Jana Blahová Dušánková Neurologická klinika 1.LF UK a VFN, Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
OBEZITA.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Dýchací soustava a psychosomatika
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Poruchy příjmu potravy
Interrupce jako trauma
Léčiva ovlivňující afektivitu
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Sledování bipolárních pacientů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Alzheimerova nemoc.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
VY_32_INOVACE_PSYPS14660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
Internalizované poruchy chování
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Koktavost z pohledu psychiatrie a psychoterapie
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Charakteristiky vybraných nemocí
F00-F09 Organické duševní poruchy F30-F39 Poruchy nálady
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Neurotransmitery Noradrenalin (NA) Dopamin (DA) Serotonin (5-HT)
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Jana Blahová Dušánková Neurologická klinika 1.LF UK a VFN, Praha RS není vlastnost! Jana Blahová Dušánková MS centrum Neurologická klinika 1.LF UK a VFN, Praha

Nejčastější psychosociální problematika RS Smutek, nejistota a deprese Strach a úzkostné poruchy Emoční dysregulace Kognitivní poruchy Rodina, vztahy, blízcí, děti

Smutek vs. deprese Smutek : adaptivní emoce, patří k životu Deprese: trvá déle je hlubší a intenzivnější brání člověku produktivně fungovat ztráta sebevědomí, sebeobviňování výrazná beznaděj nemoc, postihuje celé tělo

Co je to depresivní fáze (epizoda)? skleslá nálada / snížení energie a aktivity zhoršena koncentrace a schopnost radovat se pokles zájmů / značná unavitelnost zhoršené soustředění a pozornost snížené sebevědomí a sebedůvěra pocity viny a bezcennosti smutný a pesimistický pohled do budoucnosti myšlenky na sebepoškození a sebevraždu poruchy spánku poruchy chuti k jídlu tělesné příznaky mírná / středně těžká / těžká - nejméně 2 týdny

Co depresi způsobuje? Mnohočetná etiologie, nikoli jeden faktor Biologické změny v mozku: nižší hladina serotoninu, noradrenalinu a dopaminu RS / farmakoterapie Chronický stres Genetická predispozice Narušení vnitřních rytmů – spánek! Výchovné vlivy: naučená bezmoc, nadměrné požadavky na výkon Spouštěče: ztráta, změna role, konflikty v rolích, izolace, životní události

Deprese u RS celoživotní riziko deprese – 50% nejméně 1 depresivní epizoda – přes 75% Iritabilita! prohlubuje se s aktivitou nemoci – kortikoidy! Farmakoterapie Imunita a psychika Pseudodemence Riziko sebevraždy – 7,5 x vyšší

Co s depresí?

Co dělají antidepresiva? Zlepšení neurotransmise Neuroprotekce „větvení“ neuronů Nenávyková

Depresivní pacient… Pesimismus (léčba, povzbuzení) Důraz na negativní aspekty („nic nefunguje“) Snížený zájem o léčbu („otrava“) „Všechny formy únavy“ Iritabilita Vztahovačnost Demonstrace bezmoci Šíření „nálady“ = instinktivní odstup

Strach a úzkost

Strach a úzkost Strach emoční a fyziologická reakce na konkrétní nebezpečí Úzkost (anxieta) nepříjemný emoční stav příčinu není možné přesněji definovat pocit, jako by se mělo něco ohrožujícího stát stav připravenosti na nebezpečí Porucha: Příliš –velká / často / dlouho / nepřiměřená situace Spontánní záchvat paniky Fobie Anticipační úzkost

Typické příznaky úzkosti Psychické příznaky Fyzické příznaky Pocit napětí a ohrožení Nadměrné obavy a starosti Katastrofické myšlenky nebo představy Traumatické vzpomínky Nadměrná bdělost a ostražitost Lekavost a podrážděnost Pocit vnitřního chvění Pocit psychické únavy a vyčerpanosti Obtíže s koncentrací Ospalost a nespavost Neschopnost odpočívat Záchvaty panické hrůzy Napětí ve svalech Zkrácení dechu, hyperventilace Bolesti zad, hlavy, ve svalech Třes, cukání, rozechvělost Zvýšená unavitelnost Snížené libido Píchání u srdce, sevření na hrudi Vegetativní hyperaktivita: - tachykardie, pocení, časté močení, průjem nebo zácpa, sucho v ústech, „knedlík v krku“, tlak okolo žaludku, studený pot, červenání nebo blednutí

Generalizovaná úzkostná porucha Alespoň 6 měsíců trvá výrazné napětí, fluktuující úzkost, strach a obavy k každodenních událostí a problémů. Příznaky vegetativního podráždění. 5.1% Po 25. roce Rizika: separace nezaměstnanost ženy v domácnosti

Panická porucha Náhlé nečekané záchvaty paniky s intenzivními vegetativními příznaky 5 – 20 min. (často noc) „somatická nemoc“ Hypochondrie 3.5% 15. – 24. / 45. – 54. rok Města, separace Nedokončené vzdělání Časná ztráta rodiče Týrání

Agorafobie Strach z veřejného prostranství, davu, cestování, opuštění domova – systematické vyhýbání se těmto situacím – při expozici vegetativní příznaky. Spojení s panickou poruchou 4.0% 23. – 29. rok

Sociální fobie Strach ze společnosti – z pátravých pohledů druhých, ze ztrapnění, zesměšnění – vyhýbání se sociálním situacím – při expozici vegetativní příznaky Soc. strach - úzkost – fobie Výrazný handicap! 13.3% 15. rok Sociální fobie rodičů… Psychická porucha rodiče Chybění blízkého vztahu

Specifické fobie Belenofobie Algofobie Hematofobie Farmakofobie Iatrofobie belonefobie (strach z jehel), algofobie (strach z bolesti vlastní i cizí), farmakofobie (strach z léků), hematofobie (strach z krve), iatrofobie (strach z lékařské ordinace či lékařů).

Úzkost u RS RS OP Úzkostná porucha 18.6% 5.1% 10.0% 3.5% 8.6% 2.5% Generalizovaná úzkostná por. 18.6% 5.1% Panická porucha 10.0% 3.5% Obsedantně- kompulzivní porucha 8.6% 2.5% Sociální fobie 7.8% 13.3% Chudá příbuzná deprese Častý výskyt v komorbiditě s depresí ¼ pacientů, více ženy ↑ sebepoškození, somatické stesky, sociální dysfunkce ↑ konzumace alkoholu Korostil a Feinstein 2007 Korostil a Feinstein 2007

Co s úzkostí ? Anxiolytika – benzodiazepiny Hypnotika riziko závislosti! Antidepresiva 6-8 týdnů PSYCHOTERAPIE

Úzkostný pacient „Imitace“ RS Opakovaná a nadbytečná vyšetření Extrémní zájem o vedlejší účinky „soubory problémů a potíží“ Katastrofické scénáře Projevy potlačované tenze Tělesná přecitlivělost (odběry, infúze, LP) Psychická přecitlivělost (kritika, čas) Specifické fobie – jehly, léky, prostředí = vyčerpávající komunikace

Emoční labilita Emoční inkontinence 30% Velká polarita emocí Odráží skutečné emoční ladění Narušená regulace 10% Nekontrolovatelné projevy Bez podnětu Pseudobulbární afekt „Motorický syndrom“ Euforie: 2% - pozdní stádia či neléčená RS subj. pocit radosti a štěstí (patologicky↑)

Pacient s patologickou emocí… Mnohdy omezení náhledu Nepředvídatelnost – „překvapení“ Sociálně komplikované „Sesypání“ Neurol. podmíněné – kognitivní dysfunkce = obtížná orientace

Kognitivní poruchy u RS Prevalence 40-60% - atrofie Všechna stádia nemoci 90% MCI (Mild Cognitive Disorder) Častěji fokální než generalizovaná Predikce práceschopnosti

Kognitivní poruchy u RS ↓ processing speed Pracovní paměť – recall Pozornost Vizuálně-prostorové schopnosti Exekutivní fce pojmové a abstraktní uvažování řešení problémů – ulpívání Kognice, deprese, úzkost - 75%

Kognitivní poruchy u RS Rehabilitace – kompenzace Léčba RS! + trénink kognice, práce! Kvalita života, sociální status, práceschopnost

Čím trpí narušená kognice? Rušivé prostředí Více činností najednou Únava Stres Nové věci Deprese a úzkost Nedostatek podnětů Důsledky!!!

Pacient s narušenou kognicí… ↓ Nové informace ↓ Soustředění ↓ Mnestické schopnosti (instrukce, léčba) ↓ Time management Citlivost na rušivé prostředí „Iracionální“ rozhodnutí Neporozumění informaci (i nevyjádřené) Desinterpretace = nutnost kompenzace

Vztahy a RS Blízcí lidé nemocného – obdobná odezva na dg. Strach ze zmiňování RS na obou stranách Hněv, zloba, agrese – projev bezmoci (manipulace, citové vydírání) Změna přístupu – hyperprotektivita, odmítání (šikana), stud Záleží na původní pozici nemocného v rodině a vztazích + kompetence Mění se vnímání běžných věcí na obou stranách I zdravý má problémy a potřeby X sebeobětování Děti – tabu a strach Je to RS nebo není? KOMUNIKACE!

!!! RS není vlastnost RS je často „obětním beránkem“ S velkou částí obtíží LZE něco dělat Ne vše uvedené se týká každého!

Další možnosti… Svépomoc a příručky Informovanost Podpůrné skupiny a neziskové organizace Rodina a blízcí

Děkuji za pozornost blahova.dusankova@gmail.com