Příprava rostlin a živočichů na zimu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Voda ve všech skupenstvích
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Den Země – svátek planety
Den, noc, roční období Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.13
Ptáci v okolí lidských sídel
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Organizace ochrany přírody v ČR
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Rostliny na jaře.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Okrasné rostliny Kód VM:
Potravní vazby rostlin a živočichů
Životní podmínky organizmů
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Projekt introdukce orlů skalních v Beskyd e ch Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód:
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
Význam hub a mechů v ekosystému
Výživa rostlin - fotosyntéza
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Domácí zvířata – druhy, chov
Třídění rostlin - stonek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Ovocné stromy v různých ročních obdobích
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Měření délky a hmotnosti
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14
Stavba těla hub, rozmnožování
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Jedovaté rostliny kolem nás
Růst a vývin rostlin.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VY_32_INOVACE_10_ Přírodověda pro 4. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Anotace : Výuka předmětu Člověk a jeho svět
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Živá příroda.
Růst a vývin rostlin.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: VY_32_INOVACE_02_PRVOUKA_PODZIM.
Transkript prezentace:

Příprava rostlin a živočichů na zimu Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.25 Vzdělávací oblast: Přírodověda – živočichové a rostliny v zimě Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: 4. ročník základní školy

Příprava rostlin a živočichů na zimu Když nastane podzim, dny se krátí a teplota klesá, musí se všechny organizmy připravit na nadcházející zimu. Některé druhy ptáků odlétají na jih a zároveň ze severu k nám přiletí druhy jiné. Většina zvířat takovou možnost nemá a musí přečkat zimu u nás. Zima je náročná pro všechny organizmy a pokud se jim příprava nepovede, nemusí se jara dočkat. Jakou formu ochrany před zimou u zvířat znáš? Jak se například přečká zimu medvěd nebo ježek? Co dělá veverka s částí potravy?

Příprava živočichů na zimu Pro zvířata je zima většinou nejtěžším obdobím v roce. Na několik týdnů až měsíců vše přikryje sníh, potravy je málo, dny jsou krátké a noci mrazivé. Živočichové se přizpůsobili a mají různé druhy ochrany. Již na podzim se stěhovaví ptáci přesunou na jih, kde je tepleji. Většina zvířat si udělá tukovou zásobu a jejich kožichy houstnou. Hlodavci jako veverka či křeček si shromaždují zásoby do svých skrýší. Mnoho zvířat zimu přespí v úkrytu (křeček, ježek, plazi). [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sciurus_vulgaris_HD.JPG> [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Russian_Bear.jpg>

Příprava rostlin na zimu S úbytkem světla a tepla rostliny na podzim omezují růst a vypařování vody. Důležité jsou zásobní látky. Protože v zimě není dostatek slunečního svitu a voda v nich by zmrzla, neplýtvají rostliny energií. Naopak ji různými způsoby ukládají na jaro, aby opět mohly vyrůst. Jednoleté byliny ukládají látky v semenech, která přečkají zimu v půdě a na jaře vyklíčí. Tyto rostliny musí vyrůst a vykvést během roku, protože v zimě odumřou. Např. obilí nebo hrách. Dvouleté rostliny v 1. roce ze semene vyklíčí a vyrostou, naberou energii. Tu pak uloží do podzemní části (kořen, hlíza), ze které na jaře 2. roku vyrostou znova, vykvetou, vytvoří semena a odumřou. Dřeviny jsou trvalejší. Neodumírají, stahují mízu do kořenů a shodí listy. Vyschlá nadzemní část vydrží mráz a na jaře s obnoveným přísunem mízy dřeviny raší. U některých první květy než listy.