Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání Praha & Brno 2. A 4. prosince 2008

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Definice pojmů Co jsou moduly? Co jsou moduly? Moduly představují relativně samostatné, obsahem i cílem uzavřené okruhy učiva, které je možné po jejich.
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Koordinační centrum pro EQF (EQF NCP) Setkání zástupců evropských iniciativ NAEP Milada Stalker Antonie Ondrouchová Pavel Hradecký.
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Pilotní projekt VQTS Ing. Miloš RATHOUSKÝ Mgr. Martina KAŇÁKOVÁ NÚOV, Oddělení mezinárodní spolupráce.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Národní kvalifikační rámec České republiky a projekt Q-RAM
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
ECTS a Ostravská univerzita v Ostravě
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Seminář NSKTV Praha , Brno Připomínky k „brožuře“
Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Zkušenosti se zaváděním moderních metod.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Národní soustava kvalifikací. N á rodn í soustava kvalifikac í –  Hlavní cíl: umožnit občanům,
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Zasedání výboru Lisabonské úmluvy Seminář NARIC, Š. Skuhrová.
Výsledky referenčního procesu NSP, NSK, EQF Pavel Hradecký.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Otevírá dveře ke studiu a práci v Evropě Ing. Karin Jajtnerová Národní ústav odborného vzdělávání Eurocentrum Liberec, 21. února 2007.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
EVROPSKÝ SYSTÉM KREDITŮ PRO ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVU (ECVET) Ostrava,
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Evropské nástroje na podporu mobility žáků Michala Čičváková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ (NSK) Hlavní cíl Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
NSK – vazby na evropské procesy
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Transkript prezentace:

Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání Praha & Brno 2. A 4. prosince 2008

2 Národní rámec kvalifikací Národní soustava kvalifikací  Národní rámec kvalifikací (national qualification framework): Nástroj pro klasifikaci kvalifikací na základě souboru kritérií pro určité úrovně dosaženého vzdělání; cílem je integrovat a koordinovat národní dílčí soustavy kvalifikací a zlepšovat transparentnost, dostupnost, rozvoj a kvalitu kvalifikací ve vztahu k pracovnímu práce a občanské společnosti.  Národní soustava kvalifikací (national qualification system): Všechny aspekty činnosti členského státu v souvislosti s uznáváním vzdělávacích a jiných mechanismů, jež spojují vzdělávání a odbornou přípravu s pracovním trhem a občanskou společností. Patří sem i vypracování a implementace institucionálních pravidel a procesů souvisejících se zajišťováním kvality, hodnocením a udělováním kvalifikací. Národní soustava kvalifikací může být složena z několika dílčích soustav a může zahrnovat národní rámec kvalifikací.  Doporučení o EQF, 2008

3 Národní rámec a soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání - do r nebo 2012  Zahrne oba existující rámce na evropské úrovni  Popíše a vytvoří rámec pro jednotlivé úrovně/cykly/stupně terciárního vzdělávání tak, aby byl patrný rozdíl mezi  postsekundárním a terciárním vzděláváním  mezi jednotlivými úrovněmi terciárního/ vysokoškolského vzdělání  Nabízí se i možnost zjemnění výstupních úrovní/stupňů terciárního/ vysokoškolského vzdělávání v rámci jednotlivých kvalifikačních úrovní.  Větší transparentnost podpoří  prostupnost studijních programů (vertikální i horizontální)  prostupnost i mezi jednotlivými sektory vzdělávání  V rámci NSK by měla být vyjasněna i vazba jednotlivých studijních programů na příslušné kvalifikace  Školy, které svoji studijní nabídku doplní i o tyto informace, se stanou srozumitelnější – přispěje k větší atraktivnosti  Nastolení rovnoprávné spolupráce se zaměstnavateli  Otevřou se nové možnosti uznávání v rámci celoživotního učení a validace neformálního vzdělávání a informálního učení

4 Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání – výsledky učení (1)  Důraz na výsledky učení – „learning outcomes“ může napomoci vyhodnocení toho, zda byla nedávná restrukturalizace provedena efektivně, zda se neučí totéž v několika studijních programech, zda programy vychovávají absolventy, kteří se dokáží dnes i do budoucna uplatnit na trhu práce  Na výsledky učení budou navázány kredity ECTS  zlepšení metodiky hodnocení kvality studijních programů.

5 Terminologie (1)  Kvalifikace (Qualification): Jakýkoli titul, diplom nebo jiné osvědčení vydané kompetentním orgánem dokládající úspěšné dokončení vysokoškolského studijního programu.Týká se jen úplných kvalifikací vysokoškolských úrovní. (Lisabonská úmluva, 1997) Jakýkoli titul, diplom nebo jiný certifikát vydaný kompetentním orgánem dokládající úspěšné dokončení uznaného studijního programu. Týká se jen úplných kvalifikací vysokoškolských úrovní. (Glossary of Tuning terms, 2006) Formální výsledek procesu hodnocení a validace, který se získává, když příslušný orgán stanoví, že jedinec dosáhl vzdělávacích výsledků podle daných standardů. (Doporučení o EQF, 2008)  Deskriptor přiřazený úrovni/cyklu (level descriptor): Obecné tvrzení, které charakterizuje, čeho student, který získá kvalifikaci příslušné úrovně/cyklu v Rámci kvalifikací typicky dosáhne (Návrh Průvodce ECTS 2008)  Výsledky učení (learning outcomes): Výroky o tom, co učící se zná, čemu rozumí a co je schopen vykonávat po ukončení procesu učení; jsou definovány jako znalosti, dovednosti a kompetence. (Doporučení o EQF, stejně i Návrh Průvodce ECTS 2008)

6 Terminologie (2)  Kredit (ECTS): Prostředek, který kvantifikuje hodnotu učení. Je založen na studijní (učební) zátěži, kterou student potřebuje, aby dosáhl očekávaných výsledků učení na dané úrovni. (Návrh Průvodce ECTS 2008)  „ Měna“ užívaná k měření pracovní zátěže studentů ve smyslu času požadovaného k dosažení určitých studijních výsledků. To umožňuje akademickým pracovníkům a studentům hodnotit kapacitu a úroveň studia, založenou na dosažení studijních výsledků a spojenou pracovní zátěž měřenou v čase. (Glossary of Tuning terms, 2006)  Přidělení/Rozdělení kreditů (Allocation of Credit): Proces, kterým je přiřazen počet kreditů kvalifikacím, programům nebo jejich částem (Návrh Průvodce ECTS 2008)  Udělení kreditu (Award of Credit) : Akt, kterým se udělí studentovi počet kreditů, který odpovídá části programu nebo celé kvalifikaci. Tímto je stvrzeno, že výsledky učení, kterých student dosáhl byly ohodnoceny a že student uspokojivě splnil požadavky kladené na část programu nebo celou kvalifikaci (Návrh Průvodce ECTS 2008)

7 Národní deskriptory pro kvalifikace terciárního vzdělávání  Informační funkce NSKTV - seznam/registr kvalifikací, kt. je možno získat v terciárním vzdělávání.  3 úrovně deskriptorů „Obecné“ (společné pro všechny obory terciárního vzdělávání na dané úrovni kvalifikace) – zahrnou  jak Dublinské deskriptory - zejména pro akademické účely  tak deskriptory použité v EQF  oba úhly pohledu - škol i praxe „Sektorové“ pro skupinu oborů terciárního vzdělávání v příslušné úrovni kvalifikace.  pracovní skupiny - možnost využít tzv. sektorové rady složené z reprezentativních zástupců zaměstnavatelů příslušného odvětví – (problémem je, že činnost sektorových rad končí a nový projekt dosud není) Na úrovni institucí – školy vyjdou ze „sektorových deskriptorů“- vytvořit deskriptory pro studijní programy – „Learning outcomes“  jakou kvalifikaci příp. jaké kvalifikace absolvent získal, a které úrovni NSK a úrovni EQF/zastřešujícího rámce pro EHEA získaná kvalifikace odpovídá, uvedou školy v dodatcích k diplomu

8 Možnosti  Školy budou samy definovat kvalifikaci, kterou si student složí z příslušných modulů /kurzů (i např. z různých fakult)  moduly (kurzy), které budou odběratelskou sférou uznány jako dílčí kvalifikace, mohou být zařazeny do NSKTV  VŠ rozdělí své programy na moduly a ponechají na zaměstnavatelích, zda a jak je využijí pro vytvoření nové kvalifikace  Moduly/kurzy, které nebudou uznány jako dílčí kvalifikace, budou sloužit pouze jako ucelené části studijního programu – vytvořeny v konsensu s aplikační sférou uznávány na trhu práce  Uchazeč o studium (certifikaci dosaženého vzdělání) přinese své portfolio (včetně výsledků neformálního vzdělávání či informálního učení) a instituce tyto výsledky vyhodnotí oproti výsledkům učení a kompetencím náležejícím k některému vhodnému modulu  určí, co je třeba doplnit dalším studiem, případně výsledky uzná  uchazeč bude studovat pouze to, co mu škola předepíše, nikoliv celý studijní program

9 Proč začít pracovat s výsledky učení? (1) z prezentace prof. Adama -  Pro návrh studijního programu a předmětů – výsledky učení-learning outcomes  pomáhají zajistit konzistenci výuky mezi studijními programy a předměty;  usnadňují návrh kurikula vyjasněním oblastí překryvů mezi studijními programy a předměty;  usnadňují přesnější stanovení klíčových cílů předmětů a programu a zjištění, jak na sebe jednotlivé komponenty navazují v rámci učebního postupu;  podtrhují vazby mezi vyučováním, učením a hodnocením;  podporují reflexi hodnocení,vývoj hodnotících kritérií a více účinné a variabilní hodnocení.

10 Proč začít pracovat s výsledky učení? (2) z prezentace prof. Adama -  Pro zajištění kvality výsledky učení- learning outcomes  zvyšují transparentnost a srovnatelnost standardů uvnitř i vně kvalifikačního stupně;  poskytují vyšší důvěryhodnost a využitelnost než tradiční popis kvalifikace;  hrají klíčovou roli jako referenční body při ustavování hodnotících standardů.

11 Proč začít pracovat s výsledky učení? (3) z prezentace prof. Adama -  Pro studenty výsledky učení-learning outcomes  poskytují úplný soubor informací o tom, čeho student dosáhne na konci úspěšného ukončení předmětu nebo studijního programu;  poskytuje jasnou informaci umožňující studentům volbu předmětu nebo studijního programu;  poskytuje jasnou informaci zaměstnavateli a jiným vysokoškolským institucím o obsahu a charakteristice dané kvalifikace..

12 Proč začít pracovat s výsledky učení? (4) z prezentace prof. Adama -  Výsledky učení-learning outcomes v oblasti mobilit  přispívají mobilitě studentů tím, že poskytují možnost uznávání jejich výsledků a kvalifikace;  zvyšují transparentnost kvalifikace;  zjednodušují přenos výsledků;  Výsledky učení-learning outcomes v oblasti celoživotního učení a dalšího vzdělávání  poskytují společný formát, který pomáhá podporovat celoživotní učení a  pomáhí při vytváření alternativních cest v daném i v jiných vzdělávacích systémech

13 Konkrétní možnosti zapojení  Rozvojový program pro r  Zmapovat současnou situaci, shromáždit utřídit informace a data  Dle zájmu fakult zajištění informačních seminářů a konzultací / i s dopadem na implementaci ECTS)  Bude-li podpora fakult  vytvoření pracovních skupin dle oborového zaměření  začít z rozpracováváním metodiky, která maximálně zjednoduší stále více se byrokratizující požadavky kladené na fakulty a napomůže vytvoření a zprostředkování atraktivnější nabídky pro naše i zahraniční studenty  Možnost využít projektu Bologna Experts  Individuální projekt národní – možnost zapojení od 2. poloviny 2010

14 Další informace  Tuning na nebo  dále na – sekce „soustavy kvalifikací“  - Národní seminář Bologna Experts věnovaný rámcům a soustavě kvalifikací  - „An introduction to learning outcomes“  - „Learning and writing learning outcomes“; dále odkazy na zdroje s Bloomovou taxonomií – viz dvojlist, který byl rozdán  uvod-do-diskuse.pdf - „Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání (Úvod do diskuse) uvod-do-diskuse.pdf  a na staránkách ENIC/NARIC: naric.net/index.aspx?s=n&r=ena&d=qfhttp:// naric.net/index.aspx?s=n&r=ena&d=qf  Děkuji vám za pozornost