Podzemní stavby Rozdělení Části, Pojmenování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOSTAVBA KANALIZAČNÍ SÍTĚ A KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
Advertisements

KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY Moravská Třebová - projekt odkanalizování Udánek, Sušic, Boršova a modernizace ČOV.
Modernizace a ekologizace provozu VE Lipno I. Milníky akce - generální oprava soustrojí TG2 Zahájení: 5. listopadu 2012 Dokončení: polovina prosince 2013.
Provoz a údržba vodních toků
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Logistické investiční prostředky Ivan Gros
A. Kresličské a modelovací práce D výkresy – tvorba výkresové dokumentace z projekční dokumentace, z 3D modelů, z fyzických kusů – zkreslení a inovace.
Studijní program Stavební inženýrství
OBNOVA RETENČNÍ NÁDRŽE JORDÁN
TZ20 – vytápění Předávací stanice
Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav geodézie Geodézie při stavbě tunelů Ondřej KošvicaBrno 2011.
PODZEMNÍ STAVBY Kolektory Ústav geotechniky.
Prezentace společnosti Metrostav a.s.
7. Polohové vytyčovací sítě
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Sedlčanská čistička odpadních vod
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výukový.
Registrační číslo projektu
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Sanace havarijního úniku motorové nafty v areálu depa ČD v Trutnově
Technické zařízení budov
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Téma 5 ODM, deformační zatížení rovinných rámů
Autor: LIBOR VOSÁHLO Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_JÍMÁNÍ VOD_I1-3
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
Finanční náročnost instalace miniturbínky
Krajina a životní prostředí
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec; v současnosti omezený význam; povinnost platit vzniká na základě vlastnického či uživatelského vztahu k majetku.
GEOTECHNICKÝ MONITORING Eva Hrubešová, katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST VŠB TU Ostrava.
Riziková zpráva Bytový komplex Sluneční vršek
Tato prezentace byla vytvořena
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
RNDr. Martin Culek, Ph.D. Geografický ústav Př.F. MU
PRŮMYSLOVÁ ZÓNA nad OEZ Letohrad
Popis jednotlivých tržních segmentů českého stavebního trhu
Vodní elektrárny Dlouhé Stráně.
ZÁKLADNÍ POJMY VE SKLADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Vodíkové aktivity Linde Gas
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
TLAKOVÁ KANALIZACE KLY – TUHAŇ HOŘENÍ VINICE
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
„TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA V BÝVALÝCH KASÁRNÁCH KPT
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec;
Navrhování tunelových staveb
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Digitální učební materiál
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Průměrné ceny dopravní a technické infrastruktury odbor regionální politiky oddělení regionálních agend duben 2017.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-06
Finanční náročnost instalace miniturbínky
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
Topografické značky SDH Jednov.
Digitální učební materiál
Kanalizační Přípojky F-M
Stavební právo.
BERNARDOV - ČOV A TLAKOVÁ KANALIZACE
INFORMACE OBČANŮM O GRAVITAČNÍ A TLAKOVÉ KANALIZACI
Prezentaci připravil: Martin Zubalík
Tisková konference – Metro D
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
Transkript prezentace:

Podzemní stavby Rozdělení Části, Pojmenování Ústav geotechniky

Nomenklatura a umístění podzemních staveb v hloubce I

Nomenklatura a umístění podzemních staveb v hloubce II

Nomenklatura a umístění podzemních staveb v hloubce III Podle O. Vrby, upraveno

Primární a sekundární kolektor v Brně Podzemní stadion – OH Lillehammer

Podzemní ČOV Loket n/Ohří

Schéma kompresní elektrárny

Podzemní kaverna pro uskladnění ropných produktů Podzemní zásobník plynu Příbram - Háje Podzemní kaverna pro uskladnění ropných produktů

Podzemní úložiště nebezpečných a radioaktivních odpadů

Význam hlavních Geotechnických faktorů u podzemních staveb s ohledem na hloubku Podle O. Vrby

Nomenklatura podzemních staveb podle JKSP č. 825 (Jednotná Klasifikace Stavebních Prací – ceníkové položky) Tunely železniční silniční podzemních drah plavební a říční přívodní, obtokové a odpadní VD (vodních děl) pro dopravníky kolektorové ostatní Štoly vodní tlakové vodní s volnou hladinou revizní a únikové spojovací a eskalátorové pro podzemní stanice průzkumné

Nomenklatura podzemních staveb podle JKSP č. 825 - pokračování Podzemní halové objekty objekty VD (vodních děl) – kaverny hangáry, garáže, skladiště podzemní čistící stanice (ČOV), nádrže, vodojemy objekty CO ostatní podzemní objekty technické galerie kolektorových tras Svislé a úklonné šachty přístupové a průzkumné větrací dopravní, čerpací vyrovnávací (u vodních děl) ostatní neuvedené

Rozdělení podzemních staveb podle dispozice Liniové (převládá délka) Štoly (<16 m2) Tunely (≥ 16 m2) ležaté, vodorovné (max. 10°od horizontály); úklonové, úklonné, úpadní (10°až 60°od horizontály) Šachty svislé šikmé, úklonné (60°až 90°od horizontály) Pozn.: ČSN 73 7501 nevhodně odlišuje šachtu a tunel úhlem 45° Zvláštní typy (komíny, šibíky) v podzemním stavitelství řídké Rozdělení podzemních staveb podle dispozice

Plošné (převládají vodorovné rozměry nad výškou) Podzemní garáže; skladiště; úložiště 1 Vjezdový (výjezdový) portál 2 Horninové pilíře 3 Tunely (štoly) 4 Výklenek pro manipulaci či další rozšíření 5 Obslužný tunel (štola) 6 Přístupový tunel (štola)

Halové (s velkou půdorysnou plochou i výškou) Kaverny PVE; hangáry; podzemní energetické zásobníky; vojenské objekty Kombinované Plošné či halové propojené s povrchem systémem liniových Kaverna VE Lipno

Rozdělení podzemních staveb podle způsobu provádění Ražené: celá výstavba probíhá v podzemí, bez narušení nadloží. Obvykle ve větší hloubce Hloubené: v otevřené jámě, svahované či pažené, posléze zasypané. Obvykle v malé hloubce Kombinované: pažící nosné stěny, strop na zemní skruži, dobrání vnitřního prostoru při současné úpravě povrchu. Zaklenuté = tzv. želva Protlačované: v zeminách. V malé hloubce Speciální: spouštěné kesony; naplavované; vysouvané; přetlak vzduchu či štíty při ražení apod. Mikrotunelované: ražené či protlačované malých Ø (do 800 [2 000] mm)

Podzemní stavby: - ražené - hloubené - kombinované

Rozdělení podzemních staveb podle příčiny – tj Rozdělení podzemních staveb podle příčiny – tj. překážek bránících realizaci nadzemní stavby Tunely a štoly horské: dané reliéfem terénu (vrcholové; bázové; běžně v kombinaci s mosty) Tunely a štoly městské: dané ochranou intravilánu (Paříž až 7 podzem. podlaží; „terratektura“, urbanismus) Tunely a štoly pod vodou: nahrazující mosty (řeky, ústí řek, mořské úžiny; Nizozemí, Hamburg, N.Y., Hongkong ap.) Podzemní stavby ochranné: při nevhodných terénních či klimatických podmínkách – laviny; extrémní teploty; uložení státních a energetických rezerv; enviromentální Podzemní stavby záštitné: tzv. „speciál“ – bezpečnost a utajení; kryty; CO; opevnění; uložení zbraňových systémů ap. Podzemní stavby jiné (zvláštní): skladování nebezpečných látek a úložiště odpadů; špionážní; dobývací ap.

Části tunelu po obvodu a v příčném řezu

Části tunelu v podélném řezu při postupu ražby

Konstrukční části tunelu

Konstrukční části tunelu - kruhový Ø

Práce při tunelování Tunelování Souhrn prací: Výlom + Odsun rubaniny + Provizorní vystrojení = Ražení, ražba Plný (výlom, profil) Tunelování Z pohledu geometrie Členěný, dílčí (výlom, profil) Rubání (výlom) Trhavinami (trhací prací) Z pohledu technologie Mechanizovaně (TBM, frézy, impaktory, rypadla apod.) Vystrojení (vestavění konstrukce spolupůsobící s horninovým prostředím) Pobírání = pořadí a postup (členění) prací v příčném a podélném řezu; obvykle je aktuální pouze u velkých Ø Provizorní (dočasné, primární) Ostění, obezdívka, výstroj Definitivní (trvalé, sekundární)

Členění tunelového profilu Klasické pobírání Rakouská tunelovací soustava (tzv. „moderní“) Moderní členění Tunel Mlčechvosty

Další termíny týkající se P.S. Tunelový pas = část tunelu vymezená dělícími (dilatačními) spárami. Velmi aktuální u sekundární obezdívky. Délka pasů 3 až 10 m Tunelový prstenec = část tunelu délky obvykle 1 až 1,5 m, max. 3 až 4 m, vylamovaná a vystrojovaná při novodobých pracovních postupech najednou Horninová klenba = pásmo zvýšených napětí v horninovém masívu vzniklé v okolí výrubu v důsledku redistribuce z primárního stavu napjatosti ve stav sekundární. Nakypřená rozrušená hornina pod horninovou klenbou zatěžuje výstroj horninovým tlakem Nadloží tunelu = výška horninového masívu mezi rubem ostění a terénem (resp. bází kvartéru)

vnější část ukončující či zahajující tunelovou troubu (rouru). Tunelový portál = vnější část ukončující či zahajující tunelovou troubu (rouru). Zachycuje podélné síly z horninového masívu a čelní a boční tlaky v předzářezu. Dříve sestával z portálového pasu, portálového věnce, čelní portálové zdi a křídel. Musí splňovat i architektonická hlediska Klasický portál Klasický portál

Klasický portál Moderní portály

Výrubní profil = plocha výlomu v hornině kolmá k ose tunelu (díla) Nadvýlom, vícevýlom = výlom v hornině nad uvažovaný výrubní profil Světlost tunelu = čistá světlá š. a v. od ostění k ostění, od záklenku k niveletě dna (počvy) Délka tunelu = vzdálenost mezi líci portálů měřená ve výšce 1 m nad niveletou dna (počvy) Kolektor = liniová P.S. sdružující inženýrské sítě

Galerie = „polotunel“, ochranná konstrukce v úsecích (obvykle komunikace) ohrožených bočními sesuvy zemin, skalním řícením, sněhovými lavinami. Obvykle v úbočních odřezech

Faktory ovlivňující realizaci podzemní stavby (P.S. jsou cca 3x až 5x dražší než stavby pozemní; vedle vysokých pořizovacích nákladů přistupují u některých typů i vysoké÷ velmi vysoké náklady provozní) technologie ekonomie P.S. ekologie (Obecně jsou P.S. považovány za jedny z nejvíce ekologických) geometrie geologie Mezi jednotlivými faktory jsou velmi složité vztahy dané vzájemnými závislými vazbami Z hlediska inženýrského je realizace P.S. velmi náročná Zahrnutím nutné bezpečnosti během provádění i během provozu se zařazují P.S. (spolu s VD) mezi nejnáročnější inženýrská díla vůbec!!