Síla Výslednice navzájem různoběžných sil 2. díl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika tuhého tělesa
Advertisements

Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Operace s vektory.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Práce při zvedání tělesa kladkami
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Skládání rovnoběžných sil
Skládání sil.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
7. Mechanika tuhého tělesa
Síla Výslednice navzájem rovnoběžných sil 1. díl F1 F3 F5 F6 F4 F2
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Skládání sil.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Vazby a vazbové síly.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Určování vazbových reakcí u vetknutých nosníků
Zákon vzájemného působení dvou těles
Mechanika tuhého tělesa
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
Volné rovnoběžné promítání
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Síla.
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Fyzika 7. ročník Skládání sil Anotace
Skládání a rozkládání sil
7. ročník Síla Skládání sil.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Skládání sil. NNa většinu těles působí více než jedna síla. PPůsobení více sil na těleso se dá nahradit jedinou silou, jejíž účinek je stejný jako.
Skládání sil opačného směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
SKLÁDÁNÍ SIL TÉHOŽ SMĚRU
Mechanika tuhého tělesa
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Fy- sekunda Yveta Ančincová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Technická mechanika Statika Soustavy sil 03 Ing. Martin Hendrych
Základní grafické konstrukce
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Mechanika tuhého tělesa Kateřina Družbíková Seminář z fyziky 2008/2009.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-08
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
Množina bodů dané vlastnosti
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil různého směru
Skládání sil, rovnováha sil
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

Síla Výslednice navzájem různoběžných sil 2. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011

Působení 2 různoběžných sil Běžná zimní situace. Dva kluci táhnou sáně. Při pohledu takto ze strany se může zdát, F1 F2 že jejich síly jsou navzájem rovnoběžné. Ale není to tak. v Podívejme se na situaci z ptačí perspektivy. Další strana

Působení 2 různoběžných sil Síly nemohou být rovnoběžné, protože by se kluci při chůzi navzájem ušlapali. F1 F2 v Pohyb sáněk působí výslednice společných sil obou chlapců. Další strana

Sčítání 2 různoběžných sil jakou společnou silou kluci táhnou sáňky, Abychom věděli přesně, jakou společnou silou kluci táhnou sáňky, musíme narýsovat výslednici sil. Postup grafického sčítání je úplně stejný, jako při rýsování součtu rovnoběžných sil. Řadíme prostě jednotlivé síly jednu za druhou. F1 F2 Stačí zajistit správnou velikost a směr sčítaných sil. Další strana

Sčítání různoběžných sil Schovali jsme kluky a ponechali si jen jejich síly. Nejednodušší způsob konstrukce součtu sil je, ponechat jednu ze sil na místě a druhou posunout. Správný směr posunuté síly zajistíme tím, že při posouvání sil dodržíme rovnoběžnost. Sílu F2 rovnoběžně zařadíme tam, kde končí síla F1. F1 F2 F F1 Stejně tak jsme mohli postupovat opačně. F2 posunout za F1. Výslednici sil zobrazuje šipka začínající v místě působení sil a končící šipkou v místě poslední šipky poslední přičítané síly. Další strana

Rovnoběžník sil ROVNOBĚŽNÍK SIL. F Obrazec, který nám dvojice rovnoběžek při posouvání vytvořily, se nazývá ROVNOBĚŽNÍK SIL. F1 F2 F Úhlopříčka rovnoběžníku sil je pak VÝSLEDNICE SIL. Další strana

Výslednice více různoběžných sil Na chodníku leží koláč. Každý z vrabců táhne, co mu síly stačí. F3 F2 F1 Koláč našli tři vrabci. Kterým směrem odtáhnou koláč? Předpokládejme, že koláč přetahování vydrží a nerozpadne se. Abychom směr pohybu určili, potřebujeme sestrojit výslednici těchto tří sil. Další strana

Výslednice více různoběžných sil Když schováme vrabce, uvidíme situaci jasněji. Zbyly nám tři síly působící na koláč různými směry. F3 F2 F1 F3 F2 F1 Síly budeme skládat jednu za druhou, Musíme dodržet: jako se navlékají korálky. a) Směr (sestrojíme rovnoběžky a dodržíme směr šipky) b) Velikost (odměříme délku) Další strana

Výslednice více různoběžných sil Sílu F1 necháme na místě a budeme posunovat sílu F2 přímo za ni. Sestrojíme tedy na konci šipky F1 rovnoběžku se silou F2. F2 Odměříme velikost a narýsujeme přenesenou sílu F2. F2 F1 F3 Další strana

Výslednice více různoběžných sil Na konec přenesené síly F2 posuneme sílu F3. Sestrojíme tedy na konci šipky F2 rovnoběžku se směrem síly F3. Odměříme velikost a narýsujeme přenesenou sílu F3. F2 F2 Její počátek bude v místě šipky předchozí síly F2. F3 F1 F3 Další strana

Výslednice více různoběžných sil Žádná další síla již na koláč nepůsobí. Výslednice našich sil začíná v působišti sil (první bod skládání sil) a její šipka končí v místě hrotu poslední skládané síly F3. Směr výslednice je současně směrem pohybu. F2 F2 F3 F F3 v F1 Koláč se bude pohybovat přibližně tím směrem, kterým táhne nejsvětlejší vrabec. Další strana

Druhá vrabčí historie Opět naši tři vrabci. Opět koláč na chodníku. F2 Opět naši tři vrabci. Opět koláč na chodníku. Tentokrát se ale ke koláči slétli v pěkně pravidelných rozestupech. F1 F3 Jak přetahovaná dopadne tentokrát? Další strana

Druhá vrabčí historie Kam bude směřovat výslednice sil, F3 F2 F1 Kam bude směřovat výslednice sil, tam se bude pohybovat celý koláč. Výslednici sil opět získáme tak, že seřadíme všechny síly za sebe. Budeme síly skládat jednu za druhou. Další strana

Druhá vrabčí historie F2 Sílu F1 ponecháme na místě. Sílu F2 rovnoběžně přesuneme. F2 F1 F3 Další strana

Druhá vrabčí historie F2 Do bodu, kde končí šipka posunuté síly F2 rovnoběžně přesuneme sílu F3. F2 F1 F3 Další strana

Výslednice více různoběžných sil Síla F3 nám v tomto případě skončila zpět v počátku sčítání. F2 Jaký nám tedy vyšel výsledek? Výsledná síla je rovna 0. Nastala ROVNOVÁHA SIL. F3 F2 F1 F3 Vrabci mají smůlu. S koláčem nehnou. Koláč zůstane na místě. Konec