Česká literatura na přelomu 19. a 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Advertisements

Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.18 II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
 * 19.září 1881 (Mladá Boleslav)  Inspirace na pouti  Maturita – 1899  1901 – báňská akademie v Příbrami, 1905 – malířství  Život v Brně – karikatury.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Karel Toman Anarchistický buřič.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ MODERNA Literatura 1.pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Antonín Sova.
Jan Neruda - dílo.
Petr Bezruč vlastním jménem Vladimír Vašek
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
AUTOR: Kateřina Křížová
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Česká moderna.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Literatura na přelomu století
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
Generace buřičů.
Transkript prezentace:

Česká literatura na přelomu 19. a 20. století

Nástup České literární moderny národně politický zápas s vídeňskou vládou ovlivňuje veřejný, tedy i kulturní život proces s Omladinou realismus se jim zdá příliš suchý kritika napodobování, jak ho dělali lumírovci 1895 – Manifest České moderny – požadavek umělecké individuality

Poezie neobyčejně bohatá a rozrůzněná básnický jazyk se obohacuje o výrazy z oblasti moderní civilizace symbolismus rozvíjí hlavně hudební kvality jazyka volný verš nejvýraznější projevy v lyrice

Próza a drama pokračuje tvorba realistů, generace 90. let se příliš neprosazuje

Literární kritika František Xaver Šalda (1867-1937) (časopis Šaldův zápisník) umění je tvoření, nikoli napodobení

Josef Svatopluk Machar ( 1864-1942) civilní poezie – bez patosu hledání ideálu v minulosti (např. V záři helénského slunce  antický člověk jako šťastný a vyrovnaný jedinec)

Antonín Sova (1864-1928) impresionismus – Z mého kraje buřičství – Soucit i vzdor symbolismus – realita a sen se spojují – Vybouřené smutky doba 1. světové války – národní tradice (venkov) – Zpěvy domova

Antonín Sova – Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy?   Když ona přišla na můj sad, vše právě odkvétalo. Tak nevrle a tulácky v obzoru slunce spalo. Ó, proč tak pozdě? Řekl jsem k ní. Poslední slunce na sítí, zvony mi v mlhách umlkly, jsou ptáci v travách ukrytí,   mé louky teskní vůní mdlou a vody sešeřeny jsou a přes přívozy stíny jdou a všecko planou je už hrou – že do daleka odplout chci kams na zelené ostrovy a zdvihám vlajky na stožár a bílé plachty, lanoví. Vás tenkrát z jara čekal jsem … V obzoru modrý zvučel jas. Já napjal struny z paprsků, by echem chyt se v nich váš hlas. Nuž rcete, kde jste tenkrát byla? A pod jakými zeměpásy? Nuž rcete, čí jste jaro žila? Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy? Kde horké noci zpívaly vám v okna otevřená? Má duše marně toužila tím tichem uděšená. A teď! Kdy nevzpomněl jsem snad, vše se tu chystám zanechat, na plavbu bych se vydal rád, proč jdete vadnout na můj sad? Pro nás tu slunce nehoří a nevýskají pohoří. Nám nikde louky nevoní, zpěv nezní v našem pomoří, chci odplout sám a poslouchám podzimu pohádkové hlasy – jdu hledat Nové království.

Antonín Sova - citát „Já nikdy nechci dohotoven býti: Chci býti neuzavřen, neskončen, být stále nad dílem, jít stále v dlouhé pouti. A stále začínat jako noc a den. Být vlnou na moři, a stále plouti, plouti.“ (napsal r. 1927 – rok před smrtí)

Otokar Březina (1868-1929) Svítání na západě smrt jako vysvobození z pozemských strastí (západ – smrt) základní motivy  samota, smutek, pesimismus, mystika metafory, básnické obrazy (hlavně protiklady)

Otokar Březina – Němé setkání (úryvek) Teskno. Zapadla minulá slunce, slzami zvětšují se hvězdy, smuteční cypřiše čekají u cest. Nepoznány se míjejí duše, každá svou rozžatou svítilnu při potkání cloní, nedůvěřivá, jen dlouhé stíny vzpomínek táhnou se za nimi přes celý obzor. Kam padnou, tam rostou mystické květy, vyzařující uhaslá světla, a z jejich listů, rozemnutých, voní mi lítost němého setkání v smrti.

Časopis Moderní revue Jiří Karásek ze Lvovic (1871 – 1951) - vl. jménem Josef Karásek - představitel dekadence

Viktor Dyk (1877-1931) buřičství až anarchismus, rozpory, skepse, satira nejlepší sbírky napsal během 1. světové války – Lehké i těžké kroky, Anebo, Okno próza – novela Krysař

Karel Toman (1877-1946) zklamání, tragicky laděné verše, pocit společenského vyděděnce, rozpory světa sbírky Torzo života, Melancholická pouť úsečná poezie, náznaky, působí zhuštěně „Krvavě kvetla láska má, jak krví plá má nenávist. Umřela v krvi láska má, co slzami zrosila míst.“

Fráňa Šrámek (1877-1952) anarchismus, antimilitarismus Života bído, přec tě mám rád; Modrý a rudý („modrý rezervista, rudý anarchista“) ztroskotání ideálů, většinou citové konflikty, vzpoury proti konvencím Stříbrný vítr – próza o dospívání, hlavní hrdina přetrhává pouta Měsíc nad řekou – drama, ztracené iluze mládí  impresionismus

Fráňa Šrámek – Píšou mi psaní Píšou mi psaní vojanští páni, a tam stojí psáno dvanáctého ráno že já musím rukovat, oh, rukovat. Voják je voják, musí bojovat - vloží k líci pušku, vezme si na mušku třeba vlastní srdce své, oh, srdce své. Zdrávi vzkázali, zdrávi napsali, já jsem rezervista, básník, anarchista, zpívám si a proklínám, oh, proklínám. Pomašíruju, zpívat si budu: modrý rezervista, rudý anarchista, v modré dálce rudý květ, oh, rudý květ....!

Petr Bezruč (1867-1958) národnostní problémy ve Slezsku (symbolem utlačovatelů je „markýz Géro“) sociální bída Slezské písně – balady, útočné, otázky, ironie, kontrasty, nejpůsobivější z básní – Maryčka Magdonova

Zdroje Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I, SPN, Praha 1970 www.cesky-jazyk.cz

Odkazy na ukázky: Měsíc nad řekou – Fráňa Šrámek http://www.youtube.com/watch?v=QlMxYO_1krE Splav – Fráňa Šrámek Http://www.youtube.com/watch?v=hlKANgRHxjk Stříbrný vítr – Fráňa Šrámek http://www.youtube.com/watch?v=1eDKkVACCdM

Ukázky z tvorby Petra Bezruče: Maryčka Magdónova – Petr Bezruč http://www.youtube.com/watch?v=9pWlVIYYRSE Kantor Halfar – Petr Bezruč http://www.youtube.com/watch?v=WAAkrcxtdsQ Ostrava – Petr Bezruč http://www.youtube.com/watch?v=ctiGbfbRM9Y