Jak počítali ve starém Egyptě 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Desetinná čísla (opakování) 5. třída
3. přednáška Distribuční úlohy LP.
Hraní s desetinnými čísly
a vznik záporných čísel
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
9 CELÁ ČÍSLA
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Sčítání a odčítání úhlů
Egyptská matematika.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Dělitelnost přirozených čísel
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Číslice starověkých kultur
Vlastnosti sčítání a odčítání
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Největší společný dělitel
Tvorba číselných výrazů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Jak počítali ve starém Egyptě 2
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Celá čísla Dělení.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: IV / 2 Č. materiálu:VY_ 42 _INOVACE_.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
Úkoly nejen pro holky.
III/2 XV A
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
Přednost početních operací
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Matematika a její aplikace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Transkript prezentace:

Jak počítali ve starém Egyptě 1 Mgr. Jaromír Osčádal Bůh Thovt – stvořitel písma a bůh moudrosti

Staří Egypťané vytvořili v údolí Nilu vyspělou civilizaci. Dodnes obdivujeme jejich úžasné stavby, pyramidy, sochy a chrámy. Aby mohli stavět takové stavby, potřebovali výbornou organizaci a plánování.

Abú Simbel Velký chrám Ramesse II Gíza Kefrenova pyramida a Svinga

K tomu jim pomáhalo písmo a rozsáhlé matematické znalosti. Písařská kontrola pod dohledem hlavního kněžského písaře Neferenpeta. Malba v Karnaku 13. st. př. Kr.

Hieroglyfické písmo – svaté písmo chrámů – 3 200 př. Kr. Hieratické písmo – kněžské písmo – 3 100 př. Kr. Démotické písmo – lidové písmo – 8. st. př. Kr.

Hieroglyfické písmo se psalo ze shora dolů a většinou zprava doleva. Znaky představují celá slova, nebo jedno a více hláskové fonogramy a v neposlední řadě determinativy. Znaky, které dnes představují samohlásky, vznikaly později.

Vyzkoušejte si napsat své jméno v hieroglyfech http://www.eyelid.co.uk/hieroglyphic-typewriter.html Na konec jména připíšete znak muže , nebo ženy . Královská jména se vkládala do kartuší

Co je napsáno v kartuši? K L E O P A T R Je to česky zapsané jméno „Kleopatra“

Egyptské matematické texty Texty starověkých papyrů, které se nám dochovaly, byly převážně určené pro výuku písařů. Znalosti Egypťanů o matematice musely být větší.

Je to stejné, jako bychom určovali znalosti matematiky podle středoškolských učebnic a sbírek příkladů. Nejstarší texty s čísly pocházejí z Archaického období (3200 př. Kr.).

Hieratické matematické texty Berlínský papyrus 12. dynastie (2000 až 1700 př. Kr.) Část sbírky příkladů Káhúnský papyrus 12. dynastie Tabulka zlomků 2/n a úlohy v šesti odstavcích Moskevský papyrus 12. dynastie – 13. dynastie 25 tématických příkladů na testování Dřevěné tabulky 12. dynastie Výpočet objemových úloh

Hieratické matematické texty Rhindův papyrus 12. – 15. dynastie (2000 až 1500 př. Kr.) Sbírka 87 úloh a tabulka 2/n Kožený svitek 15. dynastie Tabulka 26 součtů kmenných zlomků Ostrakony z 18. – 20. dynastie Příklady písařů

Démotické matematické texty Londýnský papyrus – Ptolemaiovská doba Tabulka zlomků 2/n a úlohy v šesti odstavcích Káhirský papyrus – 3. století př. Kr. Část sbírky příkladů

Jak Egypťané psali číslice? Egypťané používali nepoziční desítkový systém. Trochu podobný římským číslům.

Jednotlivé řády Nulu Egypťané při tomto zápisu nepotřebovali.

Co je to za čísla? 2 013 524 1 332 247

Zápisky o nákladech z chrámu v Karnaku 1100 př. Kr. Najděte největší číslo na obrázku Hledejte největší číslo?

Jak se sčítalo? Sčítání probíhalo stejně, jako naše sčítání čísel zapsaných pod sebou. Sčítaly se jednotlivé řády, jak jsme zvyklí i v našem zápisu. 1323 Pro sčítání používali Egypťané slovo iri nebo wah Ve významu „spojit“. + + 4159 5482

Sečtěte 23 17 56 24 79 41 23 + 56 = 79 17 + 24 = 41 123 + 1048 = 1171 314 + 68 = 382 330 + 1804 = 2134

Jak se odčítalo? Odčítání probíhalo stejně, jako naše odčítání čísel zapsaných pod sebou. Pro odčítání používali Egypťané slovní spojení iri wedžat ve významu „spočítej zbytek“, nebo chebi ve významu „zmenšit“. Výsledek byl označován jako wedžat („zbytek“). 14 – 6 = 8

Odečtěte Nechybí vám v zápisu posledního příkladu nuly? 54 – 22 = 32 113 – 34 = 79 201 – 24 = 177 Nechybí vám v zápisu posledního příkladu nuly?

Jak se násobilo? Pro násobení používali Egypťané slova iri a r-sep ve významu „sečti x y-krát“ , Jak můžete hledat násobky čísel, pokud si nepamatujete násobilku?

Egypťané používali zdvojnásobování většího čísla a výsledek složili z těchto dvojnásobků. Pro jednoduchost se vrátíme k arabskému pozičnímu zápisu čísel. Pojďme si postup ukázat na jednom příkladu.

Vynásobte bez kalkulačky čísla 13 a 24. 1 24 2 48 4 96 8 192 192 + 96 + 24 = Číslo 13 lze sestavit z mocnin dvou: 13 = 8 + 4 + 1. Vybrané násobky označovali Egypťané čárkou na začátku řádku. 312

Vynásobte egyptským postupem čísla 15 a 17: 15 · 17 = ? 1 17 2 34 4 68 8 136 17 + 34 + 68 + 136 = 255

Jaké násobky byste použili vy! 15 · 17 = ? 15 · 17 = ? Také Egypťané občas používali i jiné násobky, které uměli lehce zobrazit. násobky 10 pěti 10 170 5 85

Z paměti vynásobte egyptským postupem čísla: 12 · 21 = ? 1 21 2 42 4 84 8 168 84 + 168 = 1 21 2 42 10 210 252

Jak se dělilo? Dělení probíhalo podobně jako násobení. Vytvořili si násobky dělitele. Ty sčítali, dokud se nedosáhlo hodnoty dělitele. Pro dělení používali Egypťané slovo iri r germet ve významu „počítej pokud nenajdeš“, méně často slovo nis ve významu „vyděl“.

Vydělte 221 číslem 13. 1 13 2 26 4 52 8 104 16 208 208 + 13 = 221 16 + 1 = 17 Výsledek dělení je 17.

Vydělte egyptským postupem Vydělte 259 číslem 37. Vydělte 391 číslem 17. Vydělte 209 číslem 19. 37 + 74 + 148 = 259  1 + 2 + 4 = 7 17 + 34 + 68 + 272 = 391  1 + 2 + 4 + 16 = 23 259:37= 19 + 38 + 152 = 209  1 + 2 + 8 = 11

Konec první části

Grafické opisy zlomků Berlínského papyru z obou stran a fotografie dřevěného loktu (měřidlo) Berlínský papyrus, dřevěné tabulky

Fotografie části Rhindova papyru a ostrakon Rhindův papyrus, ostrakon

Použité zdroje: BEČVÁŘ, Jindřich, Martina BEČVÁŘOVÁ a Hana VYMAZALOVÁ. Matematika ve starověku: Egypt a Mezopotámie. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 371 s. Dějiny matematiky (Prometheus), sv. 23. ISBN 80-719-6255-4. VYMAZALOVÁ, Hana. Staroegyptská matematika: hieratické matematické texty. Vyd. 1. Praha: Český egyptologický ústav, 2006, 155 s. Dějiny matematiky (Český egyptologický ústav), sv. 31. ISBN 80-730-8156-3. VYMAZALOVÁ, Hana. Počty v zemi faraonů: matematika stavitelů pyramid. Praha: Český egyptologický ústav Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2008, 32 s. ISBN 978-80-7363-215-1. VYMAZALOVÁ, Hana a Filip COPPENS. Moudrost svitků boha Thovta: vědecké poznání za vlády faraonů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2011, 352 s. ISBN 978-807-3083-588. JOHNSON, Paul. Civilizace starého Egypta. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 262 s. ISBN 80-200-0949-3.

Obrázky Snímek 1 Snímek 3 Snímek 4 Snímek 5 Snímek 6 Snímek 7 Snímek 8 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thoth.svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thoth.svg http://nd01.jxs.cz/197/156/8237c60d3f_23536666_o2.jpg Snímek 3 J. Osčádal: osobní album – Gíza a Abú Simbel Snímek 4 http://www.touregypt.net/images/touregypt/neferrenpet31.jpg Snímek 5 Zdroj 1) strana 12 Snímek 6 J. Osčádal: osobní album – Chrám v Edfu Snímek 7 zdoj 3) strana 4 Snímek 8 http://www.iut.univ-paris8.fr/%7Erosmord/Intro/img90.gif http://www.jimloy.com/hiero/woman.gif http://www.jimloy.com/hiero/man.gif Zdoj 3) strana 5 Snímek 10 Zdroj 4) strana 45 Snímek 12 Zdroj 1) strana 38 http://nd01.jxs.cz/986/393/b475b34720_14149078_o2.jpg

Obrázky Snímek 14 Snímek 16 Snímek 17 Snímek 18 Snímek 19 Snímek 20 http://euler.slu.edu/~bart/egyptimage/queens/UC30037ostracon-tausret.jpg Zdroj 5) strana 117 Snímek 16 Zdroj 3) strana 10 Snímek 17 Zdroj 3) strana 5 a koláže Snímek 18 J. Osčádal: vlastní koláž ze zdroje 3) Snímek 19 J. Osčádal: osobní album – Karnak jižní stěna chrámu u jezera Snímek 20 Snímek 21 Snímek 22 Snímek 23 Snímek 33 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thoth.svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thoth.svg