Letové zkoušky TJ 100C na L-13TJ
Ověření letových vlastností TJ 100C Účel zkoušek: ověřit provozní a startovací obálku TJ 100C, včetně ověření opětného spouštění motoru za letu ověřit maximální výšku spuštění motoru při minimálních dosažitelných teplotách okolí ověřit stabilní chod motoru v celém provozním rozsahu rychlostí a výšek letu kluzáku ověřit vliv sklonu na chod motoru měření charakteristik motoru – vlivu teploty a tlaku nasávaného vzduchu na parametry motoru, v rozsahu výšek a rychlostí letu pro prokázání startovací a provozní obálky ověřit letové vlastnosti motoru TJ 100C z hlediska jeho plné funkčnosti v podmínkách záporného přetížení
Příprava před prvním výškovým letem 17.8.2007 – pilot P. Tomana
Výškový let do FL 240 (7320m) – 14.9.2007 J. Hammer
Výškový let do FL 320 (9760m) – 6.8.2008 J. Hammer
Instalace nové nádrže a měřící ústředny
Grafický záznam dat z měřící ústředny Měřené parametry: Teplota paliva na vstupu do motoru (tp 1) Barometrická teplota (tb) Barometrický tlak (pb) Tlak paliva na vstupu (pp1) Tlak paliva za čerpadlem (pp2) Tlak oleje za filtrem (p03) Tlak vzduchu za kompresorem (p2c) Celkový tlak ve výstupní trysce motoru (p5c) Teplota výfukových plynů (t4c) Teplota oleje v nádrži (t0n) Teplota vzduchu za kompresorem (t2c) Průtok paliva do motoru (fp1) Tah motoru (Ft) Rychlost letu (v) Otáčky motoru (n_main) Výška letu (alt_h)
Dosažené výkony a poznatky při výškových letech L-13TJ Ověření schopnosti stoupání motoru nad hladinu 9.000 m AMSL Maximální dosažená výška z aerovleku – 9760 m AMSL Maximální dosažená výška ze země (40l paliva) – 4500m AMSL Absolutní hodnota výšky stoupání (80l paliva) – 6400m Schopnost startovatelnosti motoru ve výšce 6700 m AMSL Potvrzení stability chodu motoru při prudké akceleraci a deceleraci v různých letových hladinách Potvrzení stability chodu motoru v podmínkách záporného přetížení Celková doba chodu motoru při letových zkouškách cca 26 hodin Celkový počet zkušebních letů L13-TJ – 62