s dopravní infrastrukturou Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Postřiky Postřik pojiva na povrch vozovky s podrceným drobným kamenivem: regenerační – k zamezení vzniku a šíření trhlin infiltrační – proniknutí pojiva do otevřené struktury staré konstrukce spojovací – spolupůsobení vrstev (bez podrcení) Nátěry zlepšení protismykových vlastností chrání starou vozovku před pronikáním vody zlepšení vlastností tmelů a oddaluje šíření povrchových poruch původní vozovky
Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Dělení z hlediska účelu použití zdrsňovací uzavírací použitého pojiva asfaltové z ředěných asfaltů, emulzí, dehtů teploty nanášeného pojiva za horka (asfalty) za tepla (ředěné asfalty a emulze) za studena (ředěné asfalty a emulze) technologie Jednovrstvé Jednovrstvé s děleným podrcováním Jednovrstvé s dvojitým podrcováním dvouvrstvé Nátěry
Základní rozdělení pojiv pro postřiky a nátěry Vlastnosti kameniva pro použití na nátěry
Dávkování pojiva a kameniva na nátěry
Vlastnosti podkladu očištěný, zbavený prachu, opravené výtluky Teplota ovzduší Postřik asfaltem min. 15°C Postřik ředěnými asfalty a emulzemi min. 10°C Mechanismy Zametací stroj v kombinaci s vysavačem Distributor živice s tryskami, zajišťujícími překryv postřiku Podrcovač Zhutňovací válce (5 – 10 t) Přepravník pojiva Nakladač na kamenivo Autocisterna s kropicím zařízením
Schéma zhotovování postřiku a nátěrů
Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Tenké kalové zákryty - povrchové úpravy vozovky zhotovené ze směsi kamenné moučky, drobného a hrubého kameniva a asfaltové emulze. Nezvyšují únosnost vozovky, ale chrání ji proti působení vody, počasí a nadměrnému opotřebení. Emulzní kalové zákryty – jemnozrnná směr kameniva, obsah zbytkového pojiva 7 – 9 % jemnozrnné, s max. zrnem 4 mm - EKZJ univerzální, s max. zrnem 8 mm - EKZU hrubozrnné, s max. zrnem 11 mm - EKZH Emulzní mikrokoberce (protismykové úpravy) jemnozrnné, s max. zrnem 4 mm - EMZJ univerzální, s max. zrnem 8 mm - EMZU hrubozrnné, s max. zrnem 11 mm + podíl kameniva 16 mm - EMZH
Porovnání mezních čar zrnitosti kameniva pro EKZ
Schéma strojního zařízení na výrobu a rozprostírání EKZ
Úprava příčného profilu vozovky za tepla (Reshape) Vyhřátí vrstvy původní vozovky na 160°C, rozpojení, promíchání a zhutnění do požadovaného profilu a zhutnění. Použití: pro malé deformace povrchu vozovky, nezasahující do ložní vrstvy krytu a podkladu původní asfaltové pojivo je měkké a výrazně nezestárlo Vlastnosti původní asfaltové směsi se neupravují, není třeba dalších stavebních materiálů. Tl. prohřáté a přepracované vrstvy do 40 mm. Postup: odstraní se vodorovné značení při větším množství výtluku se tyto opraví mrazové trhliny, procházející více vrstvami vozovky je třeba opravit na celou výšku (přeřezání a zalití vhodnou zálivkou) - oprava – pracovní rychlost 3m/min., mimo zástavbu, hutnění (10 t) obnovení provozu po 24 h
Schéma strojní sestavy na úpravu příčného profilu asfaltové vozovky bez přidání nové směsi
Úprava příčného profilu vozovky za tepla s přidáním vrstvy asfaltové směsi bez promíchání (Repave) Úprava rovinatosti povrchu vozovky, úpravu nivelety s přidáním tenké vrstvy kvalitní asfaltové směsi bez úpravy vlastností (přidání asfaltu nebo změna čáry zrnitosti). Prohřátí původní směsi na 120 – 130 °C, její rozpojení a úprava do požadovaného příčného profilu a následné přidání nové vrstvy 20 – 30 mm (AKT), jejich společné dohutnění. Postupy: Jeden klíčový stroj – upravuje původní směs (ohřev do 20 mm), rozpojení, rozprostření, předzhutnění a také pokládá novou směs. Dva klíčové stroje – rozehřátí směsi, rozprostření, předzhutnění provede stejné strojní zařízení jako u úpravy profilu vozovky za tepla. Následně běžným silničním finišerem se rozprostře nová směs.
Schéma strojní sestavy na úpravu příčného profilu asfaltové vozovky s přidáním nové směsi