Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Čich, chuť, hmat Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 28. 4. 2013 Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Orgánové soustavy Téma: Smyslová soustava - čich, chuť, hmat Metodický list/anotace: Práce seznamuje s funkcí smyslové soustavy a základní stavbou smyslových orgánů chuti, čichu a hmatu Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat funkci smyslové soustavy a stavbu jednotlivých výše uvedených smyslových orgánů Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let
Smyslové orgány Smyslové orgány obsahují tzv. receptory – buňky, které zachycují informace z vnějšího prostředí Na každý receptor je napojen nerv s dostředivými vlákny, který odvádí informaci do mozku (příslušného laloku koncového mozku) Základní smysly: 1. čich 2. chuť 3. hmat 4. sluch 5. zrak
Senzorická oblast – hmat, chuť Koncový mozek Temenní lalok Senzorická oblast – hmat, chuť Týlní lalok Čelní lalok Centrum sluchu Centrum čichu Centrum zraku Spánkový lalok
Čichové buňky v dutině nosní Jeden z nestarších smyslů Receptory se nacházejí v horní části dutiny nosní Centrum čichu – čelní lalok koncového mozku Čich pomáhá při zvyšování produkce trávících šťáv (když cítíme jídlo, tělo se chystá na trávící procesy, proto jídlo, které nám voní a chutná trávíme lépe) Čichové buňky v dutině nosní
Chuť Chuťové receptory (pohárky) jsou uloženy na jazyku Centrum chuti – temenní lalok koncového mozku Základními vjemy jsou sladkost, hořkost, slanost, kyselost – další chutě vznikají kombinací těchto Společně s čichem se podílí na tvorbě trávících šťáva, slin a enzymů
Rozmístění chuťových pohárků na jazyku Hořkost Kyselost Slanost Kyselost Slanost Sladkost
Hmat Receptory jsou uloženy v pokožce po celém těle Centrum – temenní lalok Umožňují nám vnímat chlad, bolest, teplo, tlak Mechanoreceptory – pro vnímání tlaku a bolesti Termoreceptory – pro vnímání teploty Nejvíce receptorů je na bříškách prstů, dlaních, rtech a jazyku Nejméně např. na zádech
Receptory v kůži Receptor bolesti Receptor chladu Receptor tepla Receptor tlaku
Opakování Které základní smysly znáš? Kde se nachází čichové receptory? Které dva smysly nejvíce ovlivňují tvorbu trávících šťáv? Kde se nachází nejvíce a kde nejméně nervových zakončení pro dotyk?
Opakování Ukaž, kde se nachází chuťové pohárky pro hořkost, sladkost, slanost a kyselost Pojmenuj jednotlivé laloky koncového mozku a označ centra jednotlivých smyslů
POUŽITÉ ZDROJE Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obrázky - vlastní tvorba