VY_32_Inovace_ICT2.4_3-54 Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Advertisements

Identifikátor materiálu: VY_32_Inovace_ICT2.4_3-56
Od pravěku k Přemyslovcům
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Přemyslovci ( st.n.l.) pro 4. ročník ZŠ
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Vznik měst a jejich význam
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Identifikátor materiálu:VY_32_Inovace_ICT2.4_3-53
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZemědělství Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Přemyslovci Vláda přemyslovských králů.
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceČechy v době baroka Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje poznatky.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSv. Václav, sv. Ludmila Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje informace.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Vypracovala: Mgr. Lucie Holanová, ZŠ Višňová Srpen 2011 Vzdělávací oblast: Vlastivěda – Dějiny českého státu - Přemyslovci – POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI Metodika:
Všeználek dnes bude vypravovat o prvních obyvatelích naší země.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZem zvaná Bohemia Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje osídlování.
Identifikátor materiálu: EU
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceNerostné suroviny Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní nerostné.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Poslední Přemyslovci  Materiál je určen pro žáky 4.ročníku ZŠ.  Je zaměřen na osobnost Václava II. A Václava III.  Děti se formou videí „Dějiny udatného.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMoravská a slezská města Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje významná.
o králi Přemyslu Otakaru II.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceKníže Břetislav a sv. Vojtěch Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci jsou schopni zrekapitulovat.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/48 Anotace Přemyslovské království – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSv. Anežka, Přemysl Otakar II. a Václav II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotacePamátná místa naší vlasti Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje historii,
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSvětadíly a oceány Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně je schopen rekapitulovat jednotlivé.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Významné postavy rodu Přemyslovců OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Václav II., Václav III. „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Poslední Přemyslovci autor: Jiří Macek.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Václav II., Václav III. „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
Člověk a společnost, Dějepis
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Transkript prezentace:

VY_32_Inovace_ICT2.4_3-54 Anotace Žák se podrobněji seznámí s nejstaršími mincemi na našem území od keltských mincí až po mince Přemyslovců Autor Mgr. Valerie Káňová Jazyk Čeština Očekávaný výstup rozezná a pojmenuje nejstarší mince na území Čech a Moravy, objasní pojmy avers, revers, brakteát Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova denáry, brakteáty, pražské groše, avers, revers Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let / 7. ročník Celková velikost 969 kB – soubor .doc

Nejstarší mince na území Čech a Moravy

Keltské mince První mince na našem území razili Keltové. Keltské mince byly zlaté. Lidé je začali nazývat duhovky podle toho, že je nacházeli po dešti vyplavené na polích, ty se třpytily na slunci a lidé mysleli si, že popadaly z duhy. Obr. 1

Denáry V 10. stol. začala na našem území ražba denárů. Název dostaly podle římských mincí, denárů, které byly poprvé raženy v 1. pol. 3. st. př.n.l. na území římské republiky. Název denár je dovozen z lat. denarius dena = deset, protože denár se dělil na deset měděných mincí – asů. Denáry začal v Čechách razit kníže Boleslav I. přibližně po r. 955.

Stříbrný denár Boleslava I. Obr.2

Přestože se začaly v Čechách v 10. st Přestože se začaly v Čechách v 10. st. razit peníze, nezačaly je používat všechny vrstvy společnosti, pouze bohatí příslušníci vyšších vrstev, kteří nakupovali luxusní a exotické zboží od cizinců – drahé látky, koření, masti, voňavky, šperky, barviva, zbraně, sůl, mořské ryby. U chudých lidí převládal směnný obchod nebo na tržištích u nejvýznamnějších sídlišť funkci peněz plnily hedvábné šátky. Motivy na denárech se měnily. Byl to portrét knížete, který minci razil, kříž, motiv ruky Boží, mečů, kotvy hlavy Krista, od poč. 11. st i portrét knížete Václava. Na mincích se objevovaly i jména knížat (BOLESLAV DVX – kníže Boleslav) a mincoven (PRAGA CIVITAS – město Praha), a také jména mincmistrů (OMERIZ).

Denár Boleslava II. Obr. 3

Denár Soběslava Slavníkovce Své mince – denáry, si razili také mocní Slavníkovci, kteří vlastnili území na severovýchodě a východě Čech. Rod Slavníkovců byl vyvražděn Přemyslovci v r. 995. Obr. 4

Denár Vratislava II. Revers – zadní (rubová) strana mince Avers – přední (lícová) strana mince Revers – zadní (rubová) strana mince Obr. 6 Obr.5

Denáry Bořivoje II. a Svatopluka Denár Bořivoje II. (1064-1124) Denár Svatopluka (doba vlády1107- 1109) Obr. 7 Obr. 8

Denár Bedřicha Denár Bedřicha (1141 1189) Obr. 9

Brakteáty Po denárech tzv. velkého střížku z kvalitního stříbra byly mincovní reformou zavedeny tzv. denáry menšího střížku. Jejich kvalita (obsah stříbra) však na konci 12. století velice upadala. Peníze byly znehodnocovány, podíl stříbra v mincích se snižoval. Ve 13. století byly denáry nahrazeny brakteáty . Brakteáty byly stříbrné, jednostranné mince knoflíkovitého tvaru z velmi tenkého střižku. Jejich ražbu zavedl Přemysl Otakar I. Tyto mince se v době své platnosti stále nazývaly denarius. Brakteát Přemysla Otakara II. Obr. 10

Konec denárů a brakteátů na našem území, pražský groš Platnost denárů ukončila mincovní reforma Václava II. v r. 1300, kdy denár nahradil pražský groš. Byla zřízena mincovna v Kutné Hoře. Pražský groš si po celou dobu své ražby udržel jednotné vyobrazení a jednotný nápis – korunu a jméno panovníka na líci a českého lva a název nominálu na rubu. Pro svoji kvalitu a stálost byl velice oblíben po celé Evropě. Poslední pražský groš byl vyražen za Ferdinanda I. roku 1547. Obr. 11

Úkoly: 1. Vyber správné údaje.   Avers je přední/ zadní strana mince. (rub/líc) Revers je přední/ zadní strana mince. (rub/líc)

2. Seřaď mince od nejstarších k nejmladším: b) c) Obr. 10 Obr. 6 Obr. 1 d) e) Obr. 2 Obr. 11

3. Vylušti křížovku: 1)Který rod v Čechách v 10. st. razil své vlastní mince? 2)Keltská mince. 3)Drahý kov, ze kterého se vyráběly mince. 4)Název mince nejstarších Přemyslovců. 5)Který kníže byl vyobrazen na mincích po své smrti? 6)Městské opevnění. 7)Přemyslovský kníže, který začal v 10. st. razit mince. 8)Mince krále Václava II. 9)Přední strana mince.

Řešení: Avers je přední strana mince. (líc) Revers je zadní strana mince. (rub) b – duhovky, e - denár Boleslava I., a – denár Vratislava II., c – brakteát, d – pražský groš 3. Kutná Hora – byla zde mincovna

Zdroje: Hora Petr, Toulky českou minulostí 1, BONUS PRESS, 1993 http://cs.wikipedia.org/wiki/Den%C3%A1r http://cs.wikipedia.org/wiki/Avers http://cs.wikipedia.org/wiki/Revers http://cs.wikipedia.org/wiki/Brakte%C3%A1t

Obrázky Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012 – 09 - 20]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: 2. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Boleslav1_denar.jpg 5. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Den%C3%A1r_Vratislav_II-A.jpg 6. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Den%C3%A1r_Vratislav_II-B.jpg 7. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Denar_BorivojII.jpg Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012 – 09 - 20]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: 1. Wolfgang Sauber, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/KB_-_Kelten_Goldm%C3%BCnzen.jpg/300px- KB_-_Kelten_Goldm%C3%BCnzen.jpg 3. Acoma, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Denar_Boleslav2_1.jpg 4. Acoma http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Denar_SobeslavI_3.jpg Acoma 8. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Denar_Svatopluk3.jpg 9. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Denar_Bedrich.jpg 10. Véljné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Brakteat_Premysl_II.jpg 11. Stehule http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Pr_gros_vaclav2.jpg