Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Člověk a ochrana zdraví Autor: Ing. Iveta Kubistová Téma: Ekologické chování na pracovišti Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_OZ_20_EKONOMICKE NASTROJE A ZIVOTNI PROSTREDI Datum tvorby: Anotace: materiál určen k procvičení ekologické problematiky Klíčová slova: poplatky, sankce, ochrana životního prostředí
ekonomické nástroje sloužící k ochran ě ŽP Ekonomické nástroje a životní prostředí
Současné politiky životního prostředí vyspělých zemí používají různé ekonomické nástroje. Nejčastěji: poplatky, subvence, systém zálohování a speciální tržní nástroje, jako je prodej emisních povolení a pojištění odpovědnosti za škody na životním prostředí.
Příklady poplatků: za znečišťování životního prostředí za znečišťování ovzduší za vypouštění odpadních vod do vod povrchových za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních za ukládání odpadů na skládky za spalování odpadů
za hluk za využívání přírodních zdrojů za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů za používání tašek z umělých hmot, apod. daně k ochraně životního prostředí komunální (místní) daně sankční platby
Úloha: Vysvětlete pojem sankční platba. Sankční platby jsou použity, pokud někdo nedodržuje zákony na ochranu životního prostředí. Sankční platby se uvalují ve formě pokuty a nedají se odpočítat z daňového základu. Veškeré postihy a sankce v případě nedodržení určitých pravidel jsou určeny v zákonech týkajících se ochrany životního prostředí. od ostatních poplatk ů fixn ě dané, vždy v rozmezí 2-3 let a jejich výše stále roste. [6] [6] Poplatky za spalování odpad ů Poplatky za hluk Poplatky za využívání p ř írodních zdroj ů [6] [6] Podrobn ě ji také Poplatky za využívání p ř írodních zdroj ůPoplatky za využívání p ř írodních zdroj ů Poplatky za odb ě ry podzemní vody Jedná se o úhradu č ástky za odebrané množství podzemní vody. Poplatek je stanoven novelou zákona č. 20/2004 Sb., o vodách. P ř íjemcem poplatk ů je z 50 % Státní fond životního prost ř edí a z 50 % rozpo č ty územn ě p ř íslušného kraje.Státní fond životního prost ř edí Poplatky za odb ě ry vody z vodních tok ů Platba, kterou hradí organizace, které odebírají vodu z povrchových vod jeho správci. Odvody za odn ě tí p ů dy ze zem ě d ě lského p ů dního fondu= Úhrady jsou stanoveny zákonem č. 334/1992 Sb., o ochran ě zem ě d ě lského p ů dního fondu, ve zn ě ní pozd ě jších p ř edpis ů. Souhlas s odvodem poskytuje p ř íslušný orgán ochrany zem ě d ě lského p ů dního fondu. Výb ě r mají v kompetenci celní ú ř ady. Výnos z odvod ů sm ěř uje z 60 % Státnímu fondu životního prost ř edí a z 40 % rozpo č t ů m obcí p ř íslušného katastru. Vyt ě žené prost ř edky musí být využity na zlepšení životního prost ř edí obce a na chrán ě ní krajiny a p ř írody.Státnímu fondu životního prost ř edí Poplatky za odn ě tí pozemk ů ur č ených k pln ě ní funkcí lesa Tyto poplatky jsou stanoveny v zákon ě č. 289/1995 Sb., o lesích, ve zn ě ní pozd ě jších p ř edpis ů. Výše poplatku je ur č ena orgánem státní ochrany les ů a výb ě r mají v kompetenci celní ú ř ady. P ř íjemcem poplatk ů je z 60 % Státní fond životního prost ř edí a z 40 % rozpo č ty obcí p ř íslušného katastru. Vyt ě žené prost ř edky musí být využity na zlepšení životního prost ř edí obce a na zachování lesa.Státní fond životního prost ř edí Úhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených nerost ů Dobývací prostorDobývací prostor je zhodnocen pomocí výsledk ů pr ů zkumu daného nalezišt ě, a sice na základ ě rozsahu, tvaru a mocnosti hlavního nalezišt ě. Nerosty jsou zaznamenány v zákon ě č. 44/1988 Sb., o ochran ě a využití nerostného bohatství, ve zn ě ní pozd ě jších p ř edpis ů. Sazba úhrady se pohybuje v rozmezí K č za 1 hektar (bere se v potaz úrove ň ochrany životního prost ř edí, povaha č innosti a dopadu na životního prost ř edí)Nerosty Poplatky za kácení d ř evin Ochrana d ř eviny p ř ed jejich poškozením je upravena zákonem č. 114/1992 Sb. o ochran ě p ř írody a pouze rozší ř ily spot ř ební da ň z minerálních olej ů, a sice da ň ze zemního plynu, da ň z pevných paliv a da ň z elekt ř iny. [7]da ň ze zemního plynuda ň z pevných palivda ň z elekt ř iny [7] Dan ě k ochran ě životního prost ř edí Komunální (místní) dan ě Sank č ní platby Sank č ní platby jsou použity, pokud n ě kdo nedodržuje zákony na ochranu životního prost ř edí. Sank č ní platby se uvalují ve form ě pokuty a nedají se odpo č ítat z da ň ového základu. Veškeré postihy a sankce v p ř ípad ě nedodržení ur č itých pravidel jsou ur č eny v zákonech týkajících se ochrany životního prost ř edí. [1] [1] Pokuty
Zdroje: Ekonomické nástroje: životní prostředí. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Galerie Klipart