Sčítání a odčítání výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Násobení zlomků..
Advertisements

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Pravidla pro sčítání a odčítání celých čísel
Rovnice s absolutními hodnotami
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Soustava lineárních nerovnic
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Počítáme s celými čísly
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Rozklad mnohočlenů na součin
Mnohočleny – sčítání a odčítání
CELÁ ČÍSLA.
Ryze kvadratická rovnice
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při písemném odčítání desetinných čísel musí být desetinné čárky pod sebou!  Musíme odčítat jen stejné řády, tj. desetiny.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání celých čísel
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Soustava lineárních nerovnic
Kuchařka na práci s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Dvourozměrné geometrické útvary
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Početní výkony s celými čísly: dělení
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Lomené algebraické výrazy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání výrazů Algebraické výrazy Sčítání a odčítání výrazů

3 +5 2 +2 = =3 2 +5 +2 = = =1 +7 Sčítání a odčítání výrazů. Začneme hodně názorně, zavzpomínáme na první třídu!  3 +5 2 +2 = =3 2 +5 +2 = = =1 +7

Sčítání a odčítání výrazů. Jak jsme si tedy ukázali, sčítat a odčítat můžeme jen stejné členy se stejnou proměnnou. To znamená čísla jen s čísly, jednu proměnnou jen s touto proměnnou, druhou proměnnou pak opět jen s touto proměnnou. Využijeme komutativní zákon a členy mnohočlenu si podle uvedeného přeskupíme. Pozor na to, že členy „bereme“ i s jejich znaménky, které určují, zda mají kladnou či zápornou hodnotu!

Sčítání a odčítání výrazů. Sčítat a odčítat můžeme jen stejné členy se stejnou proměnnou, ale zároveň i se stejným mocnitelem (exponentem). proměnné jen s proměnnými, To znamená čísla jen s čísly, proměnné na druhou jen s proměnnými na druhou. Využijeme komutativní zákon a členy mnohočlenu si podle uvedeného přeskupíme. Pozor na to, že členy „bereme“ i s jejich znaménky, které určují zda mají kladnou či zápornou hodnotu!

Sčítání a odčítání výrazů se závorkami. Stejně jako při úpravách číselných výrazů, mají závorky ve výpočtech přednost. Pokud to tedy je možné, vypočítáme je (určíme jejich hodnotu), pokud to možné není, odstraníme je! I pro výpočty v závorkách opět platí, že sčítat a odčítat můžeme jen čísla s čísly, proměnné jen s proměnnými, proměnné na druhou jen s proměnnými na druhou, atd. V našem případě se dají členy v závorkách vzájemně sečíst a odečíst a závorky tak odstranit! I v tomto případě se dají členy v závorkách vzájemně sečíst a odečíst a závorky odstranit, byť vzhledem ke znaménkům až „napodruhé“!

Totéž platí i v případě odstraňování závorek, které nelze upravit! Sčítání a odčítání výrazů se závorkami. 1) Je-li před závorkou znaménko + (plus), vynechá se společně se závorkou a všechny členy závorky se opíší (se stejnými znaménky, která měla v závorce). Podívejme se, jak se závorky odstraňovaly. 2) Je-li před závorkou znaménko  (mínus), vynechá se společně se závorkou a u všech členů v závorce se změní znaménka, jinými slovy změní se v opačné. Totéž platí i v případě odstraňování závorek, které nelze upravit!

V daném případě se nedají členy Sčítání a odčítání výrazů se závorkami. 1) Je-li před závorkou znaménko + (plus), vynechá se společně se závorkou a všechny členy závorky se opíší (se stejnými znaménky, která měla v závorce). 2) Je-li před závorkou znaménko  (mínus), vynechá se společně se závorkou a u všech členů v závorce se změní znaménka, jinými slovy změní se v opačné. V daném případě se nedají členy v závorkách vzájemně sečíst a odečíst a závorky tak musíme odstranit jinak! + (  5 + x  x2) Na začátku závorky se, stejně jako na začátku příkladu, v případě kladné hodnoty znaménko + nepíše, přestože víme, že tam je a počítáme s ním! + (  5 + x  x2) =  5 + x  x2 + (  5 + x  x2) +  +  (  5 + x  x2) = 5  x + x2

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Příklady k procvičení. Klikni pro kontrolu výsledků.

Příklady k procvičení.

Tady spustíte hru pro jednoho hráče. Příklady - sčítání a odčítání výrazů. Na závěr si můžeme i zahrát. Spusťte si následující odkaz. http://www.quia.com/cb/173353.html Tady zadejte svá jména. Tady spustíte hru pro jednoho hráče. Tady pro hráče dva.

z ostatních se teprve budeme učit. Příklady - sčítání a odčítání výrazů. Na závěr si můžeme i zahrát. Spusťte si následující odkaz. http://www.quia.com/cb/173353.html Prozatím vybírejte úkoly (příklady) jen z prvního sloupce. Řešit příklady z ostatních se teprve budeme učit.

Tady zadejte svou odpověď… … a tady si ji nechte zkontrolovat. Příklady - sčítání a odčítání výrazů. Na závěr si můžeme i zahrát. Spusťte si následující odkaz. http://www.quia.com/cb/173353.html Tady zadejte svou odpověď… … a tady si ji nechte zkontrolovat.

Příklady - sčítání a odčítání výrazů. Na závěr si můžeme i zahrát. Spusťte si následující odkaz. http://www.quia.com/cb/173353.html Tady uvidíte, jestli jste odpověděli správně... … a tady klikněte pro pokračování.

Příklady - sčítání a odčítání výrazů. Na závěr si můžeme i zahrát. Spusťte si následující odkaz. http://www.quia.com/cb/173353.html A může soutěžit a výběrem otázky pokračovat druhý z vás. Tady pak můžete soutěž ukončit a případně začít znovu.