VY_32_INOVACE_1B1 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř PaedDr. Miroslava Drahorádová Cesta k Mnichovu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Zápas na obranu československého státu a demokracie
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Svět po 1. sv. válce.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Co se ti vybaví, když se řeknou Sudety?
MNICHOV NÁZEV: REPUBLIKA ČESKOSLOVENSKÁ –
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
Obrana demokracie v ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Mnichovská dohoda a její dopad
Na cestě k nové válce.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Ohrožené Československo
příprava na 2. světovou válku
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
zápis zápas o republiku 1935 – „Sudetoněmecká strana“ – 15,2% 1935 – E. Beneš nahrazuje v úřadu TGM 1937 – TGM – umírá – s ním obrazně i 1. rep. podzim.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Československo 20. let – 30. let
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
Mnichovský diktát a jeho důsledky
Německá otázka, vznik SRN a NDR
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Reakce karbidu vápenatého s vodou
III/2 XVI.1 9. C
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Mnichovská konference 1938
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Česká literatura mezi válkami
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Mnichovská dohoda Petr Machala.
Počátky fašismu v ČSR.
Zápas o Československo
Konec Československa 2. pol. 30. let 20.století.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová 30. a 40. léta v ČSR VY_32_INOVACE_1B11.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Hrozby fašismu.
ROZBITÍ ČESKOSLOVENSKA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Mnichovská dohoda Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Mnichovská konference Název sady: Moderní dějiny 1914.
VY_32_INOVACE_020_Československo ve 30. letech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obrana demokracie a republiky Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2809_Obrana_demokracie_a_republiky Autor:
ROZBITÍ ČESKOSLOVENSKA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Vývoj v ČSR před Mnichovem Název sady: Moderní dějiny.
Příprava Mnichova, mnichovská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.
Cesta k Mnichovu.
ČESKOSLOVENSKO V PROBLÉMECH
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Obrana demokracie a republiky
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mnichovská dohoda.
Cesta k Mnichovské dohodě
Mnichovský diktát.
8. Mnichovská konference
Hitlerova agrese ve 30. letech
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_1B1 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř PaedDr. Miroslava Drahorádová Cesta k Mnichovu

Cesta k Mnichovu Rok 1938

Únor 1938 20. února v říšském sněmu A. Hitler označil ochranu práv Němců žijících v Rakousku a v Československu za životní zájmy Německa a prohlásil, že je odhodlán „osvobodit 10 milionů Němců“ žijících v zahraničí premiér M. Hodža odmítl tento Hitlerův projev a označil ho za vměšování se do vnitřních záležitostí ČSR

Březen 1938 – anšlus Rakouska 12. – 13. března anšlus Rakouska tím se výrazně oslabila obranyschopnost ČSR hranice s Německem se prodloužila z 1539 km na 2117 km

Březen 1938 28. března porada A. Hitlera s K. Henleinem a K. H. Frankem říšský vůdce vyzval vedení SdP, aby československé vládě kladlo „nepřijatelné podmínky“ vedení SdP to ruku v ruce s říšskoněmeckou diplomacíí dodržuje až do září 1938 Proč chtěl Hitler zlikvidovat Československo?

Československo mělo strategicky výhodnou polohu v srdci Evropy bylo francouzským spojencem - na Francii se AH také chystal zaútočit; bylo strategické nejdříve zlikvidovat jejího „malého spojence“ mělo vyspělý strojní, zbrojní i hutní průmysl a naleziště uhlí - to vše mělo AH pomoci při budování armády na ovládnutí celého kontinentu bylo AH trnem v oku - jako demokratický stát, kam před nacistickým řáděním utíkalo mnoho obyvatel Německa, žila zde početná německá menšina - agrese mohla být vydávána za „ochranu německého obyvatelstva; německá propaganda se postarala o to, aby v zahraničí vznikl dojem, že jsou Němci v Československu skutečně utiskováni

Duben 1938 – karlovarské požadavky 24. dubna 1938 na sjezdu SdP v Karlových Varech Konrád Henlein vyhlásil osm požadavků své strany, které už přímo zasahují do státní suverenity Československa Henlein prohlásil tento program za minimální a naznačil tak, že usiluje o odtržení pohraničních oblastí a jejich připojení k Hitlerově říši Co bylo obsahem karlovarských požadavků?

Karlovarské požadavky Uznání úplné rovnoprávnosti německé národní skupiny s českým národem Vytvoření uzavřeného německého národního území s německou samosprávou Zákonnou ochranu všech Němců žijících v ČSR Úplnou svobodu přihlásit se k nacistické ideologii Henlein prohlásil tento program za minimální a naznačil tak, že usiluje a připojení požadovaného autonomního území k Hitlerově říši

Květen 1938 20. května československá vláda po obdržení zpráv o soustřeďování německých vojsk u hranic a z obavy z možných incidentů při obecních volbách vyhlásila částečnou mobilizaci

Květen 1938 – obecní volby 22. května poslední volby před válkou v oblastech obývaných Němci vítězí SdP Henlein je na německém území pojal jako plebiscit pro karlovarské požadavky, pouhých 10% německého obyvatelstva nehlasovalo v jeho prospěch

Srpen 1938 – mise lorda Runcimena britský diplomat, prostředník při jednání československé vlády s SdP v duchu politiky appeasementu usilovala mise o dohodu západních mocností s nacistickým Německem, snažila se přemlouvat Hodžovu vládu k maximálním ústupkům vůči henleinovcům členové mise neměli velký zájem o objektivitu, jejich zpráva vyzněla tak, že soužití Čechů a Němců v jednom státě není možné a viníky toho jsou Češi

Září 1938 – tzv. čtvrtý plán 5. září československá vláda přijala tzv. čtvrtý plán na řešení sudetoněmecké otázky (ten představoval v podstatě akceptování Henleinových autonomistických požadavků) 7. září M. Hodža předává plán henleinovcům, ti o něm jednat nechtěli, i když měli dostat do rukou celé pohraničí

Září 1938 – sudetoněmecký puč Henleinovci se pokusili po Hitlerově protičeskoslovenském projevu na sjezdu NSDAP v Norimberku o puč nepokoje byly potlačeny a vedoucí činitelé SdP v čele s K. Henleinem uprchli do Německa v pohraničí bylo vyhlášeno stanné právo 16. září SdP zakázána, na K. Henleina a K. H. Franka vydán zatykač

Září 1938 – nástup britské diplomacie pokusem SdP o převrat definitivně zmařeno další jednání s henleinovci řešení problému se ujímá britská diplomacie  2 jednání N. Chamberleina s A. Hitlerem 15. 9. v Berchtesgadenu 22. 9. v Bad Godesbergu

Září 1938 – Berchtesgaden 15. září v Berchtesgadenu se konala schůzka A. Hitlera s britským ministerským předsedou N. Chamberlainem Hitler požaduje odstoupení českého pohraničí s více jak 50% německého obyvatelstva Německu britský premiér Hitlerovy nároky na odstoupení čsl. pohraničí uznal

Září 1938 19. září britská a francouzská vláda doporučily čsl. vládě odstoupit Německu pohraniční oblasti s více než 50% německého obyvatelstva 20. září Hodžova vláda a prezidnet Beneš požadavek na odstoupení Sudet Německu odmítli

Září 1938 21. září Britové a Francouzi požádali ultimativně prezidenta Beneše, aby vláda změnila svůj negativní postoj vláda kapitulovala, vyslovila souhlas s navrhovaným odstoupením pohraničí vzápětí se rozhodla pro demisi

Září 1938 – Bad Godesberg 22. září britský premiér Chamberlaine se sešel s A. Hitlerem v lázních Godesbergu Hitler se už nespokojil s odstoupením Sudet Německu a požaduje splnění územních požadavků Polska a Maďarska Hodžova vláda podává demisi nahradila ji nová úřednická vláda generála Syrového – tzv. vláda obrany republiky

Září 1938 – přípravy na válku vláda gen. Syrového prohlásila Hitlerovy požadavky z Godesbergu za nepřijatelné a vyhlásila všeobecnou mobilizaci spolu s ČSR se připravují na válku i její spojenci = Francie a SSSR, Rumunsko a Jugoslávie ve Velké Británii silná opozice v čele s W. Churchillem proti appeasementu – i VB činí opatření pro případ války

Září 1938 – cesta k Mnichovu Hitler požaduje do 1. října vyklizení pohraničích oblastí a hlasování lidu ve smíšených oblastech do 25. listopadu odmítá britský návrh, aby forma odstoupení území byla stanovena na jednání mezi Němci a Čechy za přítomnosti britských delegátů oznamuje, že pokud nebudou přijaty jeho požadavky do 14 hodin 28. září, německá vojska vpadnou do Československa

Září 1938 – cesta k Mnichovu Chamberlain prohlašuje, že VB není za všech okolností povinna přijít ČSR na pomoc 28. září žádá Mussoliniho, aby se ujal funkce prostředníka v mezinárodním jednání o Hitlerových požadavcích pro toto jednání intervenuje i Francie

Září 1938 – cesta k Mnichovu  z iniciativy britské diplomacie a z podnětu Mussoliniho se 29. září schází v Mnichově konference evropských velmocí k jednání o německých požadavcích http://i3.cn.cz/1096277513_konference.jpg

DĚKUJI ZA POZORNOST

Knižní zdroje: ČAPKA, František. Dějiny zemí Koruny české v datech. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 1001 s. ISBN 80-727-7000-4. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN 978-807-2354-283. KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN 80-723-5175-3. Obrazové zdroje: http://neviditelnypes.lidovky.cz/foto.asp?foto1=WAG3e5033_obr1RepublikapoAnschlussu.jpg http://i3.cn.cz/1096277513_konference.jpg

Gymnázium a Střední odborná škola, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1B1 Jméno autora: PaedDr.Miroslava Drahorádová Název práce: Cesta k Mnichovu Předmět: dějepis Ročník: 3. ročník Časová dotace: cca 35 minut Vzdělávací cíl: osvojit si napjaté vztahy s Němci, proč se Hitler zaměřil na ČSR, cíle SdP, vztah německého obyvatelstva k SdP Pomůcky: počítač, dataprojektor Inovace: využití ICT pro dosažení vzdělávacího cíle Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Datum vzniku: 15. 05. 2013