Typy otázek v dotazníku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Advertisements

Marketingový výzkum.
Zásady pro tvorbu dotazníků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Analýza dat.
Metody výzkumu Dotazník.
Dramaturgie dotazníku
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Tazatelská síť.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Metody výzkumu Dotazník.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základy pedagogické metodologie
Tvorba dotazníku Stanovení problému, stanovení cílů Sestavení plánu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Výsledky testování SCIO žáků 9. tříd na ZŠ Letovice LEDEN 2016.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Projekt Mapa školy Jihlava,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Multifaktorová analýza
Vzor individuální prezentace
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Typy otázek v dotazníku

Z hlediska formy odpovědi: Otázky uzavřené Dotázaný vybírá z předepsaných variant odpovědí Otázky otevřené Dotázaný odpovídá vlastními slovy

Uzavřené otázky Standardizované odpovědi Kritéria pro tvorbu uzavřených otázek: Musí představovat soubor vyčerpávající všechny možné alternativy odpovědí Všechny kategorie odpovědí se musí vzájemně vylučovat

Rizika široce vymezených kategorií odpovědí - překrývání, nemožnost podrobnější analýzy Vhodné podrobnější členění – lze následně seskupovat do hrubších kategorií U hodnotící otázky – varianty kladných a záporných odpovědí musí být vyvážené

Uzavřené otázky jednoduché Alternativní (dichotomické) - odpovědi (ano/ne, muž/žena) Širší škála odpovědí Rozhodnutí o středové kategorie (tak napůl) Rozhodnutí o odpovědi „nevím“ (čte se dotázanému, je pouze v dotazníku nebo není povolena)

Uzavřené otázky – možnost více výběrů Více výběrů bez určení pořadí Více výběru s uvedením pořadí (na 1., 2. atd. místě) Pozitivní a negativní výběr („nejvíce“ – „nejméně“)

Uzavřené otázky složené (baterie) – skupina dílčích otázek uvedená společným vstupním textem se shodnými variantami odpovědí Příklad: „Jak hodnotíte současnou vládu, pokud jde o: a) b) c) Škála odpovědí: „velmi dobře -------- velmi špatně“

Otevřené otázky Dotázaný formuluje odpověď zcela sám Tazatel pouze zapíše odpověď – stručně a výstižně Další zpracování otevřených odpovědí: kódují se při zpracování dotazníků podle tzv. kódového klíče Kódový klíč se vytváří na základě získaných odpovědí – analýza části (cca 100 dotazníků)

Jiný způsob zápisu otevřené odpovědi Dotázaný formuluje odpověď zcela sám Tazatel má v dotazníku seznam možných odpovědí a přiřadí příslušný kód Ý é

Polouzavřené otázky Ve variantách odpovědí i možnost: „jiná odpověď“ Lépe: „jiná odpověď, uveďte:“ .……………..… Vyžaduje dodatečnou analýzu odpovědí a popř. kódování

Filtrované (filtrační) otázky Kladou se pouze části dotázaných Nutno vědět, co je 100 % - riziko zkreslení informací při interpretaci, zejména v časových řadách

Vícenásobné filtrační otázky Systémem otázek se postupně zužuje skupina dotázaných. Příklad: 1. Všichni dotázaní, kteří čtou časopisy 3. Z nich všichni, kdo čtou časopisy se sportovní tématikou 4. Z nich všichni, kdo čtou cyklistické časopisy 5. Z nich všichni, kdo čtou konkrétní titul

Nepřímé (projektivní) otázky Projektivní otázky – identifikace s osobou, se skupinou, většinou Test nedokončených vět – doplňování dialogů Používání obrázků - bublinkový test (riziko individuálních charakteristik kresby)

Obecné principy formulace otázek Stručnost – krátká slova, krátké věty, krátké odstavce Používání obecného jazyka – každodenní mluvy běžných lidí Vyhýbat se odborným termínům a cizím slovům Vyhýbat se nejednoznačným výrazům

Problémové otázky Sugestivní Prestižní Požadující informaci Zaměřené do budoucnosti Hypotetické „Kdyby.., Představte si, že…“ Obsahující stereotypy Obsahující příklady

Nepřiměřené nároky na paměť respondenta Zjišťující průměrné údaje Odvolávající se k autoritě S nejasným vymezením posuzovaného období „v poslední době“ Dvouhlavňové otázky Formulace s dvojím záporem

Rozhodnutí o otázce v dotazníku Je otázka opravdu nezbytná? Měří to, co chceme měřit ? Bude každému srozumitelná? Je respondent s to poskytnout žádanou informaci? Neptá se otázka na dvě věci najednou ? Uzavřená otázka – je výčet kategorií úplný? Není otázka sugestivní?

Otevřená otázka – je její použití opravdu nezbytné? Nevyžaduje otázka příliš zobecněné údaje? (kolik v průměru měsíčně apod., lépe poslední čtyři týdny) Problém otázky „Proč“ – patří spíš do kvalitativního výzkumu Není otázka nepříjemná, znepokojující, může se respondent cítit pravdivou odpovědí ohrožen?

Formulace otázek u citlivých témat Neutrální Vymezující kladný i záporný pól hodnocení Spíše eufemistické