HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební nástroje Orchestry HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy I. Orchestr – větší soubor instrumentalistů se skupinovým obsazením hlasů Komorní seskupení – obsazení sólistické Duo - noneto Dělení: Podle obsazení – symfonický, komorní, smyčcový, dechový, ... Podle určení – operní, chrámový, taneční, vojenský, …
Základní pojmy II. Orchestr Kapela „A cappella“ Antika = místo, kde se hraje divadlo Později místo, kde sedí instrumentalisté - orchestra 18. st. název pro hudební těleso Kapela Ve středověku vokální soubor Později orchestr nižších kvalit „A cappella“ Sborový zpěv bez doprovodu nástrojů („jako v kapli Sixtinské“)
Historie I. Středověk a renesance Baroko Klasicismus Instrumentální skladby téměř nejsou, k doprovodu zpěvu především dechové nástroje Nástroje hrají melodickou linku zpěvních partů Baroko Velký rozmach všech hudebních nástrojů Orchestry od 14 do 100 hráčů Obsazení značně proměnlivé Kapelník řídil od cembala Klasicismus 2. pol. 18. st. Mannheim Obsazení víceméně dodnes platné Důležitá role dirigenta – stojí před orchestrem
Historie II. Romantismus 20. století 21. století Velký nárůst až na 100 hráčů (Wagner) 20. století Rozšiřuje se především skupina bicích Proti velkým orchestrům se staví i velmi malé 21. století Obsazení se řídí přímo přáním autora, včetně elektrofonů, používání zvukových záznamů, atd.
Obsazení symfonického orchestru - sekce Smyčce 12 1. houslí, 10 2. houslí, 8 viol, 8 violoncell, 6 kontrabasů Dřeva 1 pikola, 3 flétny, 3 hoboje, 1 angl. roh, 1 basklarinet, 3 fagoty, 1 kontrafagot Žestě 6 lesních rohů, 4 trubky, 4 pozouny, 1 tuba Bicí 4 tympány, velký a malý buben, činely, triangl, … Ostatní (dle skladby) Harfy, klavíry, varhany, saxofon, …
Obsazení symfonického orchestru
Ukázka http://www.youtube.com/watch?v=Eo1KHr-b-CA Gustavo Dudamel: Dvorak, Symphony no. 9, 4. Allegro con fuoco
Test Kdy a od čeho získal orchestr své jméno? Kolik hráčů má symfonický orchestr? Pravidelným nástrojem symf. orchestru není: a) Viola b) Pikola c) Saxofon Kde stojí dirigent a bylo tomu tak vždy? Výraz „a cappella“ znamená „s kapelou“?
Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ReinassanceLute.jpg Obr. č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:3_ukes.jpg Obr. č. 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Harpe.png Ukázka č. 1 - http://www.youtube.com/watch?v=jcJCuwhfjJM Jiří Červín - Loutna Ukázka č. 2 - http://www.youtube.com/watch?v=lrF814OnFQ4 River Flows In You- Lindsey Stirling
Hudební nástroje – orchestr Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_09 Anotace a metodické poznámky: Materiál navazuje na cyklus „hudební nástroje“ a věnuje se jejich uplatnění v různých orchestrech. Nedílnou součástí je hudební ukázka. V závěru je připraven jednoduchý test na prověření získaným vědomostí. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.