HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v českých zemích
Advertisements

Vážná hudba první poloviny 20.století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Románský sloh.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Olympijské hry Athény 1896 Na prvních letních olympijských hrách se soutěžilo ve 43 soutěžních disciplínách devíti sportů. LOH se účastnilo 245 sportovců.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
(do začátku druhé světové války).  citlivost a dramatičnost ve skladbách  Richard Strauss Gustav Mahler.
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
HUDBA V RENESANCI.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kantáta.
Klasicismus v evropské hudbě
Claude Monet
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Povídání o Bachovi.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_358_Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
ANTONÍN DVOŘÁK.
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_09 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_359_Bohuslav Martinů AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Národní obrození.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Pavla Tesařová Základní škola Řevnice Vedoucí práce: PhDr.Olga Tomková, Ph.D. školní rok:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
HUDBA  Pozdní romantismus, expresionismus (snaha o nový hudební výraz a kompoziční přístup)  Biblické náměty.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST.

romantismus a zároveň nastupují styly 1. poloviny 20. Na přelomu 19. a 20. století pozvolna doznívá romantismus a zároveň nastupují styly 1. poloviny 20. století. V této době hovoříme o tzv. pozdním romantismu, jež svou hudbou představují Richard Strauss a Gustav Mahler a také o impressionismu, jehož hudebními představiteli jsou Maurice Ravel a Claude Debussy.

Pozdní romantismus a jeho představitelé:

Richard Strauss (1864 – 1949)

byl německý hudební skladatel éry pozdního romantismu, který se proslavil zvláště svými symfonickými básněmi a operami; byl také známým dirigentem. Pocházel z bavorského Mnichova. Ve své tvorbě navazoval na dřívější romantické prostředky, které se snažil ještě stupňovat. Tak například výrazně zvětšoval symfonický orchestr a zaváděl další nástroje, například celestu nebo saxofon. Jeho díla byla hodnocena různě – v závislosti na době. Za jeho života byla silně nadhodnocována a Strauss byl oslavován jako největší německý skladatel všech dob. Jistě k tomu přispěla i skutečnost, že Strauss se vnitřně dosti ztotožňoval s nacistickou ideologií. Po smrti byl zase jeho význam, ve snaze očistit se od nacistické minulosti, až příliš snižován.

Z díla: symfonická tvorba: symfonické básně Tak pravil Zarathustra, Til Enšpígl, Alpská symfonie opery: Guntram, Ohně zmar, Salome, Elektra a další baletní hudba: Legenda o Josefovi

Symfonická báseň Život hrdinův: Poslech: Symfonická báseň Život hrdinův: http://www.youtube.com/watch?v=TgiOqyapol4

Gustav Mahler (1860 – 1911)

(1897 – 1907). Poslední čtyři roky svého života působil v Metropolitní Pocházel z české obce Kaliště u Humpolce. Od svých dvaceti let působí jako kapelník (v Halle, Laibachu, Olomouci, Kasselu, Praze a Lipsku. Ve svých 28 letech se stává ředitelem opery v Budapešti, posléze pak v Hamburku. Vrcholem jeho dirigentské¨kariéry pak bylo desetileté působení ve Vídni (1897 – 1907). Poslední čtyři roky svého života působil v Metropolitní opeře v New Yourku. Těžká srdeční choroba jej donutila k návratu zpět do Vídně, kde v květnu 1911 umírá. Z díla: 10 symfonií kantáta Das Klagende Lied (žalobná píseň) Písně potulného tovaryše, 12 písní ze sbírky Des Knaben Wunderborn, Písně o mrtvých dětech

Poslech: Symfonie č. 2, 1. věta: http://www.youtube.com/watch?v=k9_ONIz8XKA

Impresionismus

je umělecký směr, který vznikl koncem 19. století ve Francii. Prvně se objevil ve výtvarném umění, kde vznikl jako reakce na ateliérovou malbu. Jeho cílem byla malba v přírodě, kde se pokouší zachytit okamžitou atmosféru dané chvíle. Jedním z nejvýznamnějších impresionistických malířů byl Claude Monet. Pojem impresionismus je odvozen od obrazu Impression již zmiňovaného Clauda Moneta. V impresionismu jde tedy především o zachycení okamžité atmosféry daného okamžiku, o zachycení nálady. Nejvýznamějšími představiteli hudebního impresionismu jsou Maurice Ravel a Claude Debussy.

Maurice Ravel (1875 – 1937)

Poslech: Bolero, verze 1: http://www.youtube.com/watch?v=8po7FZonP-I http://www.youtube.com/watch?v=v1x3QoibhlY

Claude Debussy (1862 – 1918)

Poslech: Svit luny: http://www.youtube.com/watch?v=v1x3QoibhlY