Prezentace zoo ŠELMY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aneb naše zážitky a informace o šelmách
Advertisements

Jaguár americký.
Medvědi.
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Šelmy (Carnivora).
Hlavní zdroj: Šelmy psovité Hlavní zdroj:
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání.
Predátoři.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Primáti Martin Man Jan Dresler.
2. laboratorní práce Zkoumání lebek savců – masožravce a býložravce
DINGO (Canis lupus dingo) KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Austrálie
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Po stopách ohrožených zvířat
Savci lesa šelmy.
Tropický deštný les SAVCI.
Řád: PLOUTVONOŽCI.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
VY_52_INOVACE_PŘ.7. 04_Kočkovité šelmy Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Vypracovala Martina Šanderová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
36.1 ŠELMY II. Kdo by vyhrál souboj mezi lvem a tygrem?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, tříděním, zástupci a.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nártoun filipínský.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Promykovití Kočkovití Hyenovití
Lasicovití Skunkovití
Autor: Mgr. Eliška Nováková
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
ŠELMY Řád savců přizpůsobených k lovu živé kořisti. Mají zvětšené špičáky, poslední třenové zuby a první dolní stoličky, což usnadňuje trhání kořisti.
SAVANY A STEPI ANETA SMOLÍKOVÁ 4.UBZ.
Čeleď: šelmy kočkovité
Šelmy MEDVĚDOVITÉ Autor: Tereza Štrinclová.
Šelmy medvědovité Sabina Náhlíková IX.A.
Jsou všechny šelmy opravdovými šelmami?
Psovité šelmy.
Psovití RNDr. Václav Procházka.
Tyrannosaurus rex Tyrannosaurus rex Tyrannosaurus rex
Charakteristika řádu ŠELMY
„PLOUTVONOŽCI“(PINNIPEDIA)
Psovité šelmy By: Petr West.
Savci 3 Arnošt Krška.
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY - NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK VYPÁTREJ PODLE INFORMACÍ A OBRÁZKU UKRYTÉ ZVÍŘE. VYBER SI LIBOVOLNÉ POLÍČKO. VYPOČÍTEJ PŘÍKLAD A.
VLK OBECNÝ Tereza Mičkova 8.A. OBSAH Zařazení Jak vypadá ? (obecné informace) Rozdíly mezi psem a vlkem Zajímavostí Obrázky Zdroje.
Šablona : V/2 Sada: 1/24 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace – Kočkovité šelmy Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností na základě odpovědí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
Lasicovití M.Filip. Členění Říše živočichové (Animalia) Kmen strunatci (Chordata) Podkmen obratlovci (Vertebrata) Třída savci (Mammalia) Řád šelmy (Carnivora)
Přírodopis – 8.ročník Savci – psovité šelmy VY_32_INOVACE_
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Šelmy ZŠ Hejnice M. Hradil.
SAVCI ŠELMY KOČKOVITÉ.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zvířata v Lese –test savci 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Hana Svobodová, Iveta Böhmová, 8D.  Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Třída: savci  Řád: šelmy  Podřád: psotvární  Čeleď: medvědovití.
SAVCI II 8. Řád: ŠELMY 1. Čeleď: Šelmy psovité vlk obecný.
Ploutvonožci a sirény Lucie Machovská 3.C.
ŠELMY PLACENTÁLOVÉ.
Autor: Mgr. Pavla Kofroňová Název: Šelmy VY_32_INOVACE_Př.5
Transkript prezentace:

Prezentace zoo ŠELMY

OBECNÉ Šelmy jsou různorodý řád zahrnující okolo 260 placentálních savců. Potravu téměř všech šelem tvoří maso, některé například kočkovití jsou dokonce pravými masožravci, jiné například medvědovití jsou spíše všežravci. Hyenka a mnoho dalších se živí hmyzem. Absolutní výjimkou je panda velká, která je býložravá. Šelmy identifikujeme podle charakteristického tvaru lebky a podle chrupu s typickými špičáky a řezáky.

Tygr ussurijský

ANATOMIE

OBECNÉ : Šelmy se co do velikosti velmi liší, ale sdílí několik podstatných znaků, které je předurčují k loveckému stylu života. Typická šelma je rychlá a hbitá s ostrými zuby a drápy, má vynikající sluch, zrak a čich. V oku je odrazová vrstva, tapetum lucidum, které umožňuje vidět ve tmě. Kočkovité šelmy kromě geparda mají zatahovací drápy a tak si je udržují ostré. Ostatní šelmy mají drápy většinou tupější a nezatažitelné, často je používají k hrabání. Masožravé šelmy mají velmi dobře vyvinuté trháky, jinak je tomu u šelem všežravých a býložravých.

ČELIST Levhart mandžuský Čelisti u většiny šelem jsou mohutné plné ostrých zubů, uzpůsobené pro efektivní zabíjení, ale i porcování kořisti. Dolní čelist je k lebce připojena válcovitým kloubem, takže se může pohybovat jen nahoru a dolů. Pro mocný stisk ostrých špičáků mají vyvinutý spánkový sval, který dosahuje nejvyšší účinnosti při otevřené tlamě. Stoličky a třenové zuby bývají uspořádané do trhákového komplexu, zuby do sebe při skusu dokonale zapadají. Pro trhání používají hlavní žvýkací sval. Počet zubů je 28 – 48, podle druhu.

Kostra Dravé druhy šelem se adaptovaly k rychlému pohybu, který potřebují k pronásledování kořisti. Páteř je velmi pružná, nohy dlouhé, klíční kost značně redukovaná, aby dala větší prostor pro pohyb lopatek. Některé zápěstní kůstky jsou srostlé, čímž umožňují delší krok a zvýšení rychlosti běhu.

Společnost Některé šelmy žijí samotářsky, jiné se spojují do párů. Další se spojují do všemožných skupin. Například lví smečky mají poměrně složitou strukturu, skládají se z několika sobě příbuzných rodin. Lvi, mnohé psovité šelmy a někteří další žijí ve smečkách, společně pečují o mladé, spolupracují při lovu a vůbec spolu tráví většinu času.

Lev

Lov Šelmy jsou jedni z nejefektivnějších predátorů vůbec. Loví ve smečkách ale i osamoceně. K lovu využívají své ostré smysly a velmi často na kořist zaútočí z úkrytu. Některé šelmy se ke kořisti připlíží a kořist uštvou během na dlouhé trati, případně loví skokem po krátkém sprintu. Způsob usmrcení oběti je různý podle druhu šelmy, kočky se zakousnou do šíje a snaží se poškodit míchu, případně prokousnou krk a tím kořist udusí. Psi naproti tomu obětí prudce třesou, až ji zlomí vaz. Oproti tomu lasičky prokousnou kořisti lebku. Šelmy často loví zvířata, jež jsou větší než ony samy. Šelmy od útlého dětství rozvíjejí své bojové schopnosti. Mláďata si spolu často hrají a tím se učí zjišťovat sílu protivníka. Lvi obvykle loví ve smečkách, když se chtějí zmocnit velkého zvířete, tak se samice plíží v rojnici až do vzdálenosti pár desítek metrů, při tom se snaží kořist obklíčit. Po krátkém útoku se snaží skolit zvíře na zem a prokousnout mu hrdlo. Dospělí samci většinou žijí samotářský život, a proto se lovu ve smečce účastní jen málokdy.

Lasice kolčava

Komunikace Šelmy mezi sebou navzájem komunikují a to jak pachovými značkami tak i signály. Pachové značky většinou používají k vymezování teritorií ale i k vyhledávání potencionálního partnera. Když se šelmy potkají, používají ke komunikaci různé pozice a gestikulace, dokonce i výrazy v obličeji hrají roli. Hlasové projevy používají k předávání různých sdělení jako je vstřícnost k partnerovi nebo hrozba nepříteli.

Systém šelem Dříve se šelmy dělily do dvou oddělených řádů: šelmy (Carnivora) a ploutvonožci (Pinnipedia). Skutečně se šelmy z těchto dvou řádů na první pohled liší. Ale při bližším prozkoumání se přišlo na to, že ploutvonožci jsou vlastně šelmy, které se specializovaly na vodní život. Pravděpodobně vznikly z předků společných s medvědovitými.

čeleď: psovití (Canidae) čeleď: medvědovití (Ursidae) Pinnipedia čeleď: lachtanovití (Otariidae) čeleď: mrožovití (Odobenidae) čeleď: tuleňovití (Phocidae) Musteloidea čeleď: pandy malé[2] (Ailuridae) čeleď: lasicovití (Mustelidae) čeleď: skunkovití (Mephitidae) čeleď: medvídkovití (Procyonidae) Podřád: kočkotvární (Feliformia) čeleď: nandinie (Nandiniidae) Feloidea čeleď: kočkovití (Felidae) čeleď: asijští linsangové (Prionodontidae) Herpestoidea čeleď: cibetkovití (Viverridae) čeleď: hyenovití (Hyaenidae) čeleď: promykovití (Herpestidae) čeleď: madagaskarské šelmy (Eupleridae)

Mýval severní

Původ Šelmy vznikly koncem druhohor ve svrchní křídě. Úloha šelem v přírodě Většina šelem se řadí k sekundárním konzumentům, to znamená, že se živí jinými konzumenty. Velké šelmy jsou dokonce vrcholovými konzumenty, tedy v dospělosti nemají přirozené protivníky, a tedy stojí na vrcholu potravní pyramidy. Hlavní úlohou šelem je udržovat ekologickou rovnováhu mezi býložravci a vegetací. Tedy pokud dojde k přemnožení býložravců, což může mít negativní dopady na vegetaci, tak se šelmám daří dobře a tudíž se rychleji množí a snižují stav býložravců.

Medvěd hnědý

KONEC

ČERPÁNO Z : WIKIPEDIA