Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Povrch těla člověka.
Smyslová soustava člověka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Trávící soustava trávení, živiny
Stavba kostry člověka II
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor výukového materiálu:
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Nervová soustava - úvod
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Čidla receptory.
Trávící soustava - úvod
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pohlavní soustava - muž
Pojmenuj domácí zvířata
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Receptory: Olga Bürgerová.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Smyslová ústrojí Funkce:
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Základní škola, Hradec Králové
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Základní škola, Hradec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Čich, chuť, hmat Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 28. 4. 2013 Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Orgánové soustavy Téma: Smyslová soustava - čich, chuť, hmat Metodický list/anotace: Práce seznamuje s funkcí smyslové soustavy a základní stavbou smyslových orgánů chuti, čichu a hmatu Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat funkci smyslové soustavy a stavbu jednotlivých výše uvedených smyslových orgánů Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let

Smyslové orgány Smyslové orgány obsahují tzv. receptory – buňky, které zachycují informace z vnějšího prostředí Na každý receptor je napojen nerv s dostředivými vlákny, který odvádí informaci do mozku (příslušného laloku koncového mozku) Základní smysly: 1. čich 2. chuť 3. hmat 4. sluch 5. zrak

Senzorická oblast – hmat, chuť Koncový mozek Temenní lalok Senzorická oblast – hmat, chuť Týlní lalok Čelní lalok Centrum sluchu Centrum čichu Centrum zraku Spánkový lalok

Čichové buňky v dutině nosní Jeden z nestarších smyslů Receptory se nacházejí v horní části dutiny nosní Centrum čichu – čelní lalok koncového mozku Čich pomáhá při zvyšování produkce trávících šťáv (když cítíme jídlo, tělo se chystá na trávící procesy, proto jídlo, které nám voní a chutná trávíme lépe) Čichové buňky v dutině nosní

Chuť Chuťové receptory (pohárky) jsou uloženy na jazyku Centrum chuti – temenní lalok koncového mozku Základními vjemy jsou sladkost, hořkost, slanost, kyselost – další chutě vznikají kombinací těchto Společně s čichem se podílí na tvorbě trávících šťáva, slin a enzymů

Rozmístění chuťových pohárků na jazyku Hořkost Kyselost Slanost Kyselost Slanost Sladkost

Hmat Receptory jsou uloženy v pokožce po celém těle Centrum – temenní lalok Umožňují nám vnímat chlad, bolest, teplo, tlak Mechanoreceptory – pro vnímání tlaku a bolesti Termoreceptory – pro vnímání teploty Nejvíce receptorů je na bříškách prstů, dlaních, rtech a jazyku Nejméně např. na zádech

Receptory v kůži Receptor bolesti Receptor chladu Receptor tepla Receptor tlaku

Opakování Které základní smysly znáš? Kde se nachází čichové receptory? Které dva smysly nejvíce ovlivňují tvorbu trávících šťáv? Kde se nachází nejvíce a kde nejméně nervových zakončení pro dotyk?

Opakování Ukaž, kde se nachází chuťové pohárky pro hořkost, sladkost, slanost a kyselost Pojmenuj jednotlivé laloky koncového mozku a označ centra jednotlivých smyslů

POUŽITÉ ZDROJE Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obrázky - vlastní tvorba