Při tvorbě digitálních učebních materiálů. je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_08/3/14 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Autorský zákon Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Advertisements

CC licence v praktickém využití Tento dokument podléhá licenci Creative Commons Lukáš Gruber Prezentace.
Grafický editor GIMP (13)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Autorské právo v nerovnováze Poznámky k debatě Autorská práva, kultura kopie, sdílení a umělecká tvorba 24. dubna 2012, FAMU Petr Jansa Tuto prezentaci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obrazový materiál Název školy
Grafický editor GIMP (13)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VÍTÁME VÁS KA 02 ODBORNÉ SEMINÁŘE PRO VEDOUCÍ PRACOVNÍKY.
Digitální učební materiál
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„ O podání návrhu na uzavření smlouvy jde i tehdy, směřuje-li projev vůle i vůči neurčitému počtu osob. Obsah smlouvy nebo její část leze určit také odkazem.
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Komplexní řešení „Šablon klíčových aktivit“ projektu EU peníze školám autorský zákon, povinnost předání licence MŠMT Jednoduchý software na tvorbu veškerých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Wikipedie Vojtěch Dostál wikimedia.cz.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Archiv českého webu (Webarchiv) a CC Lukáš Gruber.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
V Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Referát č.8 Daniela Venusová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník:7. Datum vytvoření:Březen.
Citace textů Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_25_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Brabcová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní výkresová dokumentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Autorská práva. Autorské dílo  dílo literární  dílo umělecké  dílo vědecké,  počítačový program  databáze  fotografie  trvají po dobu autorova.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_INF_612 Jméno autora: Mgr. Marie Kardová.
Druhy aplikačních programů – rozdělení podle účelu 1
Software Počítače - rozdělení podle účelu
Grafické programy - opakování
TÉMA: Počítačové systémy
Software počítače – rozdělení podle finanční dostupnosti
Software počítače – rozdělení podle finanční dostupnosti
autorský zákon, povinnost předání licence MŠMT
Právní aspekty zpřístupňování otevřeného vzdělávání
Užití autorských děl na Internetu a z Internetu Marie Šebelova, advokátka.
Transkript prezentace:

při tvorbě digitálních učebních materiálů

je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice

Autorský zákon  Neporušuje jej ten, kdo použije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu.  Platí však, že z toho nesmí mít učitel nebo vědec finanční prospěch.  Texty v ČR lze použít 70 let po smrti autora, či reedice díla.  U obrázků musíme vždy žádat o souhlas autora.

Dodržování autorských práv = užití citací (doslovné převzetí výňatku, malé části původního díla) Knižní zdroje - všechny tištěné monografie, knihy, ale také oskenované nebo vizualizované a digitalizované obrázky, například z učebnic a skript.  PŘÍJMENÍ, Jméno autora. Název knihy: podnázev. Vydání. Místo vydání: Název nakladatelství, rok vydání. Počet stran. ISBN. Zdroje z časopisů:  Autor. Název článku: podnázev článku. Název: podnázev seriálu. Rok vydání, svazek/ročník, číslo, rozsah stran. Standardní číslo (ISSN). Zdroje z učebnic - použijeme-li text z učebnice daného předmětu, pro který zpracováváme digitální učební materiál, stačí klasická citace (viz knižní zdroje).

Internetové zdroje: všechny externí internetové zdroje, které byly pro vznik DUM použity, či které uvádějí zmiňované údaje.  PŘÍJMENÍ, Jméno autora stránky. Název stránky [online]. Místo vytvoření: Datum vytvoření / datum aktualizace stránky [datum citování]. Adresa stránky. Dostupné z www: [URL] Problém: někdy nejsou uvedeny všechny potřebné informace, mezi jinými autor. V takovém případě je vhodné zaměřit se na níže uvedené: - název internetové stránky - ne vždy se shoduje s názvem v URL adrese - datum citování, tj. kdy jsme obsah (text) z internetové stránky stáhli / použili v naší práci - konkrétní URL adresa společně s textem "Dostupné z/na:"

Creative Commons (CC) - soubor veřejných licencí, které přinášejí nové možnosti v oblasti publikování autorských děl: posilují pozici autora při rozhodování za jakých podmínek bude dílo veřejně zpřístupněno. Licenční ujednání ve srozumitelné formě – piktogramy. Právo dílo šíři licencovaného dílo je možné šířit, tzn. kopírovat, distribuovat a sdělovat veřejnosti, zároveň lze dílo zařadit do souborného díla (např. časopis, sborník) a jako jeho součást jej v nezměněné podobě šířit dál.

Creative Commons (CC) – piktogramy. Právo dílo upravovat - pozměňovat či doplňovat díla, umožňuje také celé licencované dílo nebo jeho část zpracovat s jiným dílem, např. dramatizace, překlad, úprava digitálních fotek, zhudebnění nebo remixování hudebních skladeb. Prvky určující podmínky, které je nutno při nakládání s dílem respektovat: Uveďte autora. Nepoužívejte komerčně. Uveďte licenci. Nezasahujte do díla.

Wikisource (česky Wikizdroje) – projekty nadace Wikimedia. Wikimedia Česká republika Jedná se o množství výukových objektů na známé svobodné encyklopedii Wikipedie.  zveřejněné texty včetně románů  dopisy  proslovy  ústavní a dějinné dokumenty  zákony atd.

Openphoto – PDphoto – Wikimedia Commons – Gimp Savvy – Visual Dictionary Online – Living Archives Collections – Clker – PDClipart – Microsoft Office Klipart –

Povolené formáty dokládání vzdělávacích materiálů jsou:  PDF/A  JPEG PNG, TIFF, (pro fotografie)  GIF  MPEG-2 (pro videa)  MP3 (pro zvukové záznamy), MP2, WAV

 III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – při realizaci této šablony je příjemce finanční podpory povinen přiložit k projektovému záměru a k závěrečné monitorovací zprávě vstupní a výstupní evaluaci z nástroje Profil Škola21.  Profil Škola21 je volně dostupný on-line nástroj, který pomůže škole nastoupit cestu proměny do podoby moderní organizace připravující žáky na život v 21. století, konkrétně umožní zhodnocení aktuálního stavu zapojení ICT do mnoha oblastí života školy.  Celkem 29 indikátorů je tematicky rozděleno do pěti různých oblastí. Zařazením Vaší školy do některé ze čtyř fází u každého indikátoru si ujasníte, v jakém stadiu se nacházíte a kam by měl vývoj školy dále směřovat.