BEZPEČNÝ INTERNET PRO KNIHOVNÍKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYBERŠIKANA ANEB NENÍ PŘÍTEL JAKO PŘÍTEL
Advertisements

IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Ochrana dětí na internetu
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
KYBERNETICKÁ BEZPEČNOST A HROZBY PRO NEZISKOVÉ ORGANIZACE
Města ČR – orientace na mapě
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU A KTIVITY A PROJEKTY Nemáte problém? Možná o něm jen nevíte! L ENKA E CKERTOVÁ.
Když se děti samy nabízejí
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Sociální sítě.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
Linka bezpečí a bezpečný internet Searching Session NTK 2013 Praha, 8. října 2013 Peter Porubský.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
METODICKÝ SEMINÁŘ ETWINNING PRO ZAČÁTEČNÍKY. eTwinning eTwinning Partnerství škol v Evropě Projekty spolupráce na dálku Komunita evropský škol.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
B EZPEČNOST DĚTÍ NA INTERNETU : ZAPOJENÍ RODIČŮ DO PREVENTIVNÍCH AKTIVIT Národní centrum bezpečnějšího internetu
Proč je důležité studovat Principy
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
(NE)BEZPEČNÝ INTERNET
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU Nemáte problém? Možná o něm jen nevíte! L ENKA E CKERTOVÁ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Nástrahy internetu.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_130_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
P ROJEKT E S AFETY L ABEL 9. Národní konference eTwinning, , Olomouc Zpracoval: Bc. Roman Máca Národní centrum bezpečnějšího internetu Prvního.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Nebezpečí na Internetu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Kyberšikana Radka Blažková.
Kyberšikana Cyberbulling.
Kyberšikana.
závislost na internetu
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Moderní nástroje komunikace a jejich využití Jiří Vanke Ondřej Čermák.
Saferinternet akademie. Metodiky a vzdělávací bloky. Pavel Vichtera Národní centrum bezpečnějšího internetu.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-09
Transkript prezentace:

BEZPEČNÝ INTERNET PRO KNIHOVNÍKY Národní centrum bezpečnějšího internetu Prvního pluku 347/12a, 186 00 Praha 8 www.saferinternet.cz BEZPEČNÝ INTERNET PRO KNIHOVNÍKY Jihočeská vědecká knihovna ČB, 5.6.2013 Zpracoval: Bc. Roman Máca

Vaše očekávání?

Národní centrum bezpečnějšího internetu Zajímá se o bezpečnost uživatelů internetu („internetový besip“) Výzkum Prevence Intervence Konference, vzdělávací aktivity Soutěže (SAFER INTERNET DAY, únor 2014) Networking Členem INSAFE (celoevropská iniciativa – síť NC) Spolupráce s Google, Facebook, Intel, Policie, úřady samosprávy, Rada Evropy

Vybrané projekty Safer Internet CZ www.saferinternet.cz Praha bezpečně online http://www.ncbi.cz/projekty/praha-bezpecne- online-2012.html NO HATE SPEECH MOVEMENT www.protinenavisti.cz eSafety Label www.esafetylabel.cz

Co je na internetu nebezpečné? Jak se liší rizika na internetu od těch reálných?

REÁLNÝ ŽIVOT VERSUS VIRTUÁLNÍ ŽIVOT Ve virtuálním životě můžeme rozlišit jiná rizika pramenící z Rozdílného pojetí času a prostoru Rozdílného chování lidí Povahy a možností virtuálního prostředí Virtuální život je pro nás stále více významnější.

Drsnej rozchod v Praze http://youtu.be/xbE_JkJYG_o

Rizika internetu Nezákonný a nevhodný obsah Nezákonný obsah (např. dětská pornografie, stránky zaměřené na extremismus atd.) Nevhodný obsah (např. stránky nabádající k sebepoškozování, stránky určené k zesměšňování atd.) Nezákonné a nevhodné chování Nezákonné chování (např. podvody, ovlivnění mravnostní výchovy mládeže atd.) Nevhodné chování (např. kyberšikana, sexting atd.) Rozdíl mezi nezákonným a nevhodným závisí od skutkové podstaty Trestní odpovědnost při neoznámení trestného činu Tenká hranice – Obsah tvoří lidé svým chováním Závislost na internetu

Rizikové skupiny Sociálně ohrožení jedinci v rámci Mládež (Nedělají „řidičák“ na internet, nezahrnuto v ICT) nižší smysl pro zodpovědnost neřeší soukromí neřeší budoucnost Sociálně ohrožení jedinci v rámci rodiny – únik z reality, tvorba vlastního světa komunity obecně (osamělá žena – sňatkový podvodník, ostatními nepřijímaný spolužák) finanční situace – „prodávání se“ s nástupem krize více V budoucnu důchodci??? Pozn. podvodnice z Karviné

Digitální stopa Informace s vypovídací hodnotou o uživateli zaznamenaná v digitálním prostředí Vědomá (nick, jméno, email atd.) Nevědomá (IP adresa, MAC adresa, metadata obecně, informace, co dá o nás na internet někdo jiný) „Holčina z Prahy“ – ztráta kontroly nad svými daty Živnostník – v rejstříku nalezneme adresu, RČ

Čím se liší od „klasické“ šikany? Kyberšikana Co je to kyberšikana? Čím se liší od „klasické“ šikany?

Kyberšikana Kyberšikana je šikana realizovaná prostřednictvím moderních informačních technologií Čím se liší? Je snadné stát se útočníkem Anonymita Obtížněji rozpoznatelná (fyzické příznaky) Časově a prostorově neomezená Útočníků může být více, aniž si to uvědomují Žák „kyberšikanuje“ spolužáka… Měla by to škola řešit? Tipy pro vyhledávání kyberšikany

Nástroje kyberšikany Internet Mobilní telefony Webové stránky (videoportály, tvorba poškozující stránky...) Blogy, diskuse Sociální sítě (falešné a dehonestující profily, zneužití fotek…) Chaty, seznamky IM (Skype, icq…) Hry „po síti“ Mobilní telefony SMS, MMS Obtěžující volání a prozvánění

Kybergrooming Co je to kybergrooming? Co je jeho cílem?

Kybergrooming Manipulace nejčastěji s dětskou obětí za účelem sjednání schůzky a následného sexuálního zneužití či ublížení na zdraví. Co by měli děti vědět a udělat, pokud se chtějí osobně sejít s někým, koho poznali na internetu? Jak si ověřit, kdo na druhém konci opravdu sedí?

SOCIÁLNÍ INŽENÝRSTVÍ Sociální inženýři – zdatní manipulátoři, na základě informací podsunutých „oběti“ ji dokáží zaujmout a „zpracovat“ Vysoké IQ i EQ Vysoká znalost prostředí internetu resp. sociálních sítí

Kyberstalking Co je to kyberstalking? Co je jeho cílem?

Kyberstalking Dlouhodobé pronásledování oběti prostřednictvím informačních technologií Vztahuje se nejen na oběť, ale i na její okolí Zakotveno v trestním zákoně – TČ nebezpečné pronásledování Kyberstalking nemusí zůstat jen v online prostředí Příklad (ne)řešení – holčina z Brna

Happy slaping Co je to happy slaping? Co je jeho cílem?

Happy slaping Zachycení reálného fyzického napadení určité osoby nejčastěji na mobilní telefon a následné zveřejnění na internetu Získání co „nejexkluzivnějších“ záběrů a zviditelnění se Obětí může být náhodný kolemjdoucí, učitel, spolužák, bezdomovec…

Sexting Co je to sexting?

Sexting Sdílení textové či audiovizuálního obsahu se sexuálním podtextem Čím je nebezpečný? Právní postižitelnost – šíření dětské pornografie Jak je to s tématem sexu na internetu?

Co jsou pro-mia a pro-ana weby? http://baryys.blog.cz/ Pro-mia, pro-ana weby Co jsou pro-mia a pro-ana weby? http://baryys.blog.cz/

Trestná činnost v prostředí internetu Internet je plný různých druhů podvodného chování (zmínit eon) Phishing Pharming Malware obecně Máte někdo zkušenost s nějakým druhem podvodu na internetu?

Trestná činnost na internetu

Phishing

Spam Čau. Dostala jsem na tebe email od kamarádky. Už dlouho po tobě koukám a myslím že je škoda, že se neznáme. Ráda bych s tebou někam zašla, když budeš mít čas. Na mail mi prosím neodepisuj, leze mi tam přítel se kterým to stejně neklape ... Mám profil na týhle anonymní seznamce: http://flirtkontakt.info/?wid=2843&clic k-sent-id=65727 ... najdeš mě pod přezdívkou sugar4u ... udělej si tam prosím profil a dej si tam fotku ať si můžu bejt jistá že to jsi opravdu ty. Budu se těšit na zprávu od tebe. S pozdravem Jana

Sociální sítě Co je to sociální síť? Co vy a sociální sítě?

Sociální sítě jsou místem pro setkávání lidí, sdílení zážitků, obsahu.

Sociální sítě Trojí pojetí Typologie portály pro setkávání lidí, sdílení zážitků, obsahu (Facebook, lide.cz) portály, kde vědomě zanechám svou digitální stopu a ta je dostupná dalším uživatelům (diskuse iDnes) internet (obsah internetu tvoří lidé) Typologie obecné (Facebook) tematické (seznamky, komunity, cestování, sexuální témata atd.)

Bezpečnost na sociálních sítích Rizikové oblasti Zneužití osobních údajů, obsahu (fotografie) Trestná činnost (podvody, „letím do USA na měsíc“) Sex (hledání dětské oběti, sexting) Manipulace Extremismus Chování – na internetu mohu být někým jiným a mohu se jinak chovat (kyberšikana, kybergrooming) Hry na sociálních sítí – závislost (Korejci), peníze Převlečený marketing

Bezpečnost na sociálních sítích Útočník si vybírá síť Dle počtu uživatelů Dle možností hledání obětí Dle tématu (dětské – Alík)

Facebook Pračka bliká půl dne, že doprala, ale protože nemá profil na Facebooku, tak si toho nikdo nevšimne. 3 625 000

3 625 000 aktivních uživatelů v ČR 26,5 % uživatelů ve věku 0 – 19 Facebook 3 625 000 aktivních uživatelů v ČR 26,5 % uživatelů ve věku 0 – 19 960 625 uživatelů 16,2 % uživatelů ve věku 40+ 587 250 uživatelů Mladí Facebookem „žijí“ více než starší

Vzhůru na Facebook 

Být či nebýt na Facebooku? Přidat žáka do přátel či ne? Facebook a učitel? Být či nebýt na Facebooku? Přidat žáka do přátel či ne?

Jaká jsou rizika stránky/skupiny knihovny na Facebooku? Facebook a knihovna? Jaká jsou rizika stránky/skupiny knihovny na Facebooku?

YouTube jako sociální síť Videa s nádechem extremismu – historická, sociální problémy (Varnsdorf) Videa typu „jak vytočit učitele“ „Schopný režisér dokáže natočit vše, jak potřebuje“

Mapy jako sociální síť? Zde má „profil“ např. váš dům, vaše auto Mapy.cz – letecké snímky, ptačí pohled Google maps – satelitní a letecké snímky, street view Anglie – kostely Rozvod díky street view

Google maps – street view (Mnichov)

Doporučení pro uživatele Obezřetně nakládat se svými osobními údaji Číst podmínky užívání, zejména co se týče poskytování osobních údajů třetím stranám Uchovat soukromé to, co chcete, aby soukromé zůstalo Zachovat chladnou hlavu, neoplácet stejnou mincí Nedělat na internetu to, co byste nedělali v reálném životě Čas od času se podívat, co o sobě na internetu najdete Pozn. Jak jste oblíbený ve skutečnosti, tak oblíbený jste i na internetu.

Bezpečnostní opatření Stanovení jasných pravidel provozním řádem Přímé pokyny pro uživatele (vývěska v učebně) Zřízení uživatelských účtů pro uživatele Sledování činnosti na síti a na PC Odpovídající nastavení sítě Pozn. Rozpor účinnosti restriktivních opatření, efektivnější komunikovat

Jak řešit problémy? Uchovávat důkazy v odpovídající formě Informování vedení školy, výchovného poradce, PPP, OSPOD, rodičů Kontaktování provozovatele webu (nahlášení) Kontaktování horké linky www.horkalinka.net Kontaktování policie Trestní odpovědnost při neoznámení trestného činu

POMŮCKY PRO VÝUKU www.ovce.sk www.bezpecne-online.cz/netstory.html www.youtube.com/user/saferinternetczech www.seznamsebezpecne.cz/ Jak je dobré pojmout vyučování tématu bezpečnosti na internetu?

Zdroje informací www.saferinternet.cz aktuality www.ncbi.cz newsletter www.bezpecne-online.cz metodiky www.horkalinka.net kontaktní místo www.facebook.com/saferinternet.cz Kniha Bezpečnost dětí na internetu

Děkuji za pozornost  Roman Máca, maca@saferinternet.cz www.saferinternet.cz www.ncbi.cz www.bezpecne-online.cz www.horkalinka.net www.facebook.com/saferinternet.cz