Přiblížení jednotky tlaku žákům prostřednictvím lidského těla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Digitální učební materiál
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Dýchací soustava- mechanika dýchání
Nervová soustava.
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
zpracovaný v rámci projektu
Nervová soustava- receptory
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Téma: Vzájemné působení těles, síla a její měření Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Cévní a dýchací soustava
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Autor: Lenka Kraváčková
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Mechanika kapalin a plynů
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Receptory: Olga Bürgerová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_TLAK.
Biofyzika dýchání. Spirometrie
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Křivka krevního tlaku.
Plíce (řecky pneumon, latinsky pulmones)
Systolický, diastolický a střední tlak krve
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
VY_32_INOVACE_
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Krevní tlak a Pletysmografie
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Přiblížení jednotky tlaku žákům prostřednictvím lidského těla Autor: Iva Vlková Vedoucí práce: Libor Koníček, Mgr., Ph.D. V Ostravě, 2013

Téma disertační práce: Zavádění fyzikálních pojmů prostřednictvím počítačem podporovaných měření ve vazbě na biologické objekty v základním vzdělávání.

Proč? spojení „příjemného s užitečným“ (vytvořit si pomůcky pro svoji učitelskou praxi + zvýšit si vzdělání) dnešní žáci vnímají PC ve výuce jako její nedílnou součást myslím si, že lidské tělo je dobrým motivačním prvkem mezipředmětové vztahy

Cíle disertační práce: výběr fyzikálních veličin (veličiny, s jejichž pochopením mohou mít žáci „problémy“ + dají se proměřit pomocí PC) – mezipředmětové vztahy sestavit pracovní listy pro laboratorní práce, příp. pro demonstraci přímo ve vyučovací hodině) ověřování v praxi

Čidlo krevního tlaku Fyziologie tlaku krve krevní tlak v těle vzniká srdeční činností, tzn. stahováním a ochabováním srdce – systolický a diastolický tlak tlak je nejlépe měřitelný na velkých tepnách v blízkosti srdce historicky existují dvě metody na měření krevního tlaku – přímá a nepřímá nejčastěji jej měříme tonometrem a fonendoskopem

Hodnocení měření z grafu je patrné, že při maximálním tlaku manžety na tepnu, krev tepnou neprochází uvolněním tlaku v manžetě, začne krev pozvolna manžetou procházet tento pokles tlaku v manžetě je v grafu zachycen v první třetině křivky

z grafu je patrné, že provedené měření je oscilační ve chvíli, kdy dojde poprvé k vyrovnání tlaků mezi tlakem v manžetě a tlakem krve v tepně, ve fonendoskopu je slyšet šelest a v grafu sledujeme první výkyvy (oscilace) při první šelesti měříme systolický tlak, při poslední šelesti tlak diastolický poté se v grafu objeví pozvolný pokles z grafu je patrné, že provedené měření je oscilační

zařadíme do výuky při probírání učiva - tlak v tekutinách v souvislosti s tímto můžeme navést žáky na úlohy typu: Jaký tlak působí na lidské tělo při potápění do hloubky 2m, 10m?

Do jakých hloubek se pouštějí potápěči? Který orgán může být při neuváženém potápění poškozen? 3. Kdy při potápění vzniká problém? 4. K čemu slouží hyperbarická komora?

Čidlo tlaku Fyziologie dýchání zevní dýchání představuje vlastní výměnu plynů mezi organismem a zevním prostředím a bude pro nás výchozím vdech se uskutečňuje napětím bránice, zvednutím hrudníku a ostatními tzv. pomocnými dýchacími svaly, které hrudní koš rovněž zdvihají výdech způsobují svaly přední stěny břišní (břišní tlak), které vytlačují bránici nahoru a zmenšení objemu hrudníku a plic, které nastává díky hmotnosti a elasticitě pasívně

Hodnocení měření: z grafu vyčteme hodnoty tlaku při „nádechu“ (nasátí vzduchu) a „výdechu“ (vyfouknutí vzduchu) Doplňující úlohy: Z jaké hloubky můžeme „nasát“ tekutinu? Vysvětli, proč nenafoukáš pneumatiku auta a balónek ano. Rozhodni, ve kterém balónku je větší tlak – v balónku s větším či menším objemem?

Spirometr použit pro „vykreslení“ základní jednotky rychlosti – m/s měří objemový průtok tekutin, z něhož při znalosti obsahu plochy dopočítáme rychlost proudící tekutiny

Siloměr Fyziologie kůže a kožní receptory funkcí nervového systému jsou dva mechanismy mozkové kůry: 1) vytváření dočasných spojů a 2) analýza vnějšího a vnitřního prostředí. systém je vytvořen ze tří částí: a) periferní konec – jde o tzv. přijímací zařízení, receptory, v nichž působením podnětu vzniká podráždění, které je přenášeno v podobě vzruchu; b) převodní část – dostředivá nervová dráha a nižší části ústřední nervové soustavy – slouží k předávání vzruchů do senzorické oblasti mozkové kůry; c) ústřední část neboli senzorická oblast mozkové kůry.

receptory (čidla) jsou trojího typu – tzv receptory (čidla) jsou trojího typu – tzv. interoreceptory (reagují na změny probíhající uvnitř orgánů), proprioreceptory (reagují na podráždění způsobené kosterním svalstvem) a exteroreceptory (přijímající podněty z vnějšího – zrak, sluch, čich, chuť a kožní receptory) Weber prováděl pokusy, při kterých zkoumal rozdílový práh tlakových receptorů kůže - rozdílový práh pro dotekové čidla Weber stanovil 1/29; Fechner svými pokusy zobecnil Weberův zákon na všechny receptory

Siloměr použijeme: při zavěšování těles (při měření tíhové síly, tíhy tělesa) při stisku rukou (při měření tlakové síly) při „tlačení“ siloměru (k vytváření tlakové síly)

Hodnocení měření: z grafu je patrné, že palec a dlaň ruky jsou místa, která jsou přivyklá odolávat velké působící síle loketní jamka je nejcitlivější na velikost působící síly při daném obsahu plochy

Návodné úlohy: sepište místa na svém těle, která vám připadají nejcitlivější a nejméně citlivá a měřením ověřte

Děkuji za pozornost.

Použitá literatura Bohuněk, Jiří a Kolářová, Růžena. 2000. Fyzika 7. rořník ZŠ. Praha : PROMETHEUS, spol. s r.o., 2000. 80-7196-119-1. Rauner, Karel. 2006. Fyzika 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Pzeň : Nakladatelství Fraus, 2006. 80-7238-525-9.

Silbernagl, S. 1993. Atlas fyziologie člověka Silbernagl, S. 1993. Atlas fyziologie člověka. Praha : Grada Avicenum, 1993. 80-85623-79-X Koníček, Libor. 2009. Počítačem podporované experimenty v přírodovědném vzdělávání, 2009, Ostrava : Ostravská univerzita. Antal, Juraj a kol. 1962. Učebnice fyziologie 2. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1962.

Pracovní list Název: Měření krevního tlaku Příprava: 1) Na internetu se seznam s fyziologií tlaku krve 2) Připrav si měření podle přiloženého návodu Pomůcky: čidlo SenSymSDX05D4, systém Education Laboratory Board, měřící program eProLab, gumová manžeta, gumové hadičky manžety, gumový balónek s tlakovým ventilem Řešení: 1) Sestav měření (čidlo připoj k systému Education Laboratory Board, zapni program eProLab, spusť modul HiScope) 2) Ke zvolenému čidlu navol proměnnou, vzorkovací frekvenci a čas 3) Manžetu připevni na levou paži měřeného objektu 4) Spusť měření 5) Balónkem nafoukni manžetu 6) Z grafu vyvoď závěr měření 7) Měření zopakuj pro pravou paži a pro jinou část těla měřeného objektu 8) Celé měření zopakuj pro případ, že měřený objekt bude před a po námaze, před a po jídle apod.

Pracovní list Název: Měření tlaku na kůži Příprava: 1) Na internetu se seznam s fyziologií kůže a kožními receptory 2) Připrav si měření podle přiloženého návodu Pomůcky: čidlo ručního siloměru, systém Education Laboratory Board, měřící program eProLab, závaží o stejném obsahu plochy a různé hmotnosti Řešení: 1) Sestav měření (čidlo siloměru připoj k systému Education Laboratory Board, zapni program eProLab, spusť modul HiScope) 2) K vybranému čidlu navol proměnnou, vzorkovací frekvenci a čas 3) Vypočítej si obsahy ploch jednotlivých závaží podle vztahu: S = πr2 4) Spusť měření, na siloměr postupně zavěšuj závaží o různé hmotnosti 5) Do tabulky zapisuj naměřené hodnoty i subjektivní pocity měřeného objektu

Pracovní list Název: Měření akustického tlaku Příprava: 1) Na internetu se seznam s fyziologií sluchového ústrojí člověka a cestou přenosu zvuku 2) Připrav si měření podle přiloženého návodu Pomůcky: čidlo hlukoměru, systém Education Laboratory Board, měřící program eProLab, zdroj zvuku (hudební nástroj, ladička, …) Řešení: 1) Sestav měření (čidlo hlukoměru připoj k systému Education Laboratory Board, zapni program eProLab, spusť modul HiScope) 2) K vybranému čidlu navol proměnnou, vzorkovací frekvenci a čas 3) Spusť měření, hlukoměr natoč ve směru přicházejícího zvuku a přilož k uchu měřeného objektu 4) Proveď převod na jednotky tlaku pomocí převodního vztahu:

Pracovní list Název: Měření expiračního a inspiračního tlaku Příprava: 1) Na internetu se seznam s fyziologií dýchání člověka 2) Připrav si měření podle přiloženého návodu Pomůcky: čidlo tlakový snímač SenSymSDX05D4, systém Education Laboratory Board, měřící program eProLab Řešení: 1) Sestav měření (čidlo SenSymSDX05D4 připoj k systému Education Laboratory Board, zapni program eProLab, spusť modul HiScope) 2) K vybranému čidlu navol proměnnou, vzorkovací frekvenci a čas 3) Spusť měření a proveď hluboký vdech do čidla 4) Celý postup zopakuj pro různě hluboké vdechy do čidla 5) Postup zopakuj pro různě hluboké nádechy z čidla 6) Naměřené hodnoty přepočti podle převodního vztah: 1 mmHg = 1 Torr = 133,3 Pa