Montessori Vlašim – cesta pro děti i jejich dospělé

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Bystřice pod Lopeníkem
Advertisements

Dobrovolnictví v Soběslavi Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci - jak na to?“ podpořeného finančními prostředky z.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Farní charita Litomyšl
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
Role asistenta v Montessori pedagogice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Principy Typy Výhody Bariéry a řešení Konference „Podpora rodiny dle programového prohlášení vlády České republiky“ - 30.listopad Poslanecká sněmovna.
Rozmarýn.
Základní škola a Mateřská škola Bystřice pod Lopeníkem.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Sdružená/komunitní škola brno
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Dobrovolnictví a veřejná služba v obci Jak na to? Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci - jak na to?“ podpořeného finančními.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Financování předškolní péče z pohledu MČ Praha 10 Jan Baudis vedoucí odboru školství Praha 10.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Výstupy z Úvodního semináře
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Komunikace mezi generacemi
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Rodina
Eko-info centrum Ostrava občanské sdružení založeno v roce 1999 Hlavní cíle v oblasti: ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje sociálního poradenství.
Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.
Zkušenosti s dobrovolnictvím v Německu 3. konference Brno – město pro rodiny „Rodina spojuje generace“ Dana Žižkovská Brno.
Centrum pro rodinu a sociální péči, Brno
Komunitní centrum Amaro Phurd - Pražská
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Místní akční skupina Rakovnicko
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Rodinná politika v Jihomoravském kraji Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí ( Jihlava – konference)
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Kamýk nad Vltavou Počet obyvatel : 907 Kamýk nad Vltavou a Velká nad Vltavou zdravotní středisko, poštovní úřad, mateřská škola, základní škola spojená.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Problémová analýza – shrnutí Návrh scénářů řešení –
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Jednání řídícího výboru MAP Český Krumlov
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
MAP – Místní akční plán ORP RK
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Název projektu: Ve škole po škole
Konflikt, koření života
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Konference je financována Nadací Sirius
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Praktické zkušenosti s procesy strategického řízení a plánování
náhradní rodinné péče II setkání zástupců KÚ OSPOD a NNO
Transkript prezentace:

Montessori Vlašim – cesta pro děti i jejich dospělé Mgr. Zuzana Klímová Vaňková MAS Blaník, o.s. www.masblanik.cz; info@masblanik.cz

Bezmála 25 tisíc obyvatel, 44 obcí Mikroregiony: Podblanicko, Blaník, Český Smaragd, Želivka ORP Vlašim 55 členů – RC Světýlka Školy: 15 MŠ, 8+1 ZŠ Tvorba strategie 2014 – 2020 – Pracovní skupina Výchova a vzdělávání podpora a rozvoj alternativ ve vzdělávání

Pedagogika Montessori respektuje individualitu a samostatnost dítěte - vlastní objevování poznatků samotným dítětem respektuje citlivá období ve vývoji dítěte – senzitivní období dospělý je rádce, průvodce a pozorovatel chyba je součástí učení pomůcky a připravené prostředí http://www.momaproject.eu/mary-vyverberg-montessori-for-adults-applying-basic-principles/

Početní tyče - Pomůcka patří do první skupiny matematických Montessori pomůcek, které uvádí dítě do říše čísel a zavádí množstevní jednotky a ilustruje jejich využití při početních cvičeních do deseti. Na podložku umístěnou na podlaze náhodně rozložíte všechny tyče a v postupných cvičeních, kdy dítě skládá na podlaze z tyčí schody, se učí rozeznávat pravidelné rozdíly v jejich délce a učí se tak postupně počítat od 1 d o 10 a díky vnímání rozdílů délek si i uvědomovat praktický význam čísel a jejich posloupnost. Krabice s vřeténky- Pomůcka patří do první skupiny matematických Montessori pomůcek, které uvádí dítě do říše čísel a zavádí množstevní jednotky a ilustruje jejich využití při početních cvičeních do deseti. Dítě se kromě opakování číslic postupně učí během cvičení provazovat množství předmětu (počet vřeten) s čísly v jednotlivých boxech krabiček a postupným ukládáním vřeten do příslušných boxů i vizuálně rozpoznávat rozdíly v množství. Úvod do desítkové soustavy- . Obeznámit dítě s názvy desítkových kategorií (jednotky, desítky, stovky a tisíce) a s jejich částmi. 2. Ukázat, že každá desítková kategorie v desítkové soustavě je desetkrát větší než ta předchozí. 3. Představit mocnitele formou jednotlivých rozměrů, které dítě vnímá (jednotky jako body, desítky jako čáry, stovky jako čtverce, tisíce jako krychle). 4. Ukázat, že soubor bodů, čar, čtverců a krychle, uzavírá jeden velký cyklus desítkové soustavy. Krychle pak může být výchozím článkem pro postup do vyšších řádů.

Na počátku byla… Montessori Vlašim Montessori školička (2008) MŠ Vorlina (2011) Centrum denní péče ZŠ Vlašim Sídliště (2013) Rodinné centrum Světýlka (2007) Herna/ Batolátka Montessori Vlašim Modrá třída Bodlinka, o.s. „Maminko, klidně pracuj.“ Když v roce 2008 dorostly první světýlkovské děti do školkového věku, rozhodli jsme se založit ve Světýlkách vlastní Montessori denní školičku. Začínali jsme s deseti dětmi, za podpory Města Vlašim, Nadace Vinci a Ministerstva práce a sociálních věcí.     Po třech letech radostné práce, ale náročného shánění peněz, se naše děti s Andreou a Maruškou mohly přesunout do modré třídy v nové vlašimské Mateřské škole Vorlina.     Ale již v dalším roce kapacita modré montessori třídy nestačila uspokojit poptávku rodičů a v roce 2012 jsme opět otevřeli denní školičku ve Světýlkách. V loňském školním roce ji navštěvovalo 12 tříletých a čtyřletých dětí. V letošním roce se u zápisu situace opakovalo a tak od září opět školička běží. Scházíme se tři dny v týdnu (úterý, středa, čtvrtek) od 8 do 14 hodin. 1. třída; Montessori Sídliště, o.s.

Den tatínků Projekt povolání Elipsa – projekt životní prostředí

Od čajového večírku občanské angažovanosti Soukromá iniciativa Vzájemná prospěšnost Přínos pro komunitu „Nechte nás v klidu…“ „Dejte nám, protože…“ „Naším přínosem je…“

Škola pro rodiče – kompetence za pochodu Schůze, schůze, schůze… Petice Komunitní plánování Politické vyjednávání Tvorba vize a koncepce Externality: kompetence, dobrovolnictví, vliv na školu a sdružení rodičů, šíření dovedností, zaměstnanost Montessori třída na ZŠ Sídliště     Ve školním roce 2013/2014 začne na ZŠ Sídliště v jedné z prvních tříd výuka podle principů Marie Montessori. Jak bude vypadat školní den v této třídě?     Vyučování začíná stejně jako v ostatních třídách v 8:00 hodin. Výuka probíhá v 90min. blocích, které jsou odděleny 30minutovou přestávkou.  Dítě pracuje samostatně, případně ve skupině. Samo si volí, jaké činnosti se bude věnovat, jaké pomůcky ke své činnosti použije a kde bude pracovat. Každý den se budeme scházet v komunitním kruhu (na elipse), kde si budeme předávat aktuální informace k výuce, chodu třídy apod. Předměty zůstávají stejné jako v klasické třídě, tzn.: ČJ, M, AJ, TV, HV, VV. Jediný jiný předmět je Kosmická výchova, která  zahrnuje Náš svět a PV. Hodnocení v této třídě je slovní, zaznamenává individuální pokrok každého dítěte. V letošním školním roce je třída složena pouze z jednoho ročníku, v dalších letech postupně začneme plnit princip spolupráce dětí ve věkově smíšených třídách. „Až já budu na Montessori vysoký…“

Komunitní plánování školy Soužití se stávající institucí Finance, předsudky, obavy obou stran 3 setkání za účasti dotčených stran

Vlastními silami – facilitace, architektonický návrh, rozpočet, výroba pomůcek, úpravy interiérů

Lidské zdroje nástupnictví aktivních jedinců angažovanost dalších členů rodiny spolupráce mezi organizacemi (s RC- ženy na MD)

Děkuji za pozornost! Kontakty: Mgr. Zuzana Klímová Vaňková MAS Blaník www.masblanik.cz info@masblanik.cz Montessori Vlašim montessorivlasim.cz