Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Afrika.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Problém hladu a podvýživy
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
AFRIKA Geografická poloha.
Téma hodiny: Afrika FG Předmět: Zeměpis Ročník: 2.
Charakteristika kontinentu
Proč je důležité studovat Principy
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Afrika – obyvatelstvo a sídla
Globální svět.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
AFRICKÉ REGIONY Státy severní Afriky KONEC
Extrémní chudoba.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KEŇA Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR a EU.
Afrika nevšedníma očima … nejen v českých školách II 2010 Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu.
Tropická Afrika.
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 7.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Problémy současné Afriky
Jižní Afrika.
CHUDOBA.
KEŇA – kam turisté nechodí
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Tropická Afrika Neklidná a chudá.
Obyvatelstvo.
Chudoba.
AFRICKÉ REGIONY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
Anketa o Africe.
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
Savany 9. března 2006.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
VODSTVO AFRIKY.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Afrika – celkový přehled
Omar Zainab Ali Petr Březina 8.B. Seznámení s adopcí Afrických dětí Jde o pomoc dětem, které se nacházejí v podmínkách úplné chudoby. Cílem je především.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_13.AFRICKÉ REGIONY Téma: AFRICKÉ REGIONY (Sahel.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Severní Afrika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zeměpis 7. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_02_Afrika Autor Vladimír Kopal.
VY_32_INOVACE_Vac_II_10 Střední Afrika Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Vac_II_07 Afrika –obyvatelstvo
Afrika.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Omar Zainab Ali Petr Březina 8.B.
Omar Zainab Ali.
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_TROPICKÁ AFRIKA
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
VY_32_INOVACE_ZE6-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
Stredná a východná Afrika
REGIONY AFRIKY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Transkript prezentace:

Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách zapojených do projektu „Globální výchovou za spravedlivější svět!“

Aktivita č.1-slepá mapa Afriky Žáci ve skupinách doplňovali do mapy vše co jim přišlo na mysl v souvislosti s Afrikou Všechny odpovědi byly rozděleny do 7 kategorií: přírodní prostředí budované prostředí lidé a společnost státy, prvky kultura a historie energie, doprava ekonomické aktivity

Celkové rozdělení odpovědí

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích–přírodní prostředí(36%) Typické odpovědi: sucho, horko, pouště, deštné pralesy, savany, oázy,různé druhy zvířat (nejčastěji sloni, lvi, žirafy,velbloudi, anakonda), kakaové boby, kávové boby, palmy, vanilka, pepř, hřebíček, Zajímavé odpovědi: vysychání Čadského jezera(7.), komáři s malárií (6) baobaby, kaučukovník (5)

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – budované prostředí (4%) Typické odpovědi: pyramidy, sfingy, domy ze slámy, málo škol, chatrče, Zajímavé odpovědi: vyspělá velká města (8)

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – lidé a společnost(21%) typické odpovědi: chudoba, hlad,negramotnost, černoši, nemoci, arabové, křováci, negroidní rasa, pohlavní choroby, malárie, nemocné děti, hodně obyvatel bez práce, málo oblečení obyvatelé, dětská úmrtnost zajímavé odpovědi:somálští piráti, přísně střežená hranice (7.) Afričané jsou hubení,dožívají se nízkého věku, sbírají úrodu ručně (5), adopce na dálku,posíláme tam staré oblečení (6), "škola v Africe" (8), UNICEF (5), adopce na dálku (8)

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích–státy, prvky, názvy (30%) Typické odpovědi: Sahara, Nil, Madagaskar, Egypt, Kilimanžáro, Kongo, Viktorino jezero, rovník, Konžská pánev, Indický oceán, Zajímavé odpovědi: Střelkový mys, Bab al Mandab, Limpopo, Uhuru, Tassili (7. hodně konkrétních i méně známých názvů), Afrika vypadá jako hlava koně(5)

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – kultura a historie (5%) Typické odpovědi: Kočovníci, zavraždění Kadáffího, spory mezi státy, mumie,MS ve fotbale, archeologické nálezy, domorodé tance, víra v duchy, fotbal, Islám, domorodci, faraoni, Zajímavé odpovědi: posvátné zvíře je kočka (5), výborní dálkoví běžci-Keňané (6), obřízka, kresby na těle (8)

Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – energie,doprava, (2%) ekonomické aktivity (2%) Energie, doprava: ropa, uhlí, nerostné bohatství, znečištěné oblasti, nedostatek surovin Ekonomické aktivity: typicky – diamanty, safari, turistika zajímavé - vývoz a prodej orgánů, kradená zvířata, doutníky, fair trade

Odpovědi podle skupin

Aktivita č.2 – určování fotografií Nejúspěšnější byli žáci při určování těchto fotek: 95%

Ulice v Anglii 90% Slum v Nairobi 80%

Nejméně úspěšní v tipování byli u těchto fotografií: Bohatá čtvrť v Nairobi 10% Černoch u počítače 40%

Často zmíněné předsudky: V Africe nemají počítač To není Afrika, jsou tam běloši Černoši jsou v Africe ne v Evropě Je tam nepořádek – je to Afrika Afrika je chudá, nemají tam pěkné domy Je to bohaté, není to Afrika, ale Amerika Dobře vybavená kancelář – není Afrika Dobře oblečení lidé – není Afrika Červená půda – je to Afrika

Další zajímavé a úsměvné komentáře: V Africe by neměli tak velkou knihovnu Podle vlajky je to Kamerun V Africe jsou i bohatí Jasná Afrika, poznám Indický oceán Nepořádek může být i v Evropě V Africe nejsou svodidla „Pane učiteli, že v Africe nosí oblečení?“

Aktivita č. 3 Proč lidé na světě hladoví?

Výsledky podle tříd (% hlasů)

Aktivita č. 4 – Co je to chudoba (rozmísťování podél lana) Chudoba znamená nemít dost peněz, abych si koupil to, co chci V 90% odpovědí i komentářů žáci chápali rozdíl mezi tím co chci, a tím, co potřebuji. Reflektovali fakt, že to co člověk chce obvykle (u nás v bohatých státech) není to, co nutně potřebuje.

Když jste chudí, je pravděpodobnější, že budete nemocní Žáci uvažovali v souvislostech a dívali se na problém z různých úhlů pohledu. V této souvislosti je často zmiňována potřebná hygiena, stravovací návyky (chudí si nemohou dovolit vyváženou stravu), finance jsou potřeba také na léky a prevenci (očkování). U skupin starších žáků také několikrát přišli na fakt, že bohatí naopak trpí nemocemi, které chudí nemají (nadváha, tzv. civilizační choroby apod.). Často se také vyskytl argument, že nemoc si nevybírá a může ohrozit bohaté i chudé.

V naší zemi existuje opravdová chudoba Nejčastěji volí žáci odpověď ne (23 skupin), častá je také ambivalentní odpověď (ano i ne) – u 16 skupin, jednoznačně ano odpovědělo 9 skupin. Žáci zde často zmiňovali fakt, že oproti Africe u nás chudoba není. (častá odpověď Ano existuje, ale v porovnání s Afrikou se máme dobře) Lze ale nalézt určité skupiny, které chudobou trpí – bezdomovci, Romové

Aktivita č.5 Jak mohu já ovlivnit světovou chudobu Poměrně vysoká variabilita i v rámci jednotlivých tříd Často se žáci nemohli dohodnout ani ve skupině navzájem Nelze vysledovat příliš jednoznačných trendů Výsledky pracují s průměrným pořadím jednotlivých výroků

Máme jiný nápad: Aby si bohatí lidé zkusili žít jako chudí nebo jako my. Snížit platy sportovců a vlády a tím přispět na dobrou věc (7) Šetřit jídlem a neplýtvat vodou, třídit odpad, zabránit znečišťování (7) Vybrat peníze a poslat je chudým (7) Transport surovin z bohatých zemí do Afriky (5) Ukázat rodině a přátelům jak každý den žijí lidé v chudobě (5) Vyrábět věci z přírodních zdrojů pro lidi v chudobě. např. dřevěné stoličky apod. (5) Sezvat všechny bohaté a chudé na shromáždění aby se seznámili (5) Posílat jídlo do chudých zemí Adopce na dálku (4x) Věnovat hračky a nábytek co už nepoužíváme lidem z chudých zemí (8) Založit novou charitu (5)

Další práce ve škole s auditem Navazovat na témata jednotlivých aktivit Každá zapojená škola dostane jeden balíček s aktivitami pro vlastní použití Lze pracovat s jednotlivými aktivitami odděleně – vybranou aktivitu použijeme do jedné vyučovací hodiny jako start k tématu, kterému se budeme věnovat Vaše vlastní fantazie  Děkuji za pozornost