Požadavky na etiku v reklamě Lubomír Valík Jan Vaněk úterý, lichý týden 8:45
Cíl práce Seznámit posluchače s problematikou etiky v reklamě. Vysvětlit pojmy reklama, samoregulace, Rada pro reklamu. Metodika Studium dostupných publikací a internetových stránek zabývajících se danou problematikou, Etický kodex reklamy (2009), zákon o reklamě č.40/1995 Sb
Klíčová slova Etika Etický kodex reklamy Samoregulace Rada pro reklamu Regulace reklamy
Reklama Stará jako lidstvo samo Placená i neplacená forma propagace Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy Druhy reklamy Venkovní reklama (billboardy, plakáty,…) Televize Rozhlas Tisk Internet Propagační předměty Osobní doporučení
Etika Filosofická disciplína, která zkoumá morálku nebo morálně relevantní údaje Hodnotí činnost člověka z hlediska „dobra a zla“
Etika v reklamě upravuje Kodex reklamy a Zákon o regulaci reklamy Slušnost, četnost, pravdivost reklamy Společenská odpovědnost reklamy
Rada pro reklamu Nestátní a nezisková organizace Založena v roce 1994 člen EASA – The European Advertising Standards Aliance cíl - čestná, legální, pravdivá a decentní reklama v ČR posuzování stížností na reklamu spolupráce se státními orgány RPR nedává sankce Řídí se Etickým kodexem, který také vydává
Samoregulace Rada pro reklamu je složena z předních představitelů společností, které sami rozhodují o reklamě a její etické regulaci. Copy advice – nástroj prevence Flexibilita etickým pravidlům
Výběr členů RPR
www.rpr.cz
Klamavá reklama Navozuje, že bez zakoupení zboží utrpíte vy nebo osoba Vám blízká vážnou újmu Proklamuje vlastnosti, které výrobek nemá a které pro svou povahu ani mít nemůže Uváděné reálné složení výrobku neodpovídá skutečnému složení Informace uvedené o výrobku na jeho obalu (etiketě) neodpovídá obsahu balení výrobku
Reklama v praxi 5 různých reklamních spotů Soutěž 3x televizní reklama, 2x Billboard Soutěž Najděte reklamy, které prošli komisí jako etické, pouze unich bylo vzneseno obvinění
Berentzen fernet
Penny – nakupujte hezky česky
Bernard - amnestie
Q8 lešení
Soesman – německá reklama
Zajímavost na závěr V posledních letech Rada pro reklamu schvaluje stále méně žádostí jako závadné, tedy je zde pozitivní trend z čehož vyplívá, že samoregulace funguje. V roce 2012 bylo podáno 55 stížností a z toho byly pouze 4 závadné SOUTĚŽ: nezávadná reklama byla pouze Penny – nakupujte hezky česky
Děkujeme za pozornost