Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu.
Nonverbální úlohy - - elektřina Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
nerovnoměrného pohybu tělesa
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Dráha, rychlost, čas.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úloha o pohybu Zadání příkladu: V 6 hodin 40 minut vyplul z přístavu parník plující průměrnou rychlostí 12 . Přesně v 10 hodin za ním vyplul motorový.
Měření času Jednotky času
Relativnost pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Kinematika 8. NEROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
VY_42_INOVACE_396_MĚŘÍTKA MAP A PLÁNKŮ
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Rychlost rovnoměrného pohybu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jednotky času - procvičování
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
C) Slovní úlohy o pohybu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa (průměrná rychlost)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Určování času na Zemi Rozdíly času na Zemi odpovídají rozdílům zeměpisných délek daných míst – tj. 1° zeměpisné délky = rozdíl v čase 4 minuty – 1 hodina.
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kinematika 5. ROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
1 Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hra – Riskuj – slovní úlohy o pohybu – 2.
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Slovní úlohy o pohybu postup na konkrétním příkladu
Průměrná rychlost – úlohy II
Autor: Ing. Jitka Michálková
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Mgr. Monika Kysilková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař

Úloha na pohyb - vláček

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků?  Jakým pohybem se vláček pohybuje?  Jakou rychlostí se vláček pohybuje?  Za jakou dobu objede jeden okruh?  Jakou vzdálenost urazí vláček?  Jak se pohybují auta v pozadí a jak dívka v blízkosti vláčku?

Řešení  Pozor na počátek odpočítávání času  Vláček se pohybuje rychlostí v =1,8.  Jeden okruh ujede za dobu 32 s.  Diskutovat zadanou jednotku rychlosti a její převod. v = 1,8 = 0,5 s = v. t t = 32 s s = 0,5. 32 s = ? m s = 16 m

Řešení – další možnosti  Uvedené řešení je triviální.  Můžeme diskutovat kolik okruhů vláček ujel?  Jak se změnila doba jízdy?  Jestli by se mohla měnit jeho rychlost?  Bezpečnost provozu pouťových atrakcí.

Úloha na pohyb Obr. 1a.

Úloha na pohyb Obr. 1b.

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků?  Jakou vzdálenost jsme urazili?  Jak dlouho jsme se pohybovali?  Jakou rychlostí jsme se pohybovali?  Čím jsme se dopravovali?  Měli jsme po cestě přestávku?  A další.

Řešení  Pohybovali jsme se 30 minut = 1/2 hodiny, tj. rychlostí 4 km.h -1, šli jsme pěšky.  Jeli jsme na kole, vzdálenost 2 km jsme urazili za 10 minut =1/6 hodiny, tj. 20 minut jsme odpočívali a naše průměrná rychlost byla 12 km.h -1.  Jeli jsme automobilem, vzdálenost 2 km jsme urazili za 2 minuty = 1/30 hodiny, tj. 28 minut jsme odpočívali a naše průměrná rychlost byla 60 km.h -1.

Řešení – další možnosti  Uvedená řešení jsou ta nejjednodušší,  můžeme také uvažovat pohyb běžce,  nebo různé kombinace, např. část trasy chůze a část trasy svezení automobilem a pod.

Komplexní úloha na pohyb Obr. 2a.

Komplexní úloha na pohyb Obr. 2b.

Komplexní úloha na pohyb Obr. 2c.

Řešení  Určení doby přesunu mezi Českými Budějovicemi a Novými Hrady.  Na dopravních návěštích není udána vzdálenost.  Výřez automapy - pomocí kružítka (nebo proužku papíru) a uvedeného měřítka určíme délku vyznačené trasy (cca. 30 km).  Spojení fyzikálního námětu a zeměpisných poznatků.

Řešení a diskuse dalších možností  Určení průměrné rychlosti přesunu (36 km.h -1 ).  Diskuse dalších možných otázek a variant uvedené situace: - Jak daleko je do Trhových Svinů? - Jak dlouho pojedeme do T. Svinů? - V kolik hodin budeme v T. Svinech? - Co ovlivnilo rychlost přesunu? (Jaká je kvalita vozovky a hustota provozu?)

Didaktická poznámka Poslední dvě otázky:  Motivace pro žáky s praktickým zaměřením.  Mohou uplatnit svůj své praktické zkušenosti.  Odpovídají způsobu jejich uvažování.

Další možnosti úlohy  Komplexní úloha: fyzika + zeměpis.  Orientace na mapě.  Měřítko mapy - určení skutečné vzdálenosti.  Turistická mapa - můžeme diskutovat: - výškové převýšení, - okolí trasy - Žárský rybník (velikost 126 ha), - okolí trasy - selská tvrz Žumberk.

Letecké spojení

Jaké náměty a otázky vyvstanou?  Ve 12 h 35 min z letiště v Praze vzlétne letadlo letící do New Yorku, kde přistane v 15 h 50 min tamního času.  Jakou průměrnou rychlostí letadlo letělo?  Můžeme určit vzdálenost mezi Prahou a New Yorkem ? (školní atlas).  Jaký význam má časový posun.

Letecké spojení Didaktický rozbor úlohy: Některé údaje mohou být hůře čitelné  žák u tabule diktuje známé hodnoty,  co máme počítat? rychlost letadla  jaké hodnoty potřebujeme znát? doba letu (pozor na časový posun), velikost dráhy letu letadla.

Určení doby letu  od doby odletu odečíst dobu příletu,  z mapy časových pásem žáci vyčtou časový posun,  Zvážit zda ho budeme přičítat nebo odečítat  navést žáky na správný směr výpočtu.

Určení dráhy letu  Žáci namítnou, že dráhu neznáme,  učitel by měl žáky navést k použití mapy a pomocí pravítka a měřítka mapy zjistit vzdálenost měst,  každý žák použije svůj školní zeměpisný atlas  odchylky ve výsledku kvůli chybám v měření.  využít nástěnné mapy světa - jeden žák změří vzdálenost a nadiktuje měřítko mapy.  z těchto hodnot určíme dráhu letu letadla.

Řešení – rychlost letadla  Vzdálenost Praha – New York: (určena z mapy s měřítkem 1: ) s = 6560 km  Čas odletu 12:35, čas příletu 15:50 + časový posun 6 h. t = 9 h 15 min = 9,25 h

Didaktické poznámky  Dráha letu určená pomocí mapy.  Letecké koridory.  Skutečná dráha letu Praha – New York.  Porovnat vypočtenou rychlost s rychlostí udávanou leteckými společnostmi.  Porovnat rychlosti civilních letadel a vojenských nadzvukových stíhaček.