Vztah distribuční společnosti a Zákazníka po otevření trhu se zemním plynem Ing.Milan Kajtman člen představenstva Jihočeské plynárenské a.s. 1
Otevření trhu se ZP znamená nové obchodní vztahy a nové příležitosti Zákazník má právo volby nakupuje ZP sám s plnou vlastní odpovědností za bezpečnost dodávek nadále využije služeb obchodního partnera distribuční část současných plynárenských společností bude i nadále regulována ERU obchodní část současných plynárenských společností se stává subjektem trhu, kde platí pravidla konkurence podmínky současných smluvních vztahů neztrácejí platnost s termínem otevírání trhu 2
Od monopolu k zákaznickému způsobu obsluhy vznik nových obchodníků s energií cena ZP versus bonita obchodního partnera velikosti Zákazníka by měla odpovídat i velikost obchodního partnera svého obchodního partnera bude Zákazník “vidět” častěji větší snaha naslouchat požadavkům a potřebám Zákazníka Zákazníci jsou ti, kdo určují nabídku produktů 3
Specifika plynárenství existují jedny “roury“ malá konkurence zdrojů ZP nutnost uskladnit ZP pro jeho potřebu v zimních měsících systém “ také or pay“ ve smlouvách o dodávce ZP 4
Nároky liberalizace na Zákazníka znát přesně svou spotřebu znát dobře své potřeby pro dávku ZP včas s dostatečným předstihem zahájit jednání o dodávce ZP s obchodním partnerem nebo i s přepravcem a distributorem 5
Cena za liberalizaci trhu se ZP možnost “tunelování” společností (podvedení Zákazníků) nárůst administrativy nebezpečí nereálných očekávání Zákazníků rozvážnější kroky jsou správnější převzetí zodpovědnosti na bezpečnost dodávek zákazníkem 6
Zisk zákazníka z liberalizace trhu se ZP právo volby dodavatele ZP zlepšení obchodních podmínek dodávky ZP bonitní Zákazník docílí i finančního efektu v nákladech vznik nových produktů (contracting, modely spolufinancování technologií…) větší znalost plynárenské problematiky netradiční možnosti nákupu ZP (aukce ZP, různé lhůty smluvních dodávek od hodinových až po víceleté) 7
Děkuji za Vaši pozornost www.jcp.cz kajtmanm@jcp.cz 8