Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011 Relativnost pohybu 2. díl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
nerovnoměrného pohybu tělesa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
LODNÍ DOPRAVA.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úloha o pohybu Zadání příkladu: V 6 hodin 40 minut vyplul z přístavu parník plující průměrnou rychlostí 12 . Přesně v 10 hodin za ním vyplul motorový.
Relativnost pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Kinematika 6. ROVNOMĚRNÝ POHYB II. Mgr. Jana Oslancová
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Graf pohybu 2. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Co se děje, když kráčíme na pohyblivém chodníku?
Vytvořil: Robert Kunesch
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Rovnoměrně zrychlený pohyb – test 2
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Kinematika Základní pojmy Rovnoměrný přímočarý pohyb Rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb Rovnoměrný pohyb po kružnici Centrum pro virtuální a moderní.
Vodorovný vrh Graf trajektorie Mgr. Alena Tichá.
Graf pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Dosazování číselných hodnot do vzorců
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Rovnoměrně zrychlený pohyb
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Rychlost rovnoměrného pohybu
11. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB II.
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vysoká rychlost největším zabijákem Při každé padesáté nehodě, kterou způsobí řidič „závodník“, zemře jeden člověk. V roce 2008 tak zahynulo 432 lidí,
Skládání rychlostí V r = 3 kmh -1 V 1 = 7 kmh -1 V 2 = 15 kmh -1 Jakou rychlostí se pohybuje 1. člun vůči věži? 10 kmh -1 Jakou rychlostí se pohybuje 2.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Rovnoměrný pohyb – test 1
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
C) Slovní úlohy o pohybu
Kinematika 14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Řešení domácího úkolu ● Ultralehké letadlo se pohybuje rychlostí 360 km/h. Jaká je jeho rychlost v metrech za sekundu (m/s) ? 1 km = 1000 m 1 h =
Rychlost rovnoměrného pohybu
Kinematika 5. ROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
Grafické znázornění pohybu
Slovní úlohy o pohybu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kilometr - jednotka délky
MAZUR, E. Peer Instruction: A User’s Manual. Prentice Hall.
Buben pračky při ždímání. Létající talíř, který si házejí děti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
KLID A POHYB TĚLESA.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
Petr a Kamil jdou vedle sebe, každý rychlostí 3 km h-1.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Slovní úlohy o pohybu.
Buben pračky při ždímání. Míč, který si házejí děti.
Slovní úlohy o pohybu.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011 Relativnost pohybu 2. díl

Jinou rychlostí se pohybuje loď po proudu řeky a jinou proti jejímu proudu. Další stránka Pohyb také vnímáme jinak, když v dopravním prostředku sedíme na místě a jinak, když za jízdy procházíme sem a tam.

Vlak se pohybuje rychlostí v 1 = 60 km/h. Chlapec jedoucí ve vlaku jde směrem ke strojvůdci (tedy ve směru pohybu) rychlostí v 2 = 5 km/h. Chlapec se proto vůči stromům u trati pohybuje rychlostí Jeho rychlost je tedy: v = 60 km/h + 5 km/h v = 65 km/h v = v 1 + v 2 v 1 = 60 km/h v 2 = 5 km/h

Vlak se pohybuje rychlostí v 1 = 60 km/h. Chlapec jedoucí ve vlaku jde směrem od strojvůdce (tedy proti směru pohybu) rychlostí v 2 = 5 km/h. Chlapec se proto vůči stromům u trati pohybuje rychlostí Jeho rychlost je tedy: v = 60 km/h - 5 km/h v = 55 km/h v = v 1 - v 2 v 1 = 60 km/h v 2 = 5 km/h

v 4 = ? v 2 = 6 km/h v 3 = 30 km/h v 1 = 40 km/h V zeleném vlaku jedoucím rychlostí v 3 = 30 km/h sedí Pepa. Tonda běží proti směru pohybu vlaku rychlostí v 2 = 6 km/h Jakou rychlostí a jakým směrem se musí pohybovat Pepa, aby na sebe kluci přímo viděli? Vezmi papír a tužku a zkus vypočítat. Klikni pro kontrolu Zahlédl, jak na něj z hnědého vlaku, který právě předjíždí, mává Tonda.

v 4 = ? v 2 = 6 km/h v 3 = 30 km/h v 1 = 40 km/h Tondův vlak se pohybuje rychlostí v 1 = 40 km/h. Tonda sám se pohybuje proti směru pohybu vlaku rychlostí 6 km/h Pepa bude muset jít ve směru jízdy vlaku rychlostí 4 km/h. Tondova rychlost vzhledem ke krajině je tedy:v = v 1 - v 2 v = v = 34 km/h Pepův vlak se pohybuje rychlostí pouze v 1 = 30 km/h. Aby na sebe chlapci viděli, Pepa potřebuje dosáhnout stejné rychlosti vzhledem ke krajině jako Tonda. v 4 = v 4 = 4 km/h Další stránka

STARTSTART Řeka teče rychlostí v 1 = 4 m/s. v 1 = 4 m/s Směrem po proudu postavíme na start dvě plavidla: 1.vor, který nemá vlastní pohon 2.člun, který by měl na stojaté vodě rychlost 14 m/s. v 2 = 14 m/s v 1 = 0 m/s

STARTSTART Další stránka Po 1 sekundě sledování: v = 4 m/s Vor unáší řeka. Urazil tedy pouze 4 m. Vzhledem k řeceVzhledem ke břehu Rychlost voru0 m / s4 m/s Rychlost člunu14 m/s18 m/s v 1 = 0 m/s v 2 = 14 m/s 14 m 18 m 4m Člun urazil 14 metrů a další 4 metry ho poponesla řeka. Urazil tedy 18 m.

STARTSTART Další stránka Řeka teče rychlostí v 1 = 4 m/s. v 1 = 4 m/s Směrem proti proudu postavíme na start dvě plavidla: 1.vor, který nemá vlastní pohon 2.člun, který by měl na stojaté vodě rychlost 14 m/s. v = 14 m/s v = 0 m/s

STARTSTART Další stránka Po 1 sekundě sledování: v = 4 m/s Vor unáší řeka. Urazil tedy pouze 4 m opačným směrem. Vzhledem k řeceVzhledem ke břehu Rychlost voru0 m / s - 4 m/s Rychlost člunu14 m/s10 m/s v = 0 m/s v = 14 m/s 14 m 4m Člun urazil 14 metrů ale 4 metry ho snesla řeka zpět. Urazil tedy jen 10 metrů m. 10 m

Výletní loď by měla na stojaté vodě rychlost v 1 = 15 km/h. Řeka teče rychlostí v 2 = 5 km/h. Trasa výletu je dlouhá 20 km proti proudu řeky a znovu po proudu zpět. Jak dlouho trvá lodi, než se vrátí zpět? Vezmi papír a tužku a zkus vypočítat. Klikni pro kontrolu v 1 = 15 km/h v 2 = 5 km/h

Proti proudu jede loď rychlostí Další stránka Délka výletu proti proudu řeky je 20km. v = 15 km/h v = 5 km/h v = v 1 - v 2 v = 15 – 5 v = 10 km/h Další stránka t 1 = s : v t 1 = 20 : 10 t 1 = 2 h s = 20 km t 1 = ? Máme vypočítat čas 1. úseku. Proti proudu jede loď 2 hodiny.

Po proudu jede loď rychlostí v. Délka výletu jedním směrem je 20km. v = 15 km/h v = 5 km/h v = v = 20 km/h Další stránka t 2 = s : v t 2 = 20 : 20 t 2 = 1 h s = 20 km t 1 = ?Máme vypočítat čas 2. úseku. Po proudu stejnou trasu vykoná loď za 1 hodinu.

Konec Proti proudu jede loď 2 hodiny. Po proudu stejnou trasu vykoná loď za 1 hodinu. Celkem tedy trvá výlet lodí 3 hodiny.