HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Advertisements

Rozdělení hudebních nástrojů
Autor: Mgr. Hana Kalousková
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 6 Prima – kvarta osmiletého studia
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 3 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
HV-1 Hudební výchova DUM č. 4 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 8 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
KOMORNÍ SMYČCOVÝ ORCHESTR
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Elektronová konfigurace
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Zkrácený elektronový zápis
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
SYMFONICKÝ ORCHESTR Každý z nás si pro vás připravil krátké povídání.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 16 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 7 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
ICT – 2 – 3 – 33 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE DECHOVÉ
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VOKÁLNÍ, INSTRUMENTÁLNÍ, VOKÁLNĚ.
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dagmar Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_96_SYMFONICKÝ ORCHESTR TEMA: Hudební.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA SYMFONICKÝ ORCHESTR
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Typy orchestrů a jejich obsazení
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
VY 32 INOVACE 547.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební nástroje Orchestry HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

Základní pojmy I. Orchestr – větší soubor instrumentalistů se skupinovým obsazením hlasů Komorní seskupení – obsazení sólistické Duo - noneto Dělení: Podle obsazení – symfonický, komorní, smyčcový, dechový, ... Podle určení – operní, chrámový, taneční, vojenský, …

Základní pojmy II. Orchestr Kapela „A cappella“ Antika = místo, kde se hraje divadlo Později místo, kde sedí instrumentalisté - orchestra 18. st. název pro hudební těleso Kapela Ve středověku vokální soubor Později orchestr nižších kvalit „A cappella“ Sborový zpěv bez doprovodu nástrojů („jako v kapli Sixtinské“)

Historie I. Středověk a renesance Baroko Klasicismus Instrumentální skladby téměř nejsou, k doprovodu zpěvu především dechové nástroje Nástroje hrají melodickou linku zpěvních partů Baroko Velký rozmach všech hudebních nástrojů Orchestry od 14 do 100 hráčů Obsazení značně proměnlivé Kapelník řídil od cembala Klasicismus 2. pol. 18. st. Mannheim Obsazení víceméně dodnes platné Důležitá role dirigenta – stojí před orchestrem

Historie II. Romantismus 20. století 21. století Velký nárůst až na 100 hráčů (Wagner) 20. století Rozšiřuje se především skupina bicích Proti velkým orchestrům se staví i velmi malé 21. století Obsazení se řídí přímo přáním autora, včetně elektrofonů, používání zvukových záznamů, atd.

Obsazení symfonického orchestru - sekce Smyčce 12 1. houslí, 10 2. houslí, 8 viol, 8 violoncell, 6 kontrabasů Dřeva 1 pikola, 3 flétny, 3 hoboje, 1 angl. roh, 1 basklarinet, 3 fagoty, 1 kontrafagot Žestě 6 lesních rohů, 4 trubky, 4 pozouny, 1 tuba Bicí 4 tympány, velký a malý buben, činely, triangl, … Ostatní (dle skladby) Harfy, klavíry, varhany, saxofon, …

Obsazení symfonického orchestru

Ukázka http://www.youtube.com/watch?v=Eo1KHr-b-CA Gustavo Dudamel: Dvorak, Symphony no. 9, 4. Allegro con fuoco

Test Kdy a od čeho získal orchestr své jméno? Kolik hráčů má symfonický orchestr? Pravidelným nástrojem symf. orchestru není: a) Viola b) Pikola c) Saxofon Kde stojí dirigent a bylo tomu tak vždy? Výraz „a cappella“ znamená „s kapelou“?

Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ReinassanceLute.jpg Obr. č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:3_ukes.jpg Obr. č. 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Harpe.png Ukázka č. 1 - http://www.youtube.com/watch?v=jcJCuwhfjJM Jiří Červín - Loutna Ukázka č. 2 - http://www.youtube.com/watch?v=lrF814OnFQ4 River Flows In You- Lindsey Stirling

Hudební nástroje – orchestr Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_09 Anotace a metodické poznámky: Materiál navazuje na cyklus „hudební nástroje“ a věnuje se jejich uplatnění v různých orchestrech. Nedílnou součástí je hudební ukázka. V závěru je připraven jednoduchý test na prověření získaným vědomostí. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.