Rozmnožování rostlin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
Reprodukční mechanismy
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Jak se rostliny přizpůsobily
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
STONEK.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Rozmnožování obratlovců
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
R O S T L I N Y R Y B N Í K A A J E H O O K O L Í
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Co jsme již poznali.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Rozmnožování buněk
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Rostliny.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
Vegetativní množení hrnkovek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Rozmnožování rostlin Jméno autora Datum vytvoření Září 2011 DUM 10
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
BOTANIKA.
Živá příroda.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Stonek.
Nepohlavní - vegetativní
Transkript prezentace:

Rozmnožování rostlin

Rozmnožování nepohlavní (vegetativní) je typ množení, při kterém nový jedinec vzniká z jedné buňky, tkáně nebo části orgánu mateřské rostliny. K nepohlavnímu rozmnožování vytvářejí některé rostliny zvláštní nepohlavní rozmnožovací orgány. Například jahodník, netřesk a jiné vyhánějí v létě z paždí přízemních listů šlahouny, které v určité vzdálenosti od mateřské rostliny zakořeňují a v místě zakořenění vyrůstají dceřiné rostliny. Jiné rostliny se rozmnožují oddenky (kosatec, pýr), hlízami (brambory, jiřiny), cibulemi (česnek, lilie).

Nový orgán, případně celý jedinec u vyšších rostlin, může vzniknout z latentních meristémů, např. adventivní kořeny vznikají z pericyklu stonku (toho se využívá při zakořeňování větviček některých dřevin – množení pomocí stonkových řízků). U některých  rostlin se latentní meristémy vyskytují také v listech (begonie, saintpaulie) a mohou se rozmnožovat pomocí listových řízků.

Při vegetativním rozmnožování nedochází k redukci počtu chromozomů, nový jedinec má genotyp shodný s mateřskou rostlinou, a proto i shodné vlastnosti. Pro reprodukci některých rostlin může být vegetativní rozmnožování důležitější než pohlavní rozmnožování. Této skutečnosti se využívá v zemědělské a zahradnické praxi. Dřeviny se rozmnožují např. pomocí oddělků, očkováním a roubováním, z odkopků apod.

Rozmnožování pohlavní Rozmnožování pohlavní. Při tomto způsobu rozmnožování dochází ke splynutí haploidní samčí pohlavní buňky se samičí haploidní pohlavní buňkou za vzniku diploidní zygoty. Zygota se mnohonásobně dělí a mění na zárodek (embryo) nového organismu. U semenných rostlin je to semeno, které je schopné překonávat i po dlouhou dobu značně nepříznivé podmínky. Po nabobtnání vodou se v semeni životní děje zrychlí, a jsou-li splněny další podmínky (teplo, světlo, živiny), vyroste v novou rostlinu. Vlastnosti jedince vzniklého ze semene ovlivňují oba rodičovští jedinci. Mohou vznikat rostliny s vhodnějšími vlastnostmi.  

Otázky na závěr: 1) Pomocí čeho se mohou rostliny rozmnožovat? 2) Pomocí čeho se rozmnožují dřeviny? 3) Na co se mění zygota?