Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Advertisements

ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Vize spolupráce s regiony
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
Ú s t e c k ý k r a j Varnsdorf, Odbor dopravy a silničního hospodářství Dopravní obslužnost, oblast Šluknovsko Tisková konference k zahájení.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Řešení dopravní obslužnosti Odoleny Vody a letiště Vodochody
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Přístupnost IDS pro OOSPO
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Dopravní obslužnost a dopravní infrastruktura Pardubického kraje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Pořízení železničních vozidel elektrické trakce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Jindřichův Hradec pilotního projektu 6 měsíců po zahájení Integrovaného dopravního systému v Jihočeském kraji.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Podpora života a podnikání v Jihomoravském kraji Brno
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Rozvojové záměry na železnici
Dopravní charakteristiky
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
v mikroregionu Dačicko
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher Těžiště varianty jízdního řádu a provozu

Tematický rámec •Jihomoravský kraj •Časový horizont 2015 – 2018 –Očekávatelné výstavby infrastruktury –Očekávatelné zhuštění jízdních řádů •Regionální a příměstská doprava –Osobní a spěšné vlaky –Případně rychlíky •Interní náklady dopravců resp. objednavatele dopravy

Zjištění potenciálů zefektivnění cestou srovnávání variant jízdního řádu a provozu: •Propojení hlavních a vedlejších tratí –včetně podvariant trakčních systémů •Obslužnost zastávek v příměstské dopravě •Zapojení příměstské dopravy do města •Časové přizpůsobení přepravní kapacity

Varianty propojení hlavních a vedlejších tratí

Varianty obslužnosti zastávek v příměstské dopravě

Varianty zapojení příměstské dopravy do města

Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Žádné přizpůsobení

Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Přizpůsobení intervalů

Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Dělení a zesílení souprav na konečných stanicích

Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Dělení a zesílení souprav i na mezilehlých stanicích

Metodický postup •Rozdělení železniční sítě do 6 svazků tratí •Zkoumání rámcových předpokladů •Odhad nákladových sazeb (jednotkových cen) •Definice variant •Výpočet množstevních ukazatelů •Výpočet nákladů výsledků variant jízdního řádu a provozu

Výsledky I – náklady variant jízdního řádu a provozu Vliv variant jízdního řádu a provozu na náklady (obecně) Svazek tratí Nejdražší varianta Nulová varianta Úsporná konvěnčnější Nejúspornější varianta Sever112%100%77%59% Severovýchod102%100%87%59% Jihovýchod131%100%87%61% Jihozápad103%100%69%53% Severozápad118%100%61%49% Břeclav - Hodonín109%100%98%85%

Význam časového přizpůsobení přepravních kapacit Celkové náklady dle způsobu přizpůsobení

Náklady dle hlavních variant jízdního řádu •Propojení hlavních a vedlejších tratí •Obslužnost zastávek v příměstské dopravě •Zapojení příměstské dopravy do města

Náklady dle hlavních variant jízdního řádu •Rozlišné výsledky na jednotlivých svazcích tratí •Skupinovy vlaky (s integraci rychlíků) spíše výhodnější, než přímé linky –Zejména ve specifických nákladech •Bezpřestupní varianty výhodnější nebo minimální dražší, než vyrianty s přestupem

Náklady dle trakčních systémů •Rozlišné výsledky na jednotlivých svazcích tratí •Srovnáné jen pro hlavní varianty s přímými linky (obecně spíše méne výhodné) •Varianty s hybridními soupravy většinou stejné nebo dražší, než konvenční •Na třech tratích je výhodnější elektrizace, na jedné nezávislá trakce i pod trolejem

Rozsah vlakové nabídky a náklady Vliv provozního výkonu na absolutní náklady

Propojení více svazků tratí •Možné úspory díky odpadu úvraťových dob 0,6 – 3,8% celkových nákladů •Z toho se lze cca. 1/3 realizovat i přestupem strojvedoucích •Nejužitečnější pro cestující: –Dálkové spoje přes Brno –Propojení Hodonín – Břeclav – Brno •Propojení  Přizpůsobení kapacit •Alternativa: Překrývání Jih – Židenice, Sever – Horní Heršpice

Struktura nákladů Podíl jednotlivých prvků absolutních nákladů

Nefinanční ukazatele •Vytížení přepravních kapacit –18 – 46% všech místokm k sezení obsazeno –úzká souvislost s absolutními náklady –Velikost soupravy rozhoduje, nikoliv počet cestujících za vlak •Spotřeba primární energie –1,5 - 3,5 l nafty / 100 oskm (ekvivalent) –úzká souvislost s absolutními náklady –Vytížení přepravní kapacity rozhoduje, nikoliv spotřeba za místokm

Nefinanční ukazatele •Vytížení vozových kapacit – oskm za místo k sezení ve vozovém parku –mírná souvislost s absolutními náklady •Oběhová rychlost (strojvedoucích) – km/h –žádná souvislost s absolutními náklady

Doporučení...pro dopravce: •Časové přizpůsobení přepravní kapacity (především přizpůsobení kapacit jednotlivých vlaků) •Flexibilita vozového parku

Doporučení...pro výrobce železničních vozidel: •Vhodnost vozidel pro přizpůsobení kapacit: –Automatická spřáhla –Malá vozidla –Přechody mezi soupravami •Kompatibilita mezi regionální i dálkovou dopravou: –Sjednocení automatických spřáhel –Trakčně smíšené soupravy (skupinové vlaky) •Hybridní vozidla ?

Doporučení...pro objednavatele dopravy: •Velký potenciál zefektivnění díky konkurenci ve dotované železniční dopravě –Nejvýhodnější varianty mají zároveň nejnižší spotřebu energie a spíše větší zaměstnanost –Výběrové řízení umožňující různé koncepce jízdního řádu –Volný výběr vozidel dopravcem •Koordinace mezi dálkovou a regionální dopravou •Lepší přizpůsobení území IDS na přepravní proudy

Doporučení...pro Jihomoravský kraj: •Plánování výstaveb železniční infrastruktury podle požadavků integrovaného grafikonu •Přehodnocení záměrů elektrizace •Spojení Hodonín – Brno rychlíky a spěšnými vlaky přes Břeclav, případně rozšíření nabídky v oblasti Hodonín – Dubňany - Kyjov •Ponechání provozu na trati M.Krumlov – Hrušovany n.J., znovuotevření přechodu Hevlín – Laa / Thaya

Děkuji za pozornost