Einsteinem to nekončí, aneb fyzika kolem nás …

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

PRÁCE VYKONANÁ PLYNEM.
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Klimatizační zařízení
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
KM STUDIOS presents - Bugatti Veyron - Bugatti Veyron je nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. sériově vyráběnýautomobilsériově vyráběnýautomobil.
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Pístové spalovací motory
(čtyřdobý zážehový motor)
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Digitální učební materiál
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Vypracovali:Petr Veselý, Dominik Bauchner
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Tato prezentace byla vytvořena
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Filip Zelenka, Jakub Vičar - C2A
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Elektrárny 1 Přednáška č.3
Transkript prezentace:

Einsteinem to nekončí, aneb fyzika kolem nás … Auto na vzduch Einsteinem to nekončí, aneb fyzika kolem nás … Jan Pajer Minkail Lukmanov Lukáš Gális Základní škola Bor www.zsbor.cz Soutěžní tým: ZŠ Bor – 1 Třída: 9.B

Auto na vzduch Něco z historie: Kde se vzal nápad? V roce 1991 byla založena společnost MDI a v roce 1993 pan Guy Negre začal pracovat na motoru s nízkými zplodinami a rotačním systémem. V roce 1995 bylo 1. otestování motoru ev3 Bi- ENERGY. Automobil byl sestaven kvůli nulovému znečištění ovzduší. Motor EV 3 byl zamontován do vozu série AX. 1. Testy byly na silnici a byly i v televizi v roce 1996. v roce 1997 se dojezd vozidla zvyšuje na 200km ve městě. Roku 1998 byly okružní jízdy ve Francii. MDI koncept zaujal mnoho expertů a samozřejmě také tisk. A konečně v roce 1999 výroba a prodej za pomoci malých dílen, schopných vyrobit 2000 až 6000 aut za rok. Postupně docházelo k technickým vylepšením. Rok 2001 získala společnost homologaci a začala sériová produkce.

Guy Negre Guy Negre, tvůrce motoru na stlačený vzduch, se neobjevil ve světě automobilů zničeho nic. V osmdesátých letech pracoval na vývoji motorů pro letadla, určených pro turistické létání. Byl oceněn za vytvoření 12-ti válcového motoru se systémem rotujících ventilů. Ačkoliv se ukázal být velmi úspěšný, nevzbudil dostatečný zájem u investorů. Guy Negre je vynálezce, obchodování a marketing byly vždy mimo oblast jeho zájmu. Po tomto nepříjemném neúspěchu, kdy jeho jinak skvělý motor nedokázal zaujmout průmyslové producenty se Negre znovu objevuje a ukazuje motor s dvěma palivy, benzin a stlačený vzduch. V roce 1991 založena společnost MDI. Ekonomický základ tvoří 160 partnerů.

Jak motor „na vzduch“ funguje?

2 1 3 první píst nasaje a stlačí vzduch z atmosféry vzduch se pak dostane do kulové komory, kam je poté vstříknut vzduch pod vysokým tlakem z nádrže rozpínání směsi venkovního a stlačeného vzduchu tlačí na píst, který dává vozidlu energii

Jak motor funguje Vzduch První píst nasaje vzduch a začne ho stlačovat Vzduch se dostane do takzvané „kulové komory“ „Vystříkne“ se vzduch z nádrže pod vysokým tlakem Rozpínání vzduchu a venkovního stlačeného vzduchu tlačí na píst Pohyb pístu dává vozidlu důležitou energii – dochází k rozpohybování vozidla. Automobil má dlouhý dojezd díky nádržím ze skelných vláken, které pojmou až 90m3 vzduchu. Rozpínání stlačeného vzduchu se dostane do válce a ten tlačí na píst a ten způsobí pohyb automobilu. Vzduch vzduch, který opustí výfuk je čistší než ten, který byl před použitím (špinavější). Můžeme vysvětlit tím, že vzduch byl ještě přefiltrován. Klimatizační systém používá tento vypouštěný studený vzduch. Díky absenci spalování je možné vyměňovat jedlý olej zřídka, asi po 50000 km.

To nejlepší o motoru MDI Cyklus z MDI motoru 1. fáze komprese Vzduch je v motoru stlačován na 20 barů pístem a zahřeje se při tom až na 4000C. 2. fáze vstřikování vzduchu Ve chvíli kdy se píst přestane pohybovat je stlačený vzduch pokojové teploty vstříknut do válce obsahující horký vzduch. 3. fáze expanze Vstříknutí vzduchu způsobí nárůst tlaku, který začne tlačit na píst a tím se roztočí celý motor. To nejlepší o motoru MDI Motor MDI se nechá aplikovat do mnoha prostředků. Byl otestován v lodích a v automobilech. Motor MDI je ideální pro ekologii, protože nenarušuje životní prostředí a je výborný pro ukládání energie. Motor potřebuje jenom elektrickou baterii. Právě tato baterie (akumulátor) je ve vozidle jediná problematická součást z hlediska ekologie (obsahuje nebezpečné chemické látky). Nicméně tyto baterie jsou dnes ve všech vozech.

Trocha fyziky – související pojmy komprese- stlačování, zmenšování objemu, zvětšování tlaku expanze- zvětšování, rozšiřování, rozpínání rozpínání plynů- vlivem ne příliš velké síly částic plynu a zároveň vlivem tepelného pohybu plyn samovolně zaujímá čím dál větší prostor, rozpíná se. tlak plynu- tepelný pohyb plynu uzavřeného v nádobě způsobuje nárazy molekul plynu na stěny nádoby. ochlazování- přísun studeného vzduchu Patent na systém přídavných ojnic MDI získal patent, dovolující pístu, díky přídavným ojnicím, zastavit se na konci kompresního cyklu dost dlouho, aby vytvořil uvnitř cylindru komoru s konstantním objemem.

Ukázka auta na vzduch V této době máme k dispozici čtyři modely aut. V první řadě bychom se měli zmínit o typu TAXI který má ergonomický design. Potom vám představíme PICK-UP pro jednoduché práce. A nakonec to nejlepší rodinný automobil, který je prostorný. Sedadla lze otočit jak zrovna potřebujete a tím máte přehled co dělají vaše ratolesti při jízdě. Průměrná cena se bude pohybovat kolem 9000 USD. RODINNÝ TAXI PICK-UP

Technické údaje o automobilu jednotný prostor s pěti místy tedy řidič + čtyři pasažéři. Jedny dveře boční pro nástup pasažérů a jedny dveře pro řidiče . řízení je za pomoci ozubených převodů. nádrž je z válce termoplastu zpevněné uhlíkovými vlákny. Objem vzduchu je 30m3 při 300 barech. rozměry vozu jsou: délka je 3,84m šířka je 1,72m a a výška 1,75m. když je vozidlo naložené váží asi tak 700kg. Základní výbava vozu je: systém pro čištění vzduchu vstupující do motoru systém rekuperace energie při zpomalování a brždění kompresor pro naplňování nádrží, který je poháněn elektromotorem panel pro kontrolu vozidla pomocí počítače klimatizace

Výkon vozidla Naše hodnocení Vůz dokáže vyvinout maximální rychlost 130km/h Průměrný dojezd v městském provozu je 200 až 300 km Rychlost doplnění energie trvá tři až čtyři hodiny, pomocí elektrické sítě Rychlost doplnění energie na tlakovací stanici trvá dvě až tři minuty Naše hodnocení Myslíme si, že společnost MDI vymyslela auto, ve kterém se budeme za pár desítek let vozit. Je to také šetrné k životnímu prostředí. Hlavně ve městech budou motory MDI, resp. motory postavené na podobném principu, potřeba.

Jan Pajer, Minkail Lukmanov, Lukáš Gális Základní škola Bor ZÁVĚR Jan Pajer, Minkail Lukmanov, Lukáš Gális Základní škola Bor