Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vznik ropy vysvětlují dvě navzájem si odporující teorie
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Zdroje uhlovodíků Ropa
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Proč je ropa tak důležitá?
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zdroje uhlovodíků.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní 232 382 11 Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH9_11 Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová

ROPA – základní surovina průmyslu Hnědá až černá olejovitá kapalina Má charakteristický zápach Ve vodě je nerozpustná Má menší hustotu než voda, na vodě „plave“ Hoří čadivým plamenem Je to směs uhlovodíků Obsahuje i sloučeniny dusíku, kyslíku a síry Složení ropy je různé podle naleziště. Obr. 1: Ropa

Vznik ropy Ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů před milióny let Naleziště jsou pod nepropustnými vrstvami, v hloubkách až 8 km Vyskytuje se společně se zemním plynem Vznik nelze opakovat – neobnovitelný zdroj energie

Vlivem tepla a tlaku se přeměnily postupně na ropu a zemní plyn Ropa vznikla rozkladem prehistorických živočišných a rostlinných zbytků, trvajícím milióny let Vlivem tepla a tlaku se přeměnily postupně na ropu a zemní plyn Ty poté migrovaly v porézních horninách k povrchu Pokud byly zachyceny v tzv. ložiskových pastech, vznikla jejich současná naleziště Tab.1: Vznik ropy. Zdroj: http://mng.webz.cz/naftova_geologie.php

Těžba ropy Těžba se provádí vrty do zemské kůry, ze kterých ropa vytéká sama nebo se z nich čerpá U nás se těží nevelké množství ropy v okolí Hodonína V současnosti se rozšiřuje těžba z vrtů do mořského dna

Obr. 2: Těžba ropy na souši Obr. 3: Ropná plošina

Zpracování ropy metodou frakční destilace, která probíhá v průmyslových destilačních kolonách Během frakční destilace se na základě rozdílné teploty varu oddělují v destilační koloně jednotlivé složky směsi uhlovodíků s blízkou teplotou varu – frakce (díl, část) Obr.4: Průmyslová destilační kolona

Tab. 2. Destilační kolona. Zdroj: http://www. petroleum

používají se jako chemické suroviny a paliva, např. směs propan-butan Plynné produkty používají se jako chemické suroviny a paliva, např. směs propan-butan Obr. 5: LPG pohon

Benzin používá se jako palivo do zážehových motorů automobilů, jako rozpouštědlo nečistot, barev a laků Obr. 6: Činnost motoru

Petrolej používá se jako palivo proudových a tryskových letadel, jako rozpouštědlo, vyrábí se z něj benzin a další látky, používá se také ještě ke svícení Obr. 7: Petrolejka

Plynový olej používá se ve směsi s petrolejem pod názvem motorová nafta pro Dieselovy motory v traktorech a automobilech, uplatňuje se jako topná nafta v průmyslu i domácnostech Obr. 8: Nafta

Mazut používá se k topení, např. v teplárnách a na lodích, nebo se dále destiluje za sníženého tlaku za vzniku olejů a asfaltu 1) Oleje se používají jako mazadla do strojů a technických zařízení, uplatňují se též jako ochrana kovů před korozí, jako topné oleje Z olejů se dále získává parafin (výroba svíček, past, leštidel, krémů na boty) a vazelína (mazadlo, masti v lékařství a krémy v kosmetice) 2) Asfalt se používá zejména k úpravě povrchu vozovek a ve stavebnictví jako izolační materiál proti vlhkosti

Úkol Ropa je ……. uhlovodíků. Zpracovává se …………. destilací. Ta se provádí v………………koloně a získávají se při ní důležité podíly : ………………, …………………., ………….., ..……… olej a ……..….. . Ropa patří mezi …………………zdroje paliv. Mezi hlavní producenty ropy patří ……………, ……………. a ……………….(vyhledej státy na mapě).

Metodické doporučení Prezentace objasňuje vznik, těžbu a zpracování ropy.Je doplněna cvičením k procvičení nabytých pojmů.

< http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:4-Stroke-Engine.gif > BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 2.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, 2004. 96 s. ISBN 80-7168-748-0, s. 25 Obr.1: Glasbruch2007. [cit. 2011.12.23]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Petroleum.JPG > Obr.2: Flcelloguy: [cit. 2011.12.23]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Oil_well.jpg > Obr.3: TEER, Chad. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Gulf_Offshore_Platform.jpg > Obr.4: Luigi Chiesa [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Colonne_distillazione.jpg > obr. 5: Kriplozoic [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: : < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Lpg-connector.jpg > Obr. 6: [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:4-Stroke-Engine.gif > Obr.7: Audriusa.[cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SwissKeroseneLamp.jpg > Obr.8: Shizhao.[cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Biodiesel.JPG > 16