Výrazy s proměnnou Jana Hajíčková 2.ročník, M-Z/ZŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

1) Řešte rovnici a proveďte zkoušku: 3
Procenta Výpočet procentové části
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
1. cvičení úrokování.
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
základní pojmy posloupností
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Algebraické výrazy – početní operace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Procenta Výpočet počtu procent
CELÁ ČÍSLA.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Počítání s řemesly II. MALÍŘKA LÉKAŘKA ZDRAVOTNÍ SESTŘIČKA PRODAVAČKA
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Úpravy algebraických výrazů
Postupný poměr – příklady
Určení hodnoty číselného výrazu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Vlastnosti čtyřúhelníků v příkladech
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5.
Zábavná matematika.
TRIGONOMETRIE OBECNÉHO TROJÚHELNÍKU
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Očísluj dopisy násobky čísla 2
Největší společný dělitel
19_Obvody a obsahy rovinných obrazců
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nejmenší společný násobek
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Pravoúhlý trojúhelník
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Co je to trojúhelník
Dělení desetinných čísel
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přednost početních operací
POMĚR Prezentace je zaměřená na výklad a procvičení slovních úloh na poměr. Autor: Mgr. Věra Benáková, 2. ZŠ Dobříš 7 : 4 1 : : :
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 9. ročník (25. – 30. úloha) X. označení digitálního učebního materiálu:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Jednoduché slovní.
Výpočet obsahu rovnoběžníku
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Transkript prezentace:

Výrazy s proměnnou Jana Hajíčková 2.ročník, M-Z/ZŠ

To, co už známe Číselné výrazy - víme, že jsou sestaveny z: znamének početních operací – +; -; · ; ÷; √ ; /² a závorek – ( ); [ ]; { } př.: {[(2+3)·5]-15}·3 Jak se číselné výrazy počítají - víme, že nejdříve : ● počítáme výrazy v závorkách (postupujeme od vnitřních závorek) ● umocňujeme a odmocňujeme ● násobíme a dělíme ● sčítáme a odčítáme → {[(2+3)·5]-15}·3 = {[5·5]-15}·3 = {25-15}·3 = 10·3 = 30

Jednoduché příklady na zopakování (7+2)∙3 (12-6)∙2 (7-3)∙12 12 : 4 -10 19 - 7∙2 5∙(3-5)+14 10 - 6∙3 (6-3) ∙ (2-7) 8 : (2,5+1,5) 8 - 5∙2 (2+3) : 5 = 9∙3 = 27 = 6∙2 = 12 = 4∙12 = 48 = 3 - 10 = -7 = 19 - 14 = 5 = 5∙(-2)+14 = 4 = 10 - 18 = -8 = 3∙(-5) = -15 = 8 : 4 = 2 = 8 - 10 = -2 = 5 : 5 = 1

Pan Krbec – průvodce na Hradě Kulíkov Pan Krbec dělá průvodce na hradě Kulíkov. Za prohlídku tohoto hradu zaplatí každý dospělý návštěvník 70 Kč a každé dítě do 12 let 50 Kč. Prohlídky se uskutečňují několikrát za den, avšak v každé skupině je jiný počet dospělých a dětských návštěvníků. Aby si však pan Krbec mohl ihned zkontrolovat, zda počet peněz, které vybral, odpovídá počtu návštěvníků, potřebuje od nás pomoci. Moc by mu pomohlo, kdybychom mu vytvořili nějaký předpis, či výraz, do kterého by mohl pouze dosadit počet dětí a dospělých v dané skupině a tím by získal sumu peněz, kterou má mít v pokladně.

Dokážeme pomoci panu Krbci? Pan Krbec dělá průvodce na hradě Kulíkov. Za prohlídku tohoto hradu zaplatí každý dospělý návštěvník 70 Kč a každé dítě do 12 let 50 Kč. Prohlídky se uskutečňují několikrát za den, avšak v každé skupině je jiný počet dospělých a dětských návštěvníků. Aby si však pan Krbec mohl ihned zkontrolovat, zda počet peněz, které vybral, odpovídá počtu návštěvníků, potřebuje od nás pomoci. Moc by mu pomohlo, kdybychom mu vytvořili nějaký předpis, či výraz, do kterého by mohl pouze dosadit počet dětí a dospělých v dané skupině a tím by získal sumu peněz, kterou má mít v pokladně. Označíme si: počet dospělých …………………………….a počet korun vybraných za dospělé …………70 ∙ a počet dětí ……………………………………b počet korun vybraných za děti………………50 ∙ b počet vybraných korun celkem……………...70 ∙ a + 50 ∙ b

Hledaný výraz tedy je: 70 ∙ a + 50 ∙ b Ukažme panu Krbci, jak tento výraz bude používat: ● Řekněme, že v první skupině se nacházelo 10 dospělých a 5 dětí. Kolik korun vybral? počet dospělých……………..a = 10 počet dětí.…………………...b = 5 dosadíme→70 ∙ 10 + 50 ∙ 5 = 700 + 250 = 950 Kč ● V druhé skupině se nacházelo 21 dospělých a 11 dětí. Kolik korun vybral tentokrát? počet dospělých …………….a = 21 počet dětí……………………b = 11 dosadíme→70 ∙ 21 + 50 ∙ 11= 1470 + 550 =2020Kč Takto bychom mohli dosazovat i další varianty. Za co jsme vždy dosazovali? za písmena a , b , zbytek výrazu zůstává nezměněn Číselné hodnoty písmen a, b jsme tedy proměňovali, proto se obě písmena nazývají proměnnými.

Výraz, ve kterém je některé číslo nahrazeno písmenem, se nazývá výraz s proměnnou

Určete, které výrazy jsou výrazy s proměnnými a které jsou číselné výrazy. ● x+5 výraz s proměnnou ● 3∙7 -1 číselný výraz ● 2∙a ● 8-v ● (6,6 : 2) - (-6) ● s - 5 ● 2∙π číselný výraz ( π je číslo ) ● (-7)∙t

Vypočtěte číselnou hodnotu výrazu 5∙t – 1 s proměnnou t , kde za t dosazujeme čísla: -2, -1, 0, 1, 2. t 5∙t -1 -2 ? -1 1 2 = 5 ∙ (-2) -1 = -11 = 5 ∙ (-1) -1 = -6 = 5 ∙ 0 -1 = -1 = 5 ∙ 1 -1 = 4 = 5 ∙ 2 -1 = 9

Vypočtěte číselnou hodnotu výrazu 6 ∙ (t + 1) s proměnnou t , kde za t dosazujeme čísla: -2, -1, 0, 1, 2. = 6 ∙ (-2 + 1) = -6 = 6 ∙ (-1 +1) = 0 = 6 ∙ (0 + 1) = 6 = 6 ∙ (1 + 1) = 12 = 6 ∙ (2 + 1) = 18 t 6 ∙ (t + 1) -2 ? -1 1 2

Pokuste se vytvořit výraz s proměnnou x, do něhož můžeme za x dosazovat hodnoty prvního řádku a výsledkem jsou hodnoty druhého řádku . x 2 5 7 ??? 8 10 ● Co se musí stát s 2, aby z ní vznikla 5? zvětšit o 3 ● Co se musí stát s 5, aby z ní vznikla 8? ● Co se musí stát se 7, aby z ní vznikla 10? Hledaný výraz tedy je: x + 3 př.: 2 + 3 = 5

Pokuste se vytvořit výraz s proměnnou x, do něhož můžeme za x dosazovat hodnoty prvního řádku a výsledkem jsou hodnoty druhého řádku . x -1 1 2 7 ??? 3 5 15 Nápověda: Sledujte – hlavně v kladných hodnotách x – kolikrát se tyto hodnoty vejdou do příslušného výsledku. A o kolik se ještě tento výsledek liší od konečného. ● Vejdou se 2krát, liší se o jedničku. → hledaný výraz je: 2∙x + 1 př.: 2 ∙ 7 + 1 = 15; 2 ∙ (-1) + 1 = -1

Kde se v běžném životě můžeme setkat s výrazy s proměnnou. ● Při nákupu v obchodě. Jeden rohlík stojí v obchodě 2 Kč. Dokážeme si spočítat kolik korun zaplatíme za: 5; 12 a za x rohlíků? ● 5 ∙ 2 = 10 Kč ● 12 ∙ 2 = 24 Kč ● x ∙ 2 = (2∙x) Kč ● Při vyvolávání fotografií. O prázdninách jsme nafotografovali celý film o 36 obrázcích. Film si dáme vyvolat a necháme si zhotovit pouze dobré fotografie. Jedna fotografie stojí 5 Kč a vyvolání filmu 12 Kč. Kolik korun zaplatíme za vyvolání filmu a zhotovení 26; 30 a n dobrých fotografií? ● 12 + 26 ∙ 5 = 12 + 130 = 142 Kč ● 12 + 30 ∙ 5 = 12 + 150 = 162 Kč ● 12 + n ∙ 5 = (12 + 5∙n) Kč

Vypočítejte hodnotu výrazu se dvěma proměnnými p a r, jejichž hodnoty jsou: p = 8, r = 5 = ? p – r 2∙p + 3∙r 3∙p + 2∙r 4∙r∙p 2∙p – (r + 4∙p∙r) 8 + 5 = 13 8 – 5 = 3 2∙8 + 3∙5 = 31 3∙8 + 2∙5 = 34 4∙5∙8 = 160 2∙8 – ( 5 + 4∙8∙5) = 16 – 165 = -149

Některé příklady, kde se vyskytují výrazy s proměnnými již velmi dobře známe a umíme s nimi pracovat… Výpočet obsahu obdélníku Zde využíváme vztah a ∙ b, kde a a b vyjadřují rozměry stran obdélníku. Př.: Jaký obsah má obdélník, jestliže jeho délka a je 10 cm a šířka b je 5cm. S = a ∙ b = 10 ∙ 5 = 50 cm2 a b

Je však i více případů, kde běžně pracujeme s výrazy s proměnnými Je však i více případů, kde běžně pracujeme s výrazy s proměnnými. Vzpomenete si na nějaké případy, kde se vyskytují libovolné proměnné, za které dosazujeme příslušné číselné hodnoty? Např.: v geometrii výpočty obsahu, či obvodu čtverce, trojúhelníku… výpočty velikosti úhlů v ∆: 180° = α+β+γ Např.: ve slovních úlohách o pohybu dosazování do vzorce s = v ∙ t ……….

Nyní už umíme dokonale pracovat s výrazy s proměnnou (proměnnými)! 