Vzdělávací oblast: Člověk a příroda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_705.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Čtvrtohory VY_52_INOVACE_03/1/30_přírodopis
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Zdravé stravování Přírodověda 5. ROČNÍK.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Země Přírodověda 4. ročník.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
DUM 18/1 Tady jsme doma Naše vlast.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F23/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Slunce Autor: Bc. Jana.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F16/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kmitání pru ž ných t ě.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Rychlost, dráha a čas.
Tvorba prezentace – na co si musíme dát pozor!
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F29/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Keplerovy zákony Autor:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F34/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Optické čočky Autor: Bc.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika pro 2. stupeň V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F13/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Síla Autor: Bc. Jana Slabá.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F27/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Účinky elektrického proudu.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F25/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Plynné planety Autor: Bc.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F19/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Magnetismus Autor: Bc. Jana.
Jednotky času - procvičování
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_757_KUBISMUS TÉMA: Kubismus ve výtvarném.
Hospodářská zvířata.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F20/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Magnety Autor: Bc. Jana.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
HYMNA ČR.
Číslo v digitálním archivu školy
Rychlost Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Bohumír Včelák Název: VY_32_INOVACE_7_08_FY_Rychlost Téma:Rychlost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název šablony: Inovace ve fyzice 52/F09/15.11.2012,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Výpočet průměrné rychlosti Autor: Bc. Jana Slabá Janoutová Předmět: Fyzika Třída: VI. Tématický okruh: Veličiny a jejich měření Téma: Výpočet průměrné rychlosti Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT:interaktivní tabule,interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): Výklad je věnován pohybu těles. Během výkladu žáci pracují se vzorcem na výpočet rychlosti, dráhy a času. Pro výpočet každé veličiny jsou příklady postupně vysvětlovány. Jeden snímek je věnován vysvětlení pomocníku k určení neznámé ze vzorce. Na závěr výkladu je shrnutí probrané látky pomocí interaktivity včetně ověření převodů převodu rychlosti. Dva příklady jsou použity jako náměty z učebnice Fyzika pro 6.ročník, FRAUS 2004, str. 37 – 38 k řešení s postupným vysvětlením. Použité zdroje: http://obrazky.cz/detail?q=hlem%C3%BD%C5%BE%C4%8F&offset=1&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=16&ref=http%3A//www.seznam.cz/&resID=axiXnMb__pE0_68L3mF4pxZlUNgG874Ds8UPpakyjss&imgURL=http%3A//www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/hlemyzd-zahradni-21957.jpg&pageURL=http%3A//www.naturfoto.cz/hlemyzd-zahradni-fotografie-1157.html&imgX=600&imgY=400&imgSize=80&thURL=http%3A//media2.picsearch.com/is%3FaxiXnMb__pE0_68L3mF4pxZlUNgG874Ds8UPpakyjss&thX=128&thY=85&qNoSite=hlem%C3%BD%C5%BE%C4%8F&siteWWW=&sId=-mMqe8FAwZXEeFMMnHQ6 http://obrazky.cz/detail?q=b%C4%9B%C5%BE%C3%ADc%C3%AD%20pes&offset=37&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=40&ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3DsjtyxjgxwAbwBOMHMMIn%26orientation%3D%26q%3Db%25C4%259B%25C5%25BE%25C3%25ADc%25C3%25AD%2Bpes%26from%3D19&resID=ijERCS34nllItZjg9GvV0Wz_hiCS0M8O44KVNLlYdRk&imgURL=http%3A//www.cz-pes.cz/gallery/t1245082262-pozorbezim.jpg&pageURL=http%3A//www.cz-pes.cz/galerie-1294-q-Border-terriers--fans&imgX=101&imgY=120&imgSize=7&thURL=http%3A//media2.picsearch.com/is%3FijERCS34nllItZjg9GvV0Wz_hiCS0M8O44KVNLlYdRk&thX=101&thY=120&qNoSite=b%C4%9B%C5%BE%C3%ADc%C3%AD%2Bpes&siteWWW=&sId=sjtyxjgxwpTmBOvC5yyt Námět pro příklad použit z učebnice Fyzika pro 6.ročník, nakladatelství FRAUS 2004 [1], [2] http://vtm.e15.cz/files/imagecache/view_taxonomy_mid/icons/Formule.jpg

Výpočet průměrné rychlosti Těleso se může v jednotlivých úsecích pohybovat různě rychle, proto průměrná rychlost

Vzorec pro výpočet rychlosti s v = ------ v = s : t t v ….. rychlost v m/s nebo km/hod s ….. dráha v metrech nebo kilometrech t …. čas v sekundách nebo hodinách

Příklad č.1 Hlemýžď ulezl 0,40 metru za 200 sekund. Jaká je jeho průměrná rychlost? [1] s = 0,40m t = 200 s v = ? v = s : t v = 0,40 : 200 v = 0,002 m/s Průměrná rychlost hlemýždě je 0,002 m/s.

Vzorec pro výpočet dráhy s = v . t v ….. rychlost v m/s nebo km/hod s ….. dráha v metrech nebo kilometrech t …. čas v sekundách nebo hodinách

Příklad č.2 Stela běžela po trati rychlostí 6 m/s po dobu 10 s. Kolik uběhla metrů? v = 6 m/s t = 10 s s = ? s = v.t s = 6 . 10 s = 60 m Stela uběhla dráhu dlouhou 60 metrů.

Vzorec pro výpočet času s t = --------- t = s : v v v ….. rychlost v m/s nebo km/hod s ….. dráha v metrech nebo kilometrech t …. čas v sekundách nebo hodinách

Příklad č.3 s = 350 km v = 200 km/hod t = ? t = s : v t = 350 : 200 t = 1,75 hod t = 1 hod 45 min Formule projela dráhu za 1 hod 45 min. Formule ujela dráhu 350 kilometrů rychlostí 200 km/hod. Za jak dlouho tuto dráhu ujela? [2]

Pomocník s t = s : v v = s : t v . t s = t . v v ….. rychlost v m/s nebo km/hod s ….. dráha v metrech nebo kilometrech t …. čas v sekundách nebo hodinách

Doplň věty ! s m/s nebo km/hod t s = v . t v t = s : v 3,6 v = s : t Dráha se značí písmenem Rychlost se udává v jednotkách Čas se značí písmenem Dráhu vypočteme podle vzorce Rychlost se značí písmenem Čas vypočteme podle vzorce Při převodu m/s na km/hod násobíme m/s číslem Rychlost vypočteme podle vzorce s m/s nebo km/hod t s = v . t v t = s : v 3,6 v = s : t

Shrnutí Dráha se značí písmenem ….., čas písmenem …. a rychlost písmene …... Rychlost se udává v …….. nebo ……….. Rychlost vypočteme podle vzorce ……………... Dráhu vypočteme podle vzorce ………………... Čas vypočteme podle vzorce ………………... Při převodu m/s na km/hod násobíme m/s číslem ………………...

Shrnutí s výsledky Dráha se značí písmenem s, čas písmenem t a rychlost písmene v. Rychlost se udává v m/s nebo km/hod. Rychlost vypočteme podle vzorce v = s : t. Dráhu vypočteme podle vzorce s = v . t. Čas vypočteme podle vzorce t = s : v. Při převodu m/s na km/hod násobíme m/s číslem 3,6.

Převáděj rychlosti a najdi chyby 5 m/s 72 km/hod 144 km/hod 0,1 m/s 3,6 m/s 10 km/hod 50 km/hod 10 m/s 1,8 km/hod 20 m/s 40 m/s 36 m/s 3,6 km/hod 2,78 m/s 13,9 m/s 63 m/s 18 km/hod 0,36 m/s 12,96 km/ hod 36 km/hod

Spoj k sobě správné hodnoty 25 m/s 130 km/hod 50 km/hod 36,1 m/s 13/9 m/s 90 km/hod

Použitý materiál http://obrazky.cz/detail?q=hlem%C3%BD%C5%BE%C4%8F&offset=1&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=16&ref=http%3A//www.seznam.cz/&resID=axiXnMb__pE0_68L3mF4pxZlUNgG874Ds8UPpakyjss&imgURL=http%3A//www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/hlemyzd-zahradni-21957.jpg&pageURL=http%3A//www.naturfoto.cz/hlemyzd-zahradni-fotografie-1157.html&imgX=600&imgY=400&imgSize=80&thURL=http%3A//media2.picsearch.com/is%3FaxiXnMb__pE0_68L3mF4pxZlUNgG874Ds8UPpakyjss&thX=128&thY=85&qNoSite=hlem%C3%BD%C5%BE%C4%8F&siteWWW=&sId=-mMqe8FAwZXEeFMMnHQ6 http://obrazky.cz/detail?q=b%C4%9B%C5%BE%C3%ADc%C3%AD%20pes&offset=37&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=40&ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3DsjtyxjgxwAbwBOMHMMIn%26orientation%3D%26q%3Db%25C4%259B%25C5%25BE%25C3%25ADc%25C3%25AD%2Bpes%26from%3D19&resID=ijERCS34nllItZjg9GvV0Wz_hiCS0M8O44KVNLlYdRk&imgURL=http%3A//www.cz-pes.cz/gallery/t1245082262-pozorbezim.jpg&pageURL=http%3A//www.cz-pes.cz/galerie-1294-q-Border-terriers--fans&imgX=101&imgY=120&imgSize=7&thURL=http%3A//media2.picsearch.com/is%3FijERCS34nllItZjg9GvV0Wz_hiCS0M8O44KVNLlYdRk&thX=101&thY=120&qNoSite=b%C4%9B%C5%BE%C3%ADc%C3%AD%2Bpes&siteWWW=&sId=sjtyxjgxwpTmBOvC5yyt Námět pro příklad použit z učebnice Fyzika pro 6.ročník, nakladatelství FRAUS 2004 [1], [2] http://vtm.e15.cz/files/imagecache/view_taxonomy_mid/icons/Formule.jpg