w w w . f – a i r . c z představení JÁ a PATRIK ZÁKLADNÍ údaje o F AIR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář pro všeobecné letectví 2014
Advertisements

Řízení motorových vozidel
představení JÁ a PATRIK
VYHLÍDKOVÉ LETY v roce 2011 a 2012.
Letové zkoušky TJ 100C na L-13TJ
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Spalovací motory zážehové
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – LÉTACÍ POKUSY
Konstrukce princip a provoz
Nezaměstnanost.
Ochrana před škodami a prostoji
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
ECODriving Hospodárná jízda.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
PROPORCIONÁLNÍ TECHNIKA V HYDRAULICE Seminář 4. června 2014
ODPOROVÁ SÍLA …a související jevy.
© Emotron AB Účinný a spolehlivý provoz Ventilátory Kompresory Dmychadla.
Vytápění Regulace ve vytápění
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Jištění a spínání motorů
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Problém padající kočky Václav Kurfürst
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
Otevírací doba (duben - říjen) po , út - ne , LETECKÉ MUZEUM KUNOVICE.
Proudění vzduchu.
Approach Procedure with Vertical guidance
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
POZOR všichni, kdo se chystáte do Hong Kongu. Přistát na tamním starém letišti (dnes se jmenuje Kaitak Airport) je něco, jako vejít se na malé parkovací.
Pojistky nízkého napětí
Dýchací systém.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Tramvajová vozidla.
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
PROUDĚNÍ VZDUCHU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_19_29.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Spalovací Motory Benzínové
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Několik tipů pro bezpečnou jízdu v zimě. Při jízdě na sněhu dbejte mnohem vyšší opatrnosti. Uvědomte si svoje schopnosti a meze, ale také schopnosti a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Mechanika letu. Charakteristické body na aerodynamické poláře Záporné úhly náběhu cycy cxcx … c y maximální 2 … ekonom.režim pro nejmenší.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
SUBPART E – POWERPLANT CS 23/FAR 23 REGULATION
LEHKÉ NEŽELEZNÉ KOVY A JEJICH SLITINY
Kinematika - příklady.
Nový motor JCB ECOMAX Tier 4i – lepší využití paliva, zlepšený průběh výkonu a kroutícího momentu
NÁVRH NELINEÁRNÍHO MODELU LETADLA
SLOŽITĚJŠÍ JÍZDNÍ ÚKONY
Prečo lietadlá lietajú?
DENNÍ BRIEFING DEN 8 ( ).
DENNÍ BRIEFING DEN 1 ( ).
Papíry osvědčení o zápisu do leteckého rejstříku
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
DENNÍ BRIEFING DEN 2 ( ).
DENNÍ BRIEFING DEN 7 ( ).
Proudění vzduchu.
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Dětské dopravní hřiště Liberec
Boeing Dreamliner.
Skútry pro přepravu osob
plováková komora přívod paliva plovák ventil hlavní tryska
Transkript prezentace:

w w w . f – a i r . c z představení JÁ a PATRIK ZÁKLADNÍ údaje o F AIR Založena 1990 sídlo = letiště Benešov 15 zaměstnanců na trvalý úvazek 12 externistů – většinou piloti ČSA 90 % aktivit = ŠKOLA jako jediná FIRMA se koncentrujeme ze všech sil pouze na výcvik PILOTŮ w w w . f – a i r . c z

DEFINICE RYCHLOSTÍ RYCHLOSTI VR – rychlost rotace LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ VR – rychlost rotace VLOF – rychlost odpoutání VX – rychlost pro nejlepší úhel stoupání VXSE – rychlost pro nejlepší úhel stoupání při letu na jeden motor VY – rychlost pro nejlepší stoupavost VYSE – rychlost pro nejlepší stoupavost při letu na jeden motor (BLUE LINE ) VSSE – bezpečná rychlost pro záměrný jednomotorový let VMC – minimální rychlost řiditelnosti

POJÍŽDĚNÍ NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY POJÍŽDĚNÍ využívat diferenciální tah motorů v zatáčkách vyhnout se dlouhodobému brždění neprovádět vzlet po prudkém vjezdu na RWY

VZLET NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET vyhněte se se prudkému vjezdu na RWY s následným okamžitým vzletem doporučuje se přidat plné plyny na brzdách přesvědčte se že jsou přístroje „v zeleném“ po odpoutání získávejte výšku – rychlost = Vy nezatahujte podvozek ihned po odpoutání pod 500 ft nic nedělejte nad 500 ft ACELERUJTE

VZLET Z KRÁTKÉ PLOCHY NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET Z KRÁTKÉ PLOCHY u většiny letadel se vysouvají vztlakové klapky to může vést k tendenci odpoutání okolo VMC nesnažte se udržet letadlo POTLAČENÍM může vést ke kmitání a přetížení příďového kola nebraňte letoun v odpoutání rozlet provádějte v několika centimetrech pro možnost přerušení vzletu při vysazení motoru

VZLET S BOČNÍM VĚTREM NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET S BOČNÍM VĚTREM křidélka proti větru již před rozjezdem odpoutání na lehce vyšší rychlosti držte směr po vzletu a v počátečním stoupání

CESTOVNÍ LET NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY CESTOVNÍ LET můžete zavřít COWL FLAPS a vypnout SWITCHES po stabilizaci teplot můžete OCHUDIT SMĚS proveďte „CRUISE CHECKLIST“ monitorujte LETADLO – „COCKPIT SCAN“ sledujte palivo a spotřebu

PŘIBLÍŽENÍ NORMÁLNÍ POSTUPY plánujte sestup – počítejte dobu klesání LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ plánujte sestup – počítejte dobu klesání klesání na poslední chvíli = PODCHLAZENÍ MOTORU klesejte max. 500 ft/min“ pokud je potřeba rychleji klesat vysuňte klapky a podvozek provádějte výhradně STABILIZOVANÉ přiblížení klapky na poslední chvíli - jen PRO ZKUŠENÉ PILOTY nesnižujte rychlost přiblížení pod VYSE base leg = GUMPS CHECK

GUMPS NORMÁLNÍ POSTUPY G as U ndercarriage M ixture LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches

GUMPS NORMÁLNÍ POSTUPY G as U ndercarriage M ixture LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches BOOST PUMPS LANDING LIGHT

PŘISTÁNÍ NORMÁLNÍ POSTUPY přechodový oblouk na plynech LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY PŘISTÁNÍ přechodový oblouk na plynech při stažení plynů – ztráta obtékání křídla = pád dotyk = řízené klesání – nikoliv řízený pád dotyk na hlavní kola přijde dřív než pád po dotyku držet přední kolo ve vzduchu větší odpor větší zatížení hlavního podvozku - brždění neprovádějte CHECKLISTy pokud jste na RWY

PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ S BOČNÍM VĚTREM LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ S BOČNÍM VĚTREM doporučuje se spíše metoda VYBOČENÍ při delším letu skluzovou metodou hrozí nebezpečí vyčerpání paliva jednoho motoru před přechodovým obloukem přechod na SLUZOVOU metodu dotyk poveďte na jedno kolo vyhněte se přistání v TRAVERZU

PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ NA KRÁTKOU PLOCHU LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ NA KRÁTKOU PLOCHU vyhněte se přílišnému stažení plynů při letu přes překážky ztráta vztlaku na křídle tvrdé přistání - možnost poškození pokud nejsou v prostoru přiblížení překážky – proveďte konečné přiblížení „plošší“ po dotyku zasuňte klapky intenzivně brzděte s plně přitaženou výškovkou

GO-AROUND NORMÁLNÍ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY GO-AROUND zastavte klesání a převeďte letoun do polohy pro stoupání vzletový výkon při adekvátní rychlosti – PŘECHOD DO STOUPÁNÍ stabilizujte letoun redukujte klapky u většiny letadel mají klapky větší odpor než podvozky podvozky zatím vysunuty pro případ nechtěného dotyku zasuňte podvozek (pozor na max. rychlost zasunutí) zasuňte klapky NÍZKÁ RYCHLOST PŘIBLÍŽENÍ – POZOR NA PÁD

PŘERUŠENÝ VZLET NOUZOVÉ POSTUPY STÁHNOUT OBA PLYNY DRŽET SMĚR BRZDIT LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY PŘERUŠENÝ VZLET STÁHNOUT OBA PLYNY DRŽET SMĚR může být velmi obtížně, pokud včas nerozeznáte VYSAZENÍ A NESTÁHNETE PLYNY BRZDIT není vhodná snaha zastavit za každou cenu někdy je lépe vyjet z RWY, ale ŘÍDIT letadlo, než poškodit podvozky, brzdy nebo pneumatiky při agresivní snaze DOBRZDIT

VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU vzlet a GO-AROUND je nejkritičtější fáze malá rychlost nízko nad zemí klapky vysunuty podvozky vysunuty odpor vrtule do doby zapraporování = stoupací výkon je HRANIČNÍ nebo ŽÁDNÝ

JSOU TŘI ZÁKLADNÍ VARIANTY: LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU JSOU TŘI ZÁKLADNÍ VARIANTY: 1. GEAR DOWN 2. GEAR UP+ nedostatečný stoupací výkon 3. GEAR UP+ dostatečný stoupací výkon

VYSAZENÍ PO VZLETU 1. GEAR DOWN NOUZOVÉ POSTUPY šance : LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 1. GEAR DOWN šance : zasunout podvozky zasunout klapky zapraporovat vrtuli akcelerovat letoun stabilizovat let uřídit letoun ve směru JE MINIMÁLNÍ STÁHNĚTE OBA PLYNY přistaňte na zbývající RWY nebo za RWY

2. GEAR UP nedostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 2. GEAR UP nedostatečný stoupací výkon při provozu z letiště blížícího se svou nadmořskou výškou dostupu na 1 motor při vysazení těsně nad zemí klesejte na VYSE PŘISTAŇTE před sebe ŘÍZENÉ PŘISTÁNÍ MIMO LETIŠTĚ je lepší než let na hranic výkonů letadla (PÁD, VÝVRTKA...)

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO křidélka proti KLONĚNÍ (z počátku 5° a více) noha proti TOČENÍ sniž úhel náběhu na VYSE = BLUE LINE

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU MEMORY ITEMS 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 2. KONFIGURACE VÝKON - všechno DOPŘEDU ČISTÍM – klapky a podvozky ZASUNOUT IDENTIFIKACE – MRTVÁ noha = MRTVÝ motor VERIFIKACE – STAHUJI plyn mrtvého motoru PRAPOROVÁNÍ

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 3. STABILIZUJ a STOUPEJ redukuj náklon na 2 - 5° udržuj směr nohou udržuj VYSE leť přímo až do 500 ft AGL (pouze vyhnutí se překážkám návrat na letiště

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 4. CHECKLIST – zajištění motoru směs – IDLE CUT OFF magneta – OFF palivový kohout – OFF alternátor – OFF palivové čerpadlo – OFF cowl flaps – CLOSE elektrické zatížení – REDUKOVAT crossfeed – DLE POTŘEBY

3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST

VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU cestovní rychlost zajišťuje lepší řiditelnost dostatečná výška nám dává čas zjistit a odstranit problém ne každá závada je KRITICKÁ PALIVO – je příčinou mnoha případů ztráty výkonu špatné nastavení směsi nedostatek paliva – CROSSFEED vzduchové bubliny – PALIVOVÉ ČERPADLO - ON CARB HEAT nebo ALT AIR – zamrznutý CARB nebo zanesený vzduch. filtr MAGNETA – zkusit samostatně L nebo R OTÁČKY – změnit nastavení

VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY KRITICKÁ závada LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU KRITICKÁ závada VIBRACE KOUŘ ÚNIK OLEJE PUCHÝŘE NA LAKU zapraporuj a zajisti motor

VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY POZOR v klesání na snížený výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU POZOR v klesání na snížený výkon nemusíme vůbec vysazení identifikovat

PŘIBLÍŽENÍ NA 1 MOTOR NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ NA 1 MOTOR rychlost nesmí být nižší než VYSE = BLUE LINE zatáčky je lépe provádět na živý motor klapky vysouvat později a pouze na střední stupeň podvozky vysouvat později strmější úhel klesání na vyšší rychlosti je žádoucí menší potřebný výkon = menší asymetrický tah vyhněte se plochému přiblížení – „DOTAHOVÁNÍ“ předcházejte prudkému zvyšování výkonu živého motoru

PŘISTÁNÍ NA 1 MOTOR NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NOUZOVÉ POSTUPY PŘISTÁNÍ NA 1 MOTOR rychlost až do přechodového oblouku minimálně VYSE = BLUE LINE pozor na vybočení letadla při stažení plynu KONEC ASYMETRICKÉHO TAHU pozor na vyplavání zapraporovaná vrtule = menší odpor VYHNĚTE SE GO-AROUND na 1 motor lépe je přistát mimo RWY lehká 2 motorová letadla NEMAJÍ DOSTATEK VÝKONU

VÍCEMOTOROVÉ LETOUNY NORMÁLNÍ POSTUPY NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR www.f-air.cz NORMÁLNÍ POSTUPY NOUZOVÉ POSTUPY VÍCEMOTOROVÉ LETOUNY

DOPORUČENÁ LITERATURA http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/airplane_handbook/media/faa-h-8083-3a-5of7.pdf JEPESSEN Multi Engine Manual POH PIPER PA-34 Seneca w w w . f – a i r . c z