Ing. Václav Valentin, TOTAL Bitumen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Letní údržba silnic Pardubického kraje. 2 LETNÍ ÚDRŽBA SILNIC BĚŽNÁ ÚDRŽBA SILNIC (OPRAVY POVRCHŮ) DOPRAVNÍ ZNAČENÍ BEZPEČNOSTNÍ ZAŘÍZENÍ MOSTY SILNIČNÍ.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
s dopravní infrastrukturou
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
EKONOMIKA DLOUHODOBÝ MAJETEK Ing. Hana Kročová
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka OPŽP – výroční konference Akcelerační.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Trasování lesních cest
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
MĚSTO ROŽNOV POD RADHOŠTĚM NÁVRH ZMĚNY FINANCOVÁNÍ PROVOZU ŠKOL (PO)  důvody  cíle  záměry  způsoby provedení.
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Bakalářská práce Autor: Petr Hoštička. * Cílem práce bylo zmapovat bezpečnost a použití zádržných systémů v silniční dopravě * Práce se zabývá rozdělením.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Stavební akce a uzavírky na krajské silniční síti
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Účel a přehled přestaveb budov
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Simulace řízení při správě majetku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-13
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Presentation Title 1st September 2002
Rehabilitace kanalizačních staveb na poddolovaném území
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Recyklace vozovek za horka
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Ing. Václav Valentin, TOTAL Bitumen Téma II: Výstavba, údržba, opravy, životnost vozovek a ekonomika – 1. část Generální zpráva Ing. Václav Valentin, TOTAL Bitumen Listopad 2009, České Budějovice

Opravy a údržba vozovek

Opravy a údržba vozovek Úvod Stav silniční sítě v České republice; Vliv údržby a oprav na životnost vozovek, na objem vynakládaných finančních prostředků; Dopad na bezpečnost dopravy, vliv na další vynakládané celospolečenské náklady; Vliv na životní prostředí. Prezentované příspěvky Celkem zasláno 5 příspěvků; Další 4 příspěvky avízovány, ale následně nezaslány; Převážná část příspěvků (vč. avízovaných) se zabývá možnostmi systému hospodaření s vozovkou, diagnostikou a povrchovými vlastnostmi ve spojení s nehodovostí; T2-Opravy a údržba

Opravy a údržba vozovek Stranou zájmu zůstávají technologická témata pro oblast oprav a údržby; Některé společné průsečíky v tématech T1 a T4; K otevřené diskusi jsou témata nezmíněná – financování, využívání systému hospodaření s vozovkou ve státní správě, účinnost údržby a oprav apod. T2-Opravy a údržba

Diagnostika vozovek – proč ? Součást systému hospodaření s vozovkou; Systémový sled úkonů, které slouží pro zjištění stavu konstrukce v daném místě a pro provedení optimálního návrhu způsobu opravy; Výčet úkonů – součást TP 87, resp. 91. Základní diagnostické kroky Vizuální prohlídka ( grafický záznam poruch konstrukce ); Mechanická účinnost konstrukce ( zatěžovací zkoušky ); Zjištění materiálové skladby ( provádění a vyhodnocení sond ); Povrchové vlastnosti ( rovnost, drsnost ); Laboratorní zkoušky materiálů T2-9a

Diagnostika vozovek – proč ? Výstupy Stanovení degradace vozovky (opakovaným diagnostikováním a hodnocením byly odvozeny modely degradace). Modely lze využívat pro plánování oprav a obnovy; Obnova funkční způsobilosti (návrh na základě hodnocení provozní způsobilosti a provozní výkonnosti); Návrh způsobu a technologie oprav (7 faktorů, které návrh ovlivňují) Závěr Systém hospodaření má značný dopad na životní cyklus staveb; Včasná a efektivní diagnostika pomáhá prodloužit životnost staveb a zefektivnit údržbu, opravy a obnovu. Šetření zde není správné; Diagnostiku by měla provádět pouze organizace s certifikovaným systémem managementu jakosti a akreditovaná laboratoř. T2-9b

Využití georadaru GPR a deflektometru FWD k identifikaci mokrých míst ve vozovce Popis problému Rok po rekonstrukci vozovky dálnice (Remix Plus jako ložní vrstva tl. 7 cm a obrusná vrstva ACO tl. 5 cm) výskyt mokrých míst s vyvěrající vodou; Důvod – zřejmě nestejnorodost recyklované vrstvy, nefunkční odvodnění; Po dalších 3 letech provozu výtluky a stripping; Návrh řešení – zesílení konstrukce vozovky v tl. 11 cm s předchozí identifikací a opravou poškozených míst podkladu. Výzkumný program Identifikace míst pomocí GPR a vytvoření 3D mapy plochy; Upřesnění měření v problematických místech pomocí FWD. T2-10a

Využití georadaru GPR a deflektometru FWD k identifikaci mokrých míst ve vozovce Měření a analýzy Měření GPR při rychlosti 50 kmh-1 s využitím dvou antén (1,0 GHz pro měření do hl. 0,75 m, 2,2 GHz do hl. 0,30 m); Celkem 10 přejezdů vždy ca 1 m od sebe (pokrytí celé šíře); Synchronizace s videozáznamy; Výpočet dielektrické konstanty εr (mokrý ACO ca 9 – 12), S použitím software Road Doctor vytvořena mapa s cílem lokalizace mokrých míst a proudění vody; Doba měření 2 dny, vyhodnocení pak 3 – 4 týdny (úsek dl. 48 km) Názorná interpretace výsledků – viz originál příspěvku T2-10b

Využití georadaru GPR a deflektometru FWD k identifikaci mokrých míst ve vozovce Měření a analýzy Měření průhybu pomocí FWD po 5 m v místech vysoké konstanty εr a v místech se silnou reflexí amplitudy GPR signálu; Kriterium pro provedení zesílení – stanovení zakřivení průběhu křivky FWD – index SCI; Názorná interpretace výsledků – viz originál příspěvku; Místa s SCI > 40, resp. 50 identifikována jako poškozená. Následně toto prokázáno i vývrty. Závěry Kombinované využití GPR a FWD - nedestruktivní cesta řešení; Úspora nákladů i času ve srovnání s konvečními metodami, které v tomto případě byly téměř nemožné. T2-10c

Údržba asfaltových a cementobetonových vozovek Popis problematiky Obecné dělení údržby (běžná a souvislá, preventivní vs. běžná vs. operativní); Příspěvek se zabývá zejména vlivem zimní údržby na životní prostředí a alternativními způsoby zimní údržby. Letní údržba Sledování stavebně – technického a provozního stavu a zajištění údržby, příp. oprav nebo rekonstrukcí; Zajištění čištění a vybavení dle potřeb dopravy T2-11a

Údržba asfaltových a cementobetonových vozovek Zimní údržba Preventivní ochrana, snižování kluzkosti, odstraňování sněhu; Vliv zimní údržby na životní prostředí – souvislosti s používáním soli (poškození zeleně, znečištění vodních zdrojů, infiltrace do zeminy); Alternativní možnosti (protinámrazové kryty, stacionární postřikovací zařízení). Úspěšné využívání báze MgCl2 - Solmag. Rehabilitace CB vozovek pomocí asfaltových směsí Možnost využití širokého spektra asfaltových technologií. Závěr Financování nedostatečné, vliv legislativy. T2-11b

Vliv klimatických podmínek na obnovu povrchových vlastností vozovek Klimatické podmínky Změny počasí působí nepříznivě na stavební objekty; Změna klimatu v posledních 10 – 15 letech; Růst průměrné teploty, změny v ročních obdobích; Spolu s růstem dopravního zatížení dochází k nadměrnému opotřebení obrusných vrstev. Vliv na údržbu a obnova povrchových vlastností Časté střídání cyklů vyžaduje obnovu povrchových vlastností po 7 – 8 letech; Možnosti nabízejí emulzní technologie (v systému hospodaření s vozovkou jsou v oblasti oprav do tl. 30 mm nejekonomičtější). T2-12a

T2-12b Vliv klimatických podmínek na obnovu povrchových vlastností vozovek Technologie Běžné zálivky, v praxi i asfaltové emulze s posypem; Trysková metoda (rozšířená, ale nedoceňované riziko správné volby materiálů a dávkování obsluhou); Regenerační postřiky (v ČR bohužel nepoužívány); Nátěry (problematika technologické drti); Kalové vrstvy (kalové zákryty, mikrokoberce vč. oprav podélných kolejí). Shrnutí V souvislosti s růstem dopravy a změnou klimatu je nutná změna filosofie hospodaření s vozovkou; Emulzní technologie mají svůj význam při prodlužování životnosti vozovky. T2-12b

Plán údržby a oprav nehodových úseků a jeho vyhodnocení Výběr nehodových úseků a návrh opatření Realizace údržby vybraných úseků silnic I. tříd v Jihomoravském kraji (celkem 10 úseků); Využití metody „benefit/cost“ s použitím databáze nehod Policie ČR v roce 2005 a výsledků měření protismykových vlastností; Zvoleny „krátké úseky“ jak v rozlehlých křižovatkách, tak v nepřehledných místech přechodů pro chodce. Dále zvoleny „dlouhé úseky“ na silnicích s několika nehodovými místy. Použité technologie : nátěr Rocbinda, mikrokoberce. Zhodnocení jednotlivých úseků Nátěr Rocbinda se osvědčil. Porucha vznikla pouze v místech, kde podklad vyspraven tryskovou metodou; T2-13a

Plán údržby a oprav nehodových úseků a jeho vyhodnocení Mikrokoberce – v některých úsecích poškození údajně z důvodu příliš rychlého uvedení do provozu, což mělo za následek zhoršení protismykových vlastností; Policie z následných statistik dokladuje na úsecích bez technologických problémů snížení nehodovosti; Shrnutí Úseky s delší dobou sledování než 1 rok ukazují, že na 1 Kč vynaloženou na opravu dochází k úspoře sociální a materiální z důvodu snížení následků nehody až do 20 Kč; Ukazuje se i psychologický vliv (na barevném povrchu se jezdí pomaleji); T2-13b

Plán údržby a oprav nehodových úseků a jeho vyhodnocení Zpracován program identifikace nehodových úseků jako pomůcka pro správce; Realizace ukázala nutnost maximální kvality prováděné práce. V opačném případě hrozí riziko dalšího zhoršení situace v nehodovém úseku. T2-13c

Co je konečně třeba opustit a změnit ? Několik ukázek stavu, který není ke cti silničářům a nepřispívá ani k lepší bezpečnosti či k ochraně životního prostředí. T2-Opravy a údržba

Toto vše lze běžně bohužel spatřit ! Stav několika silnic II. a III. třídy ve středních Čechách. T2-Opravy a údržba

Kam bychom měli směřovat ? Dvojvrstvý mikrokoberec na dálnici D 11 ( rehabilitace CB vozovky ). Stav po 7 letech provozu. T2- Opravy a údržba