozhovor s NÍM.
ČESKÝ JAZYK - ČTENÍ Z POHÁDKY DO POHÁDKY
Rozhovor s Bohem.
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Jan Neruda, Povídky malostranské Metodický list/anotace: Rozbor povídky za pomoci ukázek s použitím interaktivní tabule

J AN NERUDA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ HASTRMAN

„Chodil vždy s kloboukem v ruce. Ať byl sebevětší úpal mrazový nebo sluneční, nanejvýš že držel svůj nízký, ale baňatý cylindr se širokou střechou nad hlavou jako parasol… Zelený fráček jeho, se zlatými knoflíky, měl živůtek jen krátký, zato byly ale šosy dlouhé a tloukly hubenou, malou postavičku páně Rybářovu do vychrtlých lýtek. …pozdvih prst a hvízdnul: „Ďjó, moře! – Proč nebydlíme u moře!“ Pro jeho jméno, pro jeho zelený fráček a pro to „moře!“ říkali jsme mu hastrman. Ale úctě jsme ho měli staří mladí.“ (1) PROČ PAN RYBÁŘ DOSTAL SVOU PŘEZDÍVKU? Podle svého oblečení a touze po moři.

„Vypravovalo se, že pan Rybář je až báječně bohat. Ani ne tak na penězích, jako na drahokamech. Našel a sebral prý vše sám na hoře Kozákově. My děti jsme sobě vypravovaly, že když u Šajvlů – tak se nazývali ti páně rybářovi příbuzní – myje se podlaha, posypávají ji místo pískem samým natlučeným cukrem. V sobotu, v den drhnutí, vždy jsme ukrutně záviděly dětem Šajvlovým.“ (2) JAK LIDÉ VNÍMALI PANA RYBÁŘE? Říkali o něm, že je velmi bohatý. JAK STARÝ BYL VYPRAVĚČ? Dítě.

„Bylo to v sluneční den srpnový, tak as ku třetí hodině odpolední. Všichni se dívali za panem Rybáře, kráčejícím dolů. „Jde někam se vychloubat svým bohatstvím,“ řekl pan Herzl. Šenkýř U Dvou slunců. Podotýkám, že druhý pád množného počtu pro slovo „slunce“ je dle malostranského jazyka zcela určitě „slunců“.“ (3) VÍTE, KDO ŽIL V DOMĚ U DVOU SLUNCŮ? Jan Neruda JAK BY ZNĚL SPRÁVNÝ TVAR DNES? Dům U Dvou sluncí

Obr. 1 DŮM U DVOU SLUNCŮ

Ale „Ale pan Rybář kráčel klidně dál, trochu rychleji než jindy. Pod levým páždím nesl jednu z těch čtyrhranných škatulí černých, o nichž tolik povídáno. Tisknul ji pevně k tělu, takže smeknutý klobouk v ruce dole byl jakoby k noze přiklížen. V pravé ruce měl španělku s placatým knoflíkem ze slonové kosti, znamení to, že pan Rybář jde někam na návštěvu, nikdy jindy nenosil hole. Pozdravován zdvihal hůl a hvízdal mnohem hlasitěji než jindy.“ (4) KAM JDE PAN RYBÁŘ? Chce si nechat ocenit svou sbírku. JAK SE CÍTÍ? PROČ? Těší se, že se dozví velkou částku.

„Pan profesor byl v dobré míře. Pokynul panu Rybářovi k pohovce a ptal se: „Čím tedy mohu sloužit?“ Pan Rybář položil škatuli na stůl a sundal svršek. Pestré kamínky zazářily. „Já bych – já jen, co tadyhleto tento – jakou to má asi cenu-,“ koktal. „Chalcedony, jaspisy, ametystky, záhnědy – to nic není.“ (5) JAKOU CENU MĚLA JEHO SBÍRKA? Téměř žádnou.

„Za nějaký okamžik byl pan Rybář zas již na rohu Ostruhové ulice. Kráčel pomalu vzhůru. Po prvé ho sousedé spatřili, an měl klobouk na hlavě. Široká střecha byla stažena do čela. Španělka se vlékla koncem po zemi a harašila o dláždění. Nevšimnul sobě nikoho, nehvízdnul ani jednou. Také se na té cestě ani jednou neohlíd. Patrně dnes nedováděla žádná z jeho myšlenek venku, všechny jeho myšlenky byly v něm, hluboko. Dnes již z domu nevyšel, ne na hradby a ne za Brusku. A byl tak krásný den!“ (6) JAK SE CÍTIL PAN RYBÁŘ? DOLOŽTE UKÁZKOU Z TEXTU. Byl velmi zklamaný. Stažený klobouk do čela, hůl vlekl za sebou, nikoho si nevšímal…

„Dvéře vrzly a vešel pan Šajvl. Snad ho byla krásná noc zdržela u okna. Snad byl zpozoroval na starém strýci neobyčejný neklid a slyšel z jeho pokojíku dlouhotrvající hluk. Snad vylehly i některé starcovy vzdechy hlasitě z okna ven. „Strýčku, snad nechcete ty krásné kamínky vyházet všechny ven?“ Stařec sebou škubnul. Pak zašeptal, dívaje se upřeně k Petřínu: „ to ceny – oblázky –.“ „Já vím, že nemají velké ceny, vždyť to znám sám. Ale cenu mají přec, pro nás i pro vás. Vy jste sobě je pracně sebral – strýčku, nechte je, prosím, všechny pro mé děti. Budou se na nich učit, vy jim budete vypravovat –“ „Mysleli jste snad,“ šeptal zas stařec monotonně a s namáháním, „že jsem bohat, a já vskutku –“ (7)

„Strýčku,“ pravil pan Šajvl hlasem pevným, ale přitom měkkým a uchopil starcovu ruku, „copak nejsme vámi bohati? Moje děti by neměli dědečka, moje žena by byla bez otce, kdybychom neměli vás. Vždyť vidíte, jak jsme kolem vás šťastni, vy jste naším požehnáním v domě –“ Náhle přistoupil stařec zas až k samému oknu. Ústa se mu zachvěla, v oku cítil nevýslovný tlak. Pohlídl ven. Neviděl nic určitého, vše se třpytilo jakoby rozpuštěný démant, vše se vlnilo – až k samému oknu – až do jeho oka – moře – moře!“ (8) Dál už povídat nebudu, dál už neumím. CO ŘEKL PAN ŠAJVL PANU RYBÁŘOVI? Nečekali, že získají dědictví, byli rádi, že mají jeho.

ZDROJE, POUŽITÁ LITERATURA: Obr. 1: JOKER ISLAND. Soubor:U Dvou Sluncu.JPG-WIKIPEDIA.CZ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MS Office, Verze : NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8)