představení JÁ a PATRIK ZÁKLADNÍ údaje o F AIR Založena 1990 sídlo = letiště Benešov 15 zaměstnanců na trvalý úvazek 12 externistů – většinou piloti ČSA 90 % aktivit = ŠKOLA jako jediná FIRMA se koncentrujeme ze všech sil pouze na výcvik PILOTŮ
LÉTÁNÍ NA VÍCEMOTOROVÝCH LETOUNECH www.f-air.cz
M E P M u l t i E n g i n e P i s t o n www.f-air.cz
SEP MEP www.f-air.cz
pokud běží OBA motory MINIMÁLNÍ ROZDÍLY www.f-air.cz
pokud běží OBA motory MEP = přebytek výkonu www.f-air.cz
pokud vysadí JEDEN motor SEP = ztráta 100 % výkonu MEP = ztráta 50 % výkonu MEP = ztráta až 85 % výkonu www.f-air.cz
PROČ ? www.f-air.cz
ASYMETRICKÝ TAH www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 100 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 100 % 50 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 50 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 50 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 50 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU 50 % 45 % www.f-air.cz
ZTRÁTA VÝKONU DRAG 45 % 15 % www.f-air.cz
3 hlavní problémy ASYMETRICKÉHO LETU pilotáží MUSÍM PŘEKONAT 1. ZATÁČENÍ 2. KLONĚNÍ 3. ZVÝŠENÍ ODPORU www.f-air.cz
1. ZATÁČENÍ SMĚROVKA (NOHA) PROTI www.f-air.cz
2. KLONĚNÍ KŘIDÉLKA PROTI www.f-air.cz
3. ZVÝŠENÍ ODPORU www.f-air.cz
ŠPATNÁ KOORDINACE PŘÍLIŠ NOHY 3. ZVÝŠENÍ ODPORU ŠPATNÁ KOORDINACE NÁKLON 0° PŘÍLIŠ NOHY www.f-air.cz
ŠPATNÁ KOORDINACE PŘÍLIŠ NOHY 3. ZVÝŠENÍ ODPORU ŠPATNÁ KOORDINACE DODATEČNÝ ODPOR PŘÍLIŠ NOHY www.f-air.cz
ŠPATNÁ KOORDINACE PŘÍLIŠ KŘIDÉLEK 3. ZVÝŠENÍ ODPORU ŠPATNÁ KOORDINACE NÁKLON 5° a více PŘÍLIŠ KŘIDÉLEK www.f-air.cz
ŠPATNÁ KOORDINACE PŘÍLIŠ KŘIDÉLEK 3. ZVÝŠENÍ ODPORU ŠPATNÁ KOORDINACE DODATEČNÝ ODPOR PŘÍLIŠ KŘIDÉLEK www.f-air.cz
SPRÁVNÁ KOORDINACE NÁKLON 2-5° 3. ZVÝŠENÍ ODPORU SPRÁVNÁ KOORDINACE NÁKLON 2-5° www.f-air.cz
SPRÁVNÁ KOORDINACE ZBYTEK NOHOU 3. ZVÝŠENÍ ODPORU SPRÁVNÁ KOORDINACE ZBYTEK NOHOU www.f-air.cz
SPRÁVNÁ KOORDINACE ŽÁDNÝ DODATEČNÝ ODPOR VÝSLEDEK ! 3. ZVÝŠENÍ ODPORU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA když vysadí motor... JE ZLE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA když vysadí kritický motor... JE JEŠTĚ HŮŘ www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 1. faktor - VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA KRITICKÝ motor... ... ten, který se točí K LETADLU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE P - FACTOR www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE ÚHEL NÁBĚHU NORMÁLNÍ LET www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE ÚHEL NÁBĚHU NORMÁLNÍ LET www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 2. faktor - FAKTOR VRTULE www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA KRITICKÝ motor... ... ten, který se točí K LETADLU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 3. faktor - ROZLOŽENÍ VZTLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA KRITICKÝ motor... ... ten, který se točí K LETADLU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 4. faktor - REAKČNÍ MOMENT www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 4. faktor - REAKČNÍ MOMENT www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA 4. faktor - REAKČNÍ MOMENT www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA KRITICKÝ motor... ... ten, který se točí K LETADLU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA REKAPITULACE 4 faktorů 1. VRTULOVÝ PROUD www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA REKAPITULACE 4 faktorů 2. P - FACTOR www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA REKAPITULACE 4 faktorů 3. ROZLOŽENÍ VZLAKU www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA REKAPITULACE 4 faktorů 4. REAKČNÍ MOMENT www.f-air.cz
KRITICKÁ POHONNÁ JEDNOTKA www.f-air.cz
SPECIÁLNÍ VÝCVIKOVÉ LETOUNY NEMAJÍ KRITICKÝ MOTOR www.f-air.cz
SPECIÁLNÍ VÝCVIKOVÉ LETOUNY MAJÍ MOTORY PROTIBĚŽNÉ www.f-air.cz
SPECIÁLNÍ VÝCVIKOVÉ LETOUNY www.f-air.cz
NOVÝ POJEM Vmc www.f-air.cz
minumum Vmc www.f-air.cz
minumum control Vmc www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU PLNÁ NOHA NÁKLON max 2-5° www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU MAX 20° www.f-air.cz
VYSAZENÍ MOTORU MAX 20° www.f-air.cz
Vmc minumum control www.f-air.cz
HLAVNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ Vmc HMOTNOST POLOHA TĚŽIŠTĚ NADMOŘSKÁ VÝŠKA www.f-air.cz
HMOTNOST www.f-air.cz
ZVÝŠENÍ HMOTNOSTI HMOTNOST = SNÍŽENÍ Vmc OK www.f-air.cz
POLOHA TĚŽIŠTĚ TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
POLOHA TĚŽIŠTĚ TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
POLOHA TĚŽIŠTĚ TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
POLOHA TĚŽIŠTĚ TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
POLOHA TĚŽIŠTĚ TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
TAH x A VZTLAK x B POLOHA TĚŽIŠTĚ = TAH A MUSÍM ZVÝŠIT RYCHOST VÍCE NOHY NEMÁM B VZTLAK www.f-air.cz
TAH x A VZTLAK x B POLOHA TĚŽIŠTĚ = TAH A MUSÍM ZVÝŠIT RYCHOST VÍCE NOHY NEMÁM B VZTLAK www.f-air.cz
POSUNUTÍ TĚŽIŠTĚ DOZADU POLOHA TĚŽIŠTĚ = ZVÝŠENÍ Vmc OK www.f-air.cz
NADMOŘSKÁ VÝŠKA TAH x A VZTLAK x B = TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
NADMOŘSKÁ VÝŠKA ZVÝŠENÍM VÝŠKY SNÍŽÍM TAH TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
NADMOŘSKÁ VÝŠKA MOHU TEDY SNÍŽIT RYCHLOST TAH A B VZTLAK www.f-air.cz
OK TAH x A VZTLAK x B ROSTOUCÍ NADM. VÝŠKA NADMOŘSKÁ VÝŠKA = SNÍŽENÍ Vmc TAH x A VZTLAK x B = OK JEN DO URČITÉ HRANICE www.f-air.cz
PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall NADMOŘSKÁ VÝŠKA Vmc TOČENÍ V stall PŘI LETU NA 1 MOTOR PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall Vmc NADMOŘSKÁ VÝŠKA TOČENÍ NASTÁVÁ DŘÍVE INDIKOVANÁ RYCHLOST www.f-air.cz
PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall VYBÍRÁNÍ MŮŽE BÝT OBTÍŽNÉ V stall PŘI LETU NA 1 MOTOR PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall VYBÍRÁNÍ MŮŽE BÝT OBTÍŽNÉ Vmc NADMOŘSKÁ VÝŠKA TOČENÍ NASTÁVÁ DŘÍVE INDIKOVANÁ RYCHLOST www.f-air.cz
OK ROSTOUCÍ NADM. VÝŠKA = SNÍŽENÍ Vmc JEN DO URČITÉ HRANICE www.f-air.cz
PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall VYBRÁNÍ MŮŽE BÝT OBTÍŽNÉ V stall PŘI LETU NA 1 MOTOR PÁD NASTÁVÁ DŘÍVE VÝŠKA KDE Vmc = Vstall VYBRÁNÍ MŮŽE BÝT OBTÍŽNÉ Vmc NADMOŘSKÁ VÝŠKA TOČENÍ NASTÁVÁ DŘÍVE INDIKOVANÁ RYCHLOST www.f-air.cz
Vmc vašeho letadla BYLA STANOVENA MAX VZLETOVÝ VÝKON MAX VZLETOVÁ HMOTNOST MAX ZADNÍ CENTRÁŽ PODVOZKY ZATAŽENY KLAPKY PRO VZLET většina dvoumotoráků = 0° COWL FLAPS – PRO VZLET TRIM - PRO VZLET MAX NÁKLON = 5° www.f-air.cz
www.f-air.cz představení JÁ a PATRIK ZÁKLADNÍ údaje o F AIR Založena 1990 sídlo = letiště Benešov 15 zaměstnanců na trvalý úvazek 12 externistů – většinou piloti ČSA 90 % aktivit = ŠKOLA jako jediná FIRMA se koncentrujeme ze všech sil pouze na výcvik PILOTŮ www.f-air.cz
DOPORUČENÁ LITERATURA http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/airplane_handbook/media/faa-h-8083-3a-5of7.pdf JEPESSEN Multi Engine Manual POH PIPER PA-34 Seneca w w w . f – a i r . c z