Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : výtvarná výchova Třída :9. A,C Vyučující :Mgr. Petra Vymětalová Datum :15. 12. 2005 Téma vyučovací hodiny : Od konkrétnosti k abstrakci Vybavení učebny : PC – notebook dataprojektor
Od konkrétnosti k abstrakci Ukázky žákovských prací v konfrontaci s uměním
Zobrazení skutečnosti v umění Krajina, zátiší, portrét, autoportrét
Fotografie – vynález 19. století Dílo vzniklé reprodukčním postupem využívajícím citlivosti některých látek vůči světlu. První fotografii vytvořil v r. 1822 J.Niepce. Fotografie se brzy vyvinula v samostatný umělecký obor s vlastní teorií a estetikou.
Skutečnost zachycená fotografií
Směrem k abstrakci Abstrakce – vyjádření základních vlastností, např. kulatost – tvar koule je základní společnou vlastností jablka, míče i kuličky. Abstraktní umění – nefigurativní, bezpředmětné, nezobrazující, kolem r. 1910
I abstraktní dílo musí mít zajímavou kompozici Piet Mondrian, Kazimír Malevič, Vasilij Kandinskij
Inspirace uměním v dílech našich žáků Vincent Van Gogh (1853-1890) Pokoj v Arles, 1887 žákovská práce - pastel
Inspirace uměním v dílech našich žáků Claude Monet (1840-1926) Imprese žákovská práce – pastel
Inspirace uměním v dílech našich žáků Modigliani práce ve dvojici- mozaika
Inspirace uměním v dílech našich žáků Piet Mondrian (1872-1944) žákovská práce- kombinovaná technika
Inspirace uměním v dílech našich žáků Pablo Picasso(1881-1973) skupinové dílo – tuš, latex
Zdroje informací Výtvarné umění, Jan Baleka, Academia, Praha 2002 Obrazová příloha: www.google.cz www.slavneobrazy.cz, www.cojeto.cz Vlastní archiv: žákovské práce
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Tematické zpestření hodin výtvarné výchovy. Získání teoretických poznatků z oblasti dějin a teorie umění. Zveřejněná žákovská díla jsou silným motivačním prvkem.