Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačové sítě.
Advertisements

Průmyslové využití sítí
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceUvedení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Počítačové sítě.
Informatika Počítačové sítě.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.10 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ PODLE ROZLEHLOSTI Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítačové sítě.
Počítačové sítě – teorie
PC SÍTĚ I.
Co je počítačová síť? Počítačovou sítí se rozumí spojení dvou nebo více počítačů prostřednictvím kabelu, telefonní linky nebo optického vlákna (nebo jiným.
Počítačová síť a typy sítí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Návrh počítačové sítě malé firmy
1 Počítačové sítě Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky FAST VUT v Brně © 1999 – 2002, Michal Vojkůvka Základy informatiky a výpočetní techniky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PSK-3-01.
Vysvětlit způsob zapojení sítě peer to peer a sítě klient–server - pojmy LAN a WAN - znát základní technické díly, nutné pro výstavbu sítě (síťová karta,
Počítačové sítě. je skupina počítačů (uzlů), popřípadě periferií, které jsou vzájemně propojeny tak, aby mohly mezi sebou komunikovat. Počítačová síť.
Počítačové sítě LAN Pavlína Kolbábková.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí Maturitní téma č.6.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Počítačové sítě Architektura.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.13 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě DĚLENÍ PC SÍTÍ Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT, ICTS.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_540.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.15 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě AKT. SÍŤ. PRVKY – ROUTER, SWITCH Typ: DUM - kombinovaný.
STRUKTURA POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ. Co to je PC síť  PC síť - propojení dvou a více PC za účelem sdílení dat nebo komunikace.
Počítačové sítě Autor: Marek Jiruš.
CLIENT- TO- SERVER server = řídící počítač klienti = počítače zapojené do sítě PEER- TO- PEER všechny počítače jsou rovnocenné.
Orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí.
Počítačové sítě Informatika – 7. ročník
Informatika Milan Šimek
Počítačové sítě Základní pojmy.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
VY_32_INOVACE_8_10_Počítačové sítě
Výpočetní technika kód předmětu: VT Ing. Miroslav Vachůn, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ. 1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 NázevVY_32_INOVACE_182_Deleni_poc.siti_teorie.
Práce v lokální síti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Počítačová síť a internet Radek Pinc
Úvod do počítačových sítí
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
 Počítačová síť je souhrnné označení pro technické prostředky, které realizují spojení a výměnu informací mezi počítači. Umožňují tedy uživatelům komunikaci.
Počítačové sítě Katharina Kočí.
STRUKTURA POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ učební texty pro deváté ročníky ZŠ
Sítě - nástin 5. AG. Sítě Abychom pochopili princip internetu, nesmíme se zapomenout pobavit o sítích. Abychom pochopili princip internetu, nesmíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_02.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_13_Počítačové_sítě_II TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceHistorie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceElektromagnetická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Počítačové sítě 7. Topologie sítí © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● LAN, WAN ●
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMěření.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_8B_3B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:8. Tematický okruh,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceZpětná.
PŘEDCHŮDCI POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ … od telegrafu k wifině.
VY_32_INOVACE_8_10_Počítačové sítě
Internet - historie.
Živočichopis (taxonomie) sítí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Počítačové sítě.
Počítačová síť.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Transkript prezentace:

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip a dělení sítí, jejich podstata, vlastnosti a použití Klíčová slovaPočítačové sítě, použití sítí, architektura sítí, topologie a rozloha sítí PředmětInformační a komunikační technologie Autor, spoluautorIng. Jiří Soukup JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůckyPC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna, Webová aplikace Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace, vyhledávání informací, autoevaluační test Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, učiliště Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřebyano ZdrojeVlastní zdroje a seznam - viz poslední strana Počítačové sítě – rozdělení 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_33_659

Rozdělení počítačových sítí Sítě se v dnešní době uplatňují jak ve firmách a institucích, ve vědecké a vzdělávací činnosti, tak i v dalších oborech lidské činnosti, včetně domácích, odpočinkových a komunikačních aktivit lidí a jejich současného způsobu života. Pro zapojení a funkčnost sítě je zapotřebí opět HW a SW: - síťový HW -> umožňuje vlastní fyzické propojení (NIC - network interface card – sítová karta) + přenosové médium + propojovací síťové prvky, rozbočovače, zesilovače, apod. HW je buď pasívní (kabely, …) nebo aktivní (router, switch, …) - síťový SW – stará se o přesuny dat, komunikaci, navazování a řízení spojení a další funkce (síťový operační systém, např. Linux, Novell, Windows server a další síťové aplikace) Úkol: Na Internetu nalezněte různé možnosti využití malých domácích sítí.

Rozdělení počítačových sítí Základní výhody počítačových sítí 1)Sdílení dat a programů - umožnuje více uživatelům zpřístupňovat stejná data (rozsáhlé databáze, na nichž jsou založeny informační a další systémy). Data jsou umístěna na jednom počítači v síti (serveru), odkud je jednotliví uživatelé mohou číst, aktualizovat, rozšiřovat apod. Uživatelé mohou využívat také společné programové vybavení, které je instalované na serveru. 2) Sdílení prostředků - uživatelům poskytuje zařízení (laserová tiskárna, velkokapacitní disky, výkonné procesory, plottery, scannery, apod.). 3) Zvýšení spolehlivosti a zálohování - při poruše umožnuje přepojení na jiný počítač. 4) Řízení technologií „na dálku“ (vzdálený přístup). Nevýhody počítačových sítí V podstatě je jen jedna, ale o to nebezpečnější – bezpečnost a možnosti zneužití. Další nebezpečí spočívá ve vzniklé technologické i sociální závislosti lidí na technologiích a následně tak vyšší míra jejich zneužitelnosti. Zamyslete se na téma reálného používání různých sítí, zvláště s ohledem na zmíněné nevýhody – nalezněte v médiích a z praxe reálné příklady.

Rozdělení počítačových sítí Poznámka: Pokus se vybavit a diskutovat s dalšími žáky či kamarády, jaké jsou různé možnosti spojení ICT přístrojů, jak fungují, jak se s nimi pracuje Klient-Klient; (Peer-to-Peer) Všechny uzly (počítače) jsou si v síti rovny Každý počítač může poskytnout své prostředky a služby (paměťové médium, tisk, programy, …) Lze využít pro sdílení souborů apod. !- nelze ji centrálně spravovat Klient-Server Jeden či více počítačů (servery) jsou nadřazeny ostatním počítačům v síti (klientům) Server plní více funkcí najednou (souborový disk, tiskové pracoviště, poštovní server, www či FTP server apod.) Centrální možnost jednotné ochrany, apod. 1) podle postavení uzlů

Rozdělení počítačových sítí Úkol: na Internetu nalezněte informace o tzv. „malých domácích sítí“ Historicky a vývojem byly sítě rozdělené na základní, místní LAN a rozlehlou WAN. V současné době toto rozdělení nesplňuje reálné funkční možnosti a proto se dále dělí: (na PAN, LAN, MAN, WAN, GAN – viz další text) a) PAN – osobní síť („Personal Area Network“) Jedná se o osobní a domácí využívání v rámci místnosti či bytu, tedy propojení počítače s mobilem, tabletem, tiskárnou, foto a videozařízením, ale i řízení spotřebičů, … Používá technologii spojení kabelem či bezdrátové (RJ45, Bluetooth, IrDA, Wi-Fi) 2) Podle jejich rozlehlosti a tím i přenosové rychlosti

Rozdělení počítačových sítí Úkol: na Internetu nalezněte bližší vysvětlení pojmů „bridge“ a „gateways“ b) LAN – lokální sít („Local Area Network“) Sítě LAN jsou většinou prostorově uzavřené v rámci budov, či provozního areálu (prostorově kompaktní provozní komplex). Síť obsahuje desítky až stovky počítačů v oblasti cca 10 km. Jedná se většinou o neveřejnou malou počítačovou síť – (v budovách firmy, školy, úřadu, banky, nemocnice, domácnosti, apod.) Většina sítí LAN podporuje širokou škálu počítačů a jiných zařízení. Každé zařízení používá vlastní fyzické protokoly (pravidla práce) a protokoly datového spojení pro konkrétní síť. Všechna zařízení, která chtějí komunikovat s dalšími v síti, musí používat stejný komunikační protokol. Ačkoliv jednotlivé sítě LAN jsou prostorově omezeny, (např. oddělení nebo budova úřadu), mohou být propojeny do větších sítí. Stejné sítě LAN se propojují pomocí mostů (bridge), které slouží jako body přenosů mezi sítěmi, rozdílné sítě LAN se spojují bránami (gateways), které přenášejí data a zároveň je konvertují podle protokolu používaných sítí příjemce.

Rozdělení počítačových sítí Diskuze: Prodiskutujte se spolužáky, učitelem, rodinou či známými „kde, kdy a pro jaké účely je vhodné použití sítě MAN“ c) MAN – metropolitní sít („Metropolitan Area Network“) Veřejná sít pracující vysokou rychlostí a schopná přenášet data na vzdálenost až několika desítek km. (rozloha do cca 100 km) „Městská“ síť, kdy se jedná o mezistupeň mezi lokální a rozlehlou (globální) sítí. Pokrývá území města, sídliště, větší rozlehlé organizace. Využívá se nejčastěji optických vláken.

Rozdělení počítačových sítí Vysvětlete: Zamyslete se a vysvětlete podstatu následujícího výroku „Síť není Internet, Internet je síť“ d) WAN – rozlehlá sít (Wide Area Network) S růstem geografického dosahu sítí připojováním uživatelů v různých městech, státech a kontinentech, přerůstá síť LAN a MAN do sítě WAN Rozlehlá sít na prostoru cca tisíců km, ale i více, tento název se používá také pro obecně neomezené sítě (např. Internet). Využívá se převážně optických kabelů a satelitního spojení. Se satelitním vývojem a mezikontinentálním spojením se někdy uvádí i pojem GAN (global area network). Taková globální sít pak vlastně propojuje jednotlivé WAN sítě. Veřejnou globální sítí je typicky Internet.

? – Autotest - Otázka – úkol – zamyšlení Zamysli se, vyber správnou odpověď a potvrď ji kliknutím. (V případě správné odpovědi jsi OK, pokud ne – vrátíš se pro zopakování látky) 1)Lze v síti ICT pracovat na počítači v jiném městě, než právě jste? anoneanone 2)Vedle uvedený obrázek je nejspíše: SwitchSwitch – HUB – Router – ServerHUBRouterServer 3)Klikněte na správnou odpověď řazení historie vývoje propojení do sítí. a: koaxiální kabel – kroucená dvoulinka – Wi-Fi – satelit b: koaxiální kabel – Wi-Fi – kroucená dvoulinka – satelit c: kroucená dvoulinka – koaxiální kabel – Wi-Fi– satelit 4)Které tvrzení je správné? a) PAN > GAN b) WAN < MAN c) MAN > LAN Rozdělení počítačových sítí - autotest

Rozdělení počítačových sítí - hodnocení Velmi správně, Uděluji pochvalu za úspěšné absolvování další části výukového materiálu o počítačových sítí, proto hurááá do dalšího dílu. Zamysli se na téma bezpečného používání „otevřených“ veřejných sítí.

11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Webové zdroje - obrázky: • Obrázky P2P a P2S - Wikipedie, GNU/GPL: • emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na