Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Advertisements

Rovnice s absolutními hodnotami
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Ekvivalentní úprava rovnic
Soustava lineárních nerovnic
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tematický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
2.2 Kvadratické rovnice.
Neúplné kvadratické rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Řešení rovnic Lineární rovnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_770.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
LINEÁRNÍ NEROVNICE, SOUSTAVY LINEÁRNÍCH NEROVNIC O JEDNÉ NEZNÁMÉ
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratická rovnice s parametrem
KVADRATICKÉ NEROVNICE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Iracionální nerovnice
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Ryze kvadratická rovnice
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Soustava lineárních nerovnic
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Nerovnice v podílovém tvaru
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Ryze kvadratická rovnice
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Transkript prezentace:

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou Leoš Turnovský Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou Při řešení rovnic, v nichž neznámá je pod odmocninou, budeme někdy obě strany rovnice umocňovat na druhou. Jedná se o důsledkovou úpravu, při níž se sice žádné řešení neztratí, ale některá řešení můžou přibýt. Zda vypočtená řešení jsou vskutku řešeními výchozí rovnice, budeme zjišťovat zkouškou. Ovšem v případě, kdy pro všechny hodnoty neznámé z množiny čísel, v níž rovnici řešíme, jsou obě její strany nezáporné nebo obě nekladné, je umocnění obou stran rovnice úpravou ekvivalentní. V takovém případě proto není zkouška nutná.

Příklad 1 Řešte rovnici Řešení 1. způsob řešení / 2 Jediným možným kořenem dané rovnice je číslo . Zkouška Zkouška prokázala, že číslo danou rovnici opravdu splňuje.

Příklad 1 Řešte rovnici Řešení 2. způsob řešení Odmocnina na levé straně je definovaná pouze tehdy, když , tj. pro . Rovnici tedy řešíme v intervalu . Pro každé číslo x z tohoto intervalu jsou obě strany dané rovnice nezáporné, jejich umocnění na druhou je proto v intervalu ekvivalentní úpravou. Stejně jako v 1. způsobu řešení vypočteme . Protože , je číslo (jediným) kořenem dané rovnice. (Po předchozích úvahách zkoušku dělat nemusíme.)

Příklad 2 Řešte rovnici Řešení 1. způsob řešení / 2 Zkouška Jediným možným kořenem dané rovnice je číslo .

Příklad 2 Řešte rovnici Řešení 2. způsob řešení Danou rovnici řešíme v intervalu . Levá strana má pro každé nezápornou hodnotu, rovnici proto nemůže splňovat žádné číslo x, pro které je pravá strana záporná, tj. žádné . Pro všechna řešení dané rovnice musí tedy platit . Proto stačí, budeme-li rovnici řešit v intervalu Pro jsou obě strany nezáporné, umocnění na druhou je tedy v intervalu ekvivalentní úpravou. Z vypočtených kořenů , patří do intervalu pouze druhý. Daná rovnice má jediné řešení .

Příklad 3 Řešte rovnici Řešení 1. způsob řešení / 2 Zkouška Při provádění zkoušky zjistíme, že pro y = 2 nejsou odmocniny v dané rovnici definovány, výrazy 5 – 5y a 3y – 11 mají totiž pro y = 2 zápornou hodnotu -5. Daná rovnice nemá žádné řešení.

Příklad 3 Řešte rovnici Řešení 2. způsob řešení Aby byly obě odmocniny definovány, musí platit a zároveň , tj. a zároveň , což však neplatí pro žádné číslo y. Nemusíme tedy nic počítat a můžeme rovnou prohlásit, že daná rovnice nemá žádné řešení.

Příklad 4 Řešte rovnici Řešení / 2 Zkouškou zjistíme, že kořenem dané rovnice je pouze číslo .

Příklad 5 Řešte rovnici Řešení Protože výraz je definován pro každé a protože pro každé jsou obě strany rovnice nezáporné, je tentokrát umocnění na druhou ekvivalentní úpravou: /2

Příklad 6 Řešte rovnici Řešení 1. způsob řešení Umocněním na druhou a jednoduchou úpravou dostaneme rovnici . Jejím řešením je každé . Avšak ne každé reálné číslo x je řešením dané rovnice. Zkoušku dosazováním jednotlivých čísel tentokrát provést nelze (těchto čísel je nekonečně mnoho). Pokračování na další straně.

Příklad 6 Řešte rovnici Řešení 1. způsob řešení Uvažujeme takto: Kvadratický trojčlen pod odmocninou má dvojnásobný kořen , jeho rozklad na kořenové činitele je , proto je nezáporný pro všechna definovaná. Levá strana je pro každé nezáporná, řešením proto mohou být pouze ta čísla x, pro něž je nezáporná i pravá strana, tj. pouze čísla . Můžeme tedy omezit na řešení dané rovnice v tomto intervalu, který je zároveň jejím řešením.

Příklad 6 Řešte rovnici Pokračování na další straně. Řešení 2. způsob řešení Upravíme levou stranu: Daná rovnice je tedy ekvivalentní s rovnicí tj. Řešením jsou právě všechna čísla x, pro která platí tj, Pokračování na další straně.

Příklad 6 Řešte rovnici Řešení 2. způsob řešení Nyní přikročíme k nerovnicím s neznámou pod odmocninou. Nejprve si rozmyslíme, jak je to u nich s umocňováním na druhou. Je jasné, že pro libovolná dvě nezáporná čísla a, b platí a < b právě tehdy, když a2 < b2 , a pro libovolná dvě nekladná čísla c, d platí c < d právě tehdy, když c2 > d2 . Proto v případě, kdy pro všechny hodnoty neznámé z množiny čísel, v níž nerovnici řešíme, jsou obě její strany nezáporné, resp. obě nekladné, je umocnění obou stran nerovnice na druhou ekvivalentní úpravou; v případě nezápornosti obou stran se znak nerovnosti nemění, v případě jejich nekladnosti musíme znak nerovnosti obrátit. Jestliže je jedna strana nerovnice nezáporná a druhá nekladná, vidíme na první pohled, je-li nerovnice splněna , nebo ne.

Příklad 7 Řešte rovnici Řešení Kvadratický trojčlen pod odmocninou má záporný diskriminant a kladný koeficient kvadratického členu, proto je kladný a odmocnina je definovaná pro každé . Levá strana dané rovnice je vždy kladná. Podle znaménka pravé strany rozlišíme dva případy. a) Pro všechna je levá strana kladná a pravá strana záporná, všechna tato x proto danou nerovnici splňují. b) Pro jsou obě strany nerovnice nezáporné. Umocněním obou stran na druhou (v intervalu jde o ekvivalentní úpravu) dostaneme nerovnici jejímž řešeními jsou všechna . Množina všech řešení dané nerovnice v intervalu je Množina všech řešení dané rovnice v R je Danou rovnici splňuje každé reálné číslo

Příklad 8 Řešte rovnici Řešení Kvadratický trojčlen pod odmocninou je nezáporný pro . Pouze pro tato u je odmocnina definovaná. Danou nerovnici tedy řešíme v intervalu . Pro všechna je levá strana nezáporná a pravá strana kladná. Umocnění na druhou je proto pro ekvivalentní úpravou: /2 Množina všech řešení dané nerovnice je

Úlohy