Informační vzdělávání ve veřejných knihovnách - s přihlédnutím k potřebám sociálně vyloučených osob Jarmila Burešová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podzimní adiktologická konference
Advertisements

MASARYKOVA VEŘEJNÁ KNIHOVNA JAKO INSTITUCE KOMUNITNÍCH AKTIVIT A CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ VE VSETÍNĚ Grantové schéma Zlínského kraje SROP 3.2 Karlovy Vary,
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Informační vzdělávání uživatelů Co je nového?. Vznik sekce IVU při SDRUKu Přehled aktivit Přehled aktivit Odborné semináře Brno – duben 2010 Brno – duben.
Zákon o sociálních službách
ČINNOST DĚTSKÝCH KNIHOVEN VE VSETÍNĚ
ZE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALIT
Projekty v Jednotném programovém dokumentu pro Cíl 2 (příklady - Priorita 2) Jednotný programový dokument pro Cíl 2
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Vzdělávání finanční gramotnosti pro české občany každého věku Jak nejlépe vzdělávat děti ve FG? - vysvětlováním základních pojmů od 3 let - hrou - soutěžením.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
Ostrava, květen 2012 Oddělení politiky sociálního začleňování (901)
KNIHOVNA JAKO KOMUNITNÍ CENTRUM NSZM - SROP 3.2. Město Vsetín „srdce Valašska“ (podhůří Beskyd, krásná příroda, bohatý folklór, blízko hranic se Slovenskem.
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Podpora poradců Podpora poradců
Představení ASZ a aktivity v oblasti bezpečnosti
Sociální služby poskytované ohroženým rodinám (na příkladu Slezské diakonie)
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Práce s oběťmi trestné činnosti – Pomocná ruka
Projekt Romaňi Kereka – Romský kruh Knihovny města Ostravy
 knihovny se výrazně podílejí na snížení dopadu digitální propasti (digital divide), který existuje mezi těmi, kteří mají, a těmi, kteří nemají přístup.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 Zavádění procesu místní Agendy 21 Strategie, otevřenost, spolupráce koordinátorka MA21 Iva Hájková
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Komunitní a otevřená škola
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Základní informace a kontakty
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Chudoba jako sociální problém
(inspiromat) Městská knihovna Rožnov pod Radhoštěm Pavel Zajíc
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
MAP ORP OSTRAVA PRACOVNÍ SKUPINA PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I MAS Rokytná, o.p.s. Srázná Moravské Budějovice.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
Nové Zámky – poskytovatel sociálních služeb, příspěvková organizace.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Problémová analýza – shrnutí Návrh scénářů řešení –
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1. SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP SO ORP KUTNÁ HORA 30. BŘEZNA 2016 DAČICKÉHO DŮM, KUTNÁ HORA.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
plk.Ing. Vladimír Vlček, Ph.D.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Azylový dům pro rodiny s dětmi
Sociálně aktivizační služby
Aktuální výzvy v boji proti sociálnímu vyloučení
Transkript prezentace:

Informační vzdělávání ve veřejných knihovnách - s přihlédnutím k potřebám sociálně vyloučených osob Jarmila Burešová

IVU SDRUK Podle zaměření - čtenářství a čtenářská gramotnost - knihovna jako zdroj informací - informační zdroje – tisk, av, EIZ Podle věku - MŠ a mladší školní věk - ZŠ - SŠ

Nové cesty Od knihovny klasické, konvenční Přes knihovnu hybridní Ke knihovně virtuální Od vzdělávání klasického Přes e-learning K m-learningu

Ideální stav x realita KMO – ústředí a 26 poboček – 2011 Pro 47 628 registrovaných čtenářů, z toho 12 859 dětí do patnácti let 6 poboček v lokalitách s mimořádně vysokou koncentrací obyvatel sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených

Městské části Mariánské Hory a Hulváky Mor. Ostrava a Přívoz Radvanice a Bartovice Slezská Ostrava – Hrušov, Liščina, Zárubek, Kunčičky Svinov Vítkovice

Sociální vyloučení Sociálním vyloučením /exkluzí / se obecně rozumí určitá forma izolace vyloučené sociální skupiny, která má za následek omezení této skupiny v přístupu ke kulturnímu a sociálnímu kapitálu společnosti a omezení v participaci na běžném sociálním životě. Hrozí těm skupinám, které se svými charakteristickými rysy výrazným způsobem odlišují od majoritním obyvatelstvem sdílené představy o tom, co a zejména kdo je „normální“. Tato odlišnost může být fyzického rázu (barva kůže, tělesné postižení aj.) avšak poměrně důležitější úlohu sehrává odlišnost kulturní (systém hodnot, norem, idejí, životních strategií,jazyk, deklarovaná či přiřčená etnicita apod.). <http://everest.natur.cuni.cz/akce/segregace/publikace/Radostny.pdf>

Sociální inkluze Sociální inkluze jako vyšší stupeň integrace postižených nebo znevýhodněných jedinců do společnosti a jejích institucí. Úspěšná inkluze vyžaduje silnou vnitřní motivaci vyloučené osoby a zpočátku jistou toleranci okolí k tomu, že dotyčný nemá běžné návyky většinové společnosti, neovládá dobře její jazyk a fungování institucí. Program Sociální inkluze Ostrava Statutární město Ostrava představuje veřejnosti integrovaný program nazvaný Sociální inkluze Ostrava. Je koncipován do roku 2020 a jeho hlavním cílem je přispět k lepšímu vzájemnému soužití všech občanů města. <http://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/kampane/program-socialni-inkluze-ostrava>

Specifika romských a znevýhodněných dětí jiné pojetí výchovy volnost, kolektivní rozhodování širší rodiny chybí osobní zodpovědnost odlišné kulturní tradice jazyk - nedostatečná znalost češtiny i romštiny vzdělávání jako nutné zlo četba jako cizorodý prvek pomoc majority = samozřejmost kritika majoritou = diskriminace temperament

Rodina Širší rodina, hlavou otec, matka starost o děti z celé rodiny, úcta ke starým lidem z rodiny. Nane čhave, nane bacht! Svatby, křtiny, pohřby Tradiční strava, zvyky Pověrečnost, duchové, záhrobí Dnes úpadek všech zvyklostí a tradic

Koho se daří přivést do knihovny Předškolní děti – spolupráce s MŠ, přípravnými ročníky ZŠ a CZŠ PP, občanskými sdruženími Jekhetane, Bílý nosorožec 1x měsíčně: tematické besedy, spojené se čtením, zpěvem, tancem, pohybem, dramatizací příběhu, hrami a výtvarnými dílnami; k upevnění návyku navštěvovat knihovnu

Děti základních škol, z Církevní základní školy Přemysla Pittra Lekce informační výchovy Jednoduché seznámení s knihovnou Práce na PC, vyhledávání informací Seznámení s www stránkou knihovny Práce s informacemi – výběr, etika Mediální výchova Rizika internetu Vše formou hry, soutěže, vyhledávání

Literární besedy pro ZŠ Při zpracování témat vždy počítat s menší čtenářskou vyspělostí, o gramotnost jde zřídkakdy Besedu dělit na kratší časové úseky Střídání činností – i starší děti požádat o převyprávění slyšeného textu, doplňování slov, vytleskávání rytmu slov, vět, malované čtení Vybírat tituly se zpracováním převyprávěným, bohatě ilustrované, komiksové Nemít očekávání, nechtít dostat, ale umět hodně dávat…

Co dále nabízíme? Plánované aktivity pro děti (výtvarné dílny, kvízy, soutěže, zábavná odpoledne, veřejná čtení – senioři dětem, návštěvy Divadla loutek, výlety…) Spontánní aktivity dětí (omalovánky, stolní hry, křížovky, kvízy, hádanky, společné čtení, pomoc při zvládání školních povinností, pomoc při práci na PC…) Rodiče spolupracují výjimečně /sekundární negramotnost

Spolupráce se SŠ Daří se s gymnázii, zavedenými SŠ Školy, neposkytující maturitu, které jsou z velké části navštěvovány Romy a dětmi se sociálně vyloučených rodin, nemají zájem se studenty navštěvovat knihovnu Práce s tímto typem čtenářů z velké části končí

Máme řešení? „Podle vládního usnesení č. 502 z roku 1965 vypracoval MěNV v Ostravě „Plán finančního a materiálního zabezpečení komplexního řešení otázek cikánského obyvatelstva v letech 1967-1970.“ V.V. Cikánské obyvatelstvo v Ostravě. In Ostrava: Sborník příspěvků k dějinám a výstavbě města 5. Ostrava: Profil, 1969. s. 238 – 244. „Program by se měl stát v budoucnu významným přínosem nejen pro Ostravu, ale být také součástí platformy pro širší mezinárodní  spolupráci při řešení romské problematiky,“ říká náměstek primátora Martin Štěpánek. Dlouhodobý program pro inkluzi sociálně vyloučených obyvatel byl slavnostně zahájen 1.února 2012 v Radnici města Ostravy za účasti primátora Petra Kajnara  a náměstka Martina Štěpánka.  <http://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/kampane/program-socialni-inkluze-ostrava/>

Celoživotní vzdělávání Na základě dobrovolnosti Můžeme naplňovat s majoritou – od komunitních forem práce k programům „třetího věku“ CŽV sociálně vyloučených dospělých není totožné s obvyklou definicí; ve spolupráci s terénními sociálními pracovníky je třeba získat důvěru, pak odstranit negramotnost, a potom…

Inspirace, informace <http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387-ptacata-aneb-nejsme-zadna-becka/210572231010016/> <http://cms.kmo.cz/www/cl-900/91-projekt-romani-kereka-romsky-kruh/8882-projekt-romani-kereka-romsky-kruh/> <http://www.romea.cz>   <http://www.rommuz.cz> <http://www.jekhetane.cz/>