Žaneta Hrubá Jana Dušková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené algebraické výrazy
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Podmínky lomených.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Lomený výraz – definice, vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
9.
Násobení lomených výrazů
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 01 Hodnota výrazu MěSOŠ Klobouky u Brna.
10.
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Lomené algebraické výrazy
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Krácení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Žaneta Hrubá Jana Dušková Lomené výrazy Žaneta Hrubá Jana Dušková

Něco na zopakování (A+B)2 = A2+2AB+B2 (A-B)2 = A2-2AB+B2 Př.: Vypočítej: a)(5a+2)2 = (5a+2).(5a+2) = 25a2+20a+4 (A+B)2 = A2+2AB+B2 b)(5a-2)2 = (5a-2).(5a-2)= 25a2-20a+4 (A-B)2 = A2-2AB+B2 c)(5a+2).(5a-2) = 25a2-4 (A+B).(A-B) = A2-B2

Připravíme se na lomené výrazy Sleduj řešení rovnice (2x-3).(3x-2)=0 a kontroluj jeho správnost. Aby byl součin nula, musí být alespoň jeden činitel nula: (2x-3).(3x-2)=0 2x-3=0 2x=3 x1=1,5 3x-2=0 3x=2 x2=2/3 nebo ZK: L(1,5)=(3-3).(4,5-2)=0.0,25=0 P(1,5)=0 L(2/3)=(4/3-3).(6/3-2)=-5/3.0=0 P(2/3)=0 Rovnice má kořeny 1,5 a 2/3.

z toho plyne: Součin a.b se rovná nule právě v těch případech, kdy se alespoň jeden z činitelů a,b rovná nule. Součin a.b je různý od nuly právě v těch případech, kdy jsou činitelé a i b různí od nuly.

Lomený výraz Právě jste vytvořili lomené výrazy. Př.: Pokuste se napsat dané výrazy ve tvaru zlomků. (5+1):2 1:(x+1) 2:(4x-y) (5-3a):(a+1) Právě jste vytvořili lomené výrazy. Lomený výraz je výraz zapsaný ve tvaru zlomku, obvykle s proměnnou ve jmenovateli. Pozor! Ve jmenovateli lomeného výrazu nikdy nesmí být nula.Víme už, že nulou dělit nelze!

Př.: Určete za jakých podmínek má daný lomený výraz smysl Nesmí platit, že 3x-12=0 /+12 3x=12 /:3 x=4 Závěr: Výraz má smysl za podmínky, že x se nerovná 4. Nesmí platit, že 5x+y=0 a z=0 y=-5x Závěr: Výraz má smysl za podmínky, že y se nerovná –5x a z se nerovná 0.

Lomený výraz nemá smysl pro z+3=0 čili pro z=-3 má smysl pro z+30 pro všechna z-3

Zjisti, pro které hodnoty proměnných u,v má smysl tento výraz:

Krácení a rozšiřování lomených výrazů Daný a zkrácený výraz se rovnají jen pro ty hodnoty proměnných, pro které mají smysl oba.

Sčítání a odčítání lomených výrazů V součtu nelze krátit. POZOR!

Vypočítejte:

Vypočítejte a ověřte správnost řešení dosazením za proměnnou x=-1 Nezapomínejte na podmínky!

Násobení a dělení lomených výrazů Uvědomte si, že v součinu lze krátit!

Vypočítejte:

Upravte a nezapomeňte na všechny nutné podmínky Nejprve upravíme složený zlomek

Děkujeme za pozornost