Rehabilitace kognitivních funkcí u pacientů s roztroušenou sklerózou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář o všech aspektech choroby Charcot-Marie-Tooth Senát ČR 7. 11
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Schopnost zvířat léčit
Strukturované učení PROJEKT EU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
HEWER SOCIÁLNÍ AKTIVIZACE
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Mgr. Dana Chmelařová LF Plzeň UK Praha PK a NK FN Plzeň
Kognitivní funkce 1.kurs
Didaktické prostředky
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Ing. Dominika Prchlíková
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Příčiny SPU.
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Alzheimerova nemoc.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
osob s mentálním postižením
Regionální individuální projekt „Program aktivizace a podpory uchazečů a zájemců o zaměstnání se zdravotním omezením v Královéhradeckém kraji“
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Didaktická část diplomové práce
Základní principy geriatrie
Psychiatrické vyšetření
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
ROZTROUŠENÁ SKLERÓZA Úvod do problematiky, dosažené výsledky Josef Vymazal.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Jana Haberlová Neuromuskulární centrum 2. LF UK a FN Motol, Praha
HORIZONT ZLÍN Workshop
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
Gerontopsychologie v praxi
Didaktické prostředky
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Kognitivní rehabilitace
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Obor zdravotních služeb MZ
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Srdečně Vás zveme na prezetnaci výsledků studií hodnotících vliv fyzioterapie u roztroušené sklerózy mozkomíšní od 16:00 Klinika rehabilitačního.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Psychiatrické vyšetření
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

Rehabilitace kognitivních funkcí u pacientů s roztroušenou sklerózou Mgr. Dana Chmelařová Pk a Nk Fn Plzeň Lf Plzeň Uk Praha

Úvod aneb O čem všem to nebude Historie neuropsychologie Diagnostika kognitivních funkcí

A o čem to tedy bude??? Terminologie: neurorehabilitace neuropsychologická rehabilitace Kognitivní deficit u roztroušené sklerózy (RS) Dosavadní poznatky Vlastní výzkum Kazuistika

Rehabilitace Dosažení soběstačnosti v osobním životě Zlepšení kvality života člověka Návrat do společnosti a znovuobnovení smysluplných aktivit

Neuropsychologická rehabilitace Neurorehabilitace Lékařská péče Logoterapie Ergoterapie Fyzioterapie Neuropsychologická rehabilitace

Neurorehabilitace Součást celkové rehabilitace pac.s kognitivním deficitem Multidisciplinární záležitost Zahrnuje: fyzioterapie, ergoterapie, logoterapie, neuropsychologická rehabilitace: Trénink kognitivních funkcí (TKF) Psychoterapie (PT)

Neuropsychologická rehabilitace Trénink kognitivních funkcí (TKF) Psychoterapie (PT) Přesná a cílená neuropsychologická diagnostika Trénink „tužka papír“ Trénink pomocí PC Trénink kompenzačních mechanismů Podpůrná PT Systematická individuální (behaviorální, imaginativní, rozbor snů,…) Muziko terapie a pohybová terapie Arteterapie

Trénink kognitivních funkcí (TKF) Edukace zaměřená na slabé i silné stránky kognitivních funkcí jedince Rozvoj schopností pomocí tréninku nebo procvičování základních kognitivních dovedností Využití vnějších nebo vnitřních kompenzačních strategií Aplikace do každodenního života

TKF Metody „tužka papír“ Počítačové metody Tvorba individuálních nestrukturovaných programů metodou „tužka - papír“ Rehabit strukturovaný program pro nápravu neuropsyhologických schopností (Reitan1979 Trein the brain (demence, nootropika) CogReHab Nová generace

Metody „tužka papír“

Metody „tužka papír“

PC programy navigace na mapě hledání párů (hra typu pexeso) RehaCom BrainStim trénování pozornosti – reakce na zvuk nebo chování, vizuálně prostorová pozornost ve 2D i 3D trénování paměti – trénink topologické a fyziognomické paměti trénink exekutivních funkcí – nakupování, plánování dne, logické myšlení trénování zorného pole – trénink vizuálně motorické koordinace navigace na mapě hledání párů (hra typu pexeso) zapamatování čísel (poslech a následná reprodukce čísel).

Happy neuron obsahuje 25 her k procvičení pěti hlavních kognitivních funkcí: Stimulace paměti Prohlubování pozornosti Rozšiřování slovní zásoby Zdokonalování logického myšlení Zlepšování vizuálně-prostorové orientace.

Nová generace PC progaramů Happy-neuron Cognifit Posit Science MybrainTrainer Brain Age 2 Fitbrains.com Lumosity.com Brain Fitness Intelligym Aixtent Vilat-G Brain Stim

Výhody PC programů Preiss 2010 Snížení nákladů (nižší časové náklady terapeuta, cestovní náklady pro pacienta) Přístup pro osoby žijící v regionech s obtížně dosažitelnou přímou péčí Individualizace přístupu k jedinci Hravá forma spíše než dril První studie ukazující na efektivitu Určen pro trénování v různorodých podmínkách (stárnutí, mírný kognitivní deficit aj.) Preiss 2010

Nevýhody PC programů Absence studií prokazující dlouhodobý prokognitivní efekt Absence studií prokazující efekt aktivity v každodenním životě Možnost úpadku motivace při absenci kontaktu s terapeutem

Konec 1.části ;o)

TKF u pacientů s RS Roztroušená skleróza mozkomíšní (RS): Jedno z nejčastějších neurologických onemocnění Jedno z nejběžnějších příčin invalidity u mladých dospělých. Výskyt kognitivního deficitu se u pacientů s RS odhaduje na 30-70%.

Charakter kognitivního deficitu Nejčastěji charakter mírné kognitivní poruchy. Postižena bývá zejména vizuální paměť, pozornost a rychlost zpracování informací. Negativní efekt na sociální vztahy i kvalitu života a jsou zároveň častou příčinou ztráty zaměstnání. Minimalizaci dopadů onemocnění na kvalitu života a sociální uplatnění pacientů má zajistit kvalitní kognitivní trénink.

Charakter kognitivního deficitu Četnosti poškození kognitivních oblastí u 291 pacientů s roztroušenou sklerózou

Cíl a metodika projektu Vytvořit metodický postup kognitivního tréninku, který zohlední jednak aktuální psychosomatický stav pacienta i dostupnost prováděného terapeutického programu. Ověřit, zda kognitivní trénink u pacientů s RS má pozitivní efekt, ve srovnání s kontrolní skupinou, a to jednak bezprostředně na zlepšení kognice a zároveň i na zlepšení kvality života pacientů.

Pracovní plán Vstupní psychologické vyšetření Trénink kognitivních funkcí Výstupní psychologické vyšetření 

Trénink 4x týdně 8 týdnů tj. 32 nácviků Jeden trénink = 30 min Forma realizace Sledované parametry 4x týdně 8 týdnů tj. 32 nácviků Jeden trénink = 30 min Bezprostřední paměť Vizuoprostorové vnímání Řeč Pozornost Oddálené vybavení Exekutivní funkce Emotivita, nálada

Tanec světlušek Sledujete dráhu letu světlušek a máte určit, jaké obrazce ve vzduchu kreslí. Hra posiluje koncentraci a vizuální pracovní paměť.

Obratem ruky Určujete, zda na obrázcích vidíte levou či pravou ruku, někdy v zrcadle, jindy v akci. Hra posiluje vizuálně-prostorovou orientaci

Basketbal V této hře počítáte z hlavy, kolikrát je třeba přemístit některý z míčů, abyste dosáhli požadované kombinace. Hra posiluje logické myšlení.

Výsledky Test Zlepšení absolutní Zlepšení % RBANS 12 14% RBANS percentil 22 173% TMT A (min:sek) 00:12,2 19% TMT B (min:sek) 00:21,6 20% SOS 10 6 CFQ 8% BDI 5

Kazuistika Anamnéza Muž, 35 let, RA: matka +53 letech na ca, otce nepoznal, sourozence ani děti nemá. Svobodný. OA: běžné dětské nemoci, oprece 0, úrazy 0, alergie 0 PA:SŠ, titul Bakalář, magisterské studium nedokončil,v době 1.vyš. na ÚP DG: G 35, první potíže cca před 6 lety, dg. stanovena před 3 roky

úroveň psychické, somatické pohody Výsledky   vstupní výstupní kontrolní III. RBANS A (celkový skor) 86 104 88 RBANS A (percentil) 19 61 21 TMT A (čas) 52 vteřin 20 vteřin 24,4 vteřin TMT B (čas) 2 minuty 10 vteřin 49 vteřin 1 minuta 02 vteřin HAMD (hrubý skor) 5 6 4 úroveň psychické, somatické pohody 7, 6 8, 8 TKO (hrubý skor) 7 CFQ (hrubý skor) 65 63 55 SOS-10 (hrubý skor) 34 25 BDI (celkový skor) 13 8 18

Výsledky Zaměstnán jako programátor V zaměstnání spokojen, práci zvládá Rozšíření sociálních kontaktů, kolegové v zaměstnání, přítelkyně Zdravotní stav aktuálně stabilizován

Odborná a materiální pomoc Mgr. Lucie Valouchová Doc. PhDr. Marek Preiss PhD Nadační Fond Impuls ALPELEPHANT, s.r.o.   ZČU Plzeň zastoupená Ing. Martinem Dostalem

Mějte rádi své pacienty.